ارائه پيشنهاد جديد براي احداث جاده در داخل «ابر»؛ معاون سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد: پيشنهاد ارايه شده در دست بررسي است پروژه قبلي همچنان متوقف است

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از ارائه پيشنهاد جديدي براي احداث جاده «ابر» خبر داد.

دكتر صدوق روز يكشنبه در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري جلسه‌اي با حضور نمايندگان «شاهرود» و «علي‌آباد» معاون استانداري گلستان و مسوولان وزارت راه گفت: بر اين اساس مشاور گزينه جديدي را كه كمترين تخريب در منطقه را داشته باشد، ارائه كرده است.

وي با اشاره به اين كه مسير جديد حدود 26 كيلومتر طول دارد، افزود: گزارش مكان‌يابي گزينه جديد ارائه شده و سازمان حفاظت محيط زيست ظرف 15 روز آينده با بازديد ميداني اين گزينه را بررسي مي‌كند.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال تاكيد كرد: احداث جاده «ابر» همچنان متوقف است.

به گزارش ايسنا، احداث جاده علي‌آباد به شاهرود كه بر اساس مصوبه استاني هيات دولت قرار است احداث شود، از سال 1364 مطرح بوده كه اين طرح از سوي كارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي به علت عبور جاده از اكوسيستم‌هاي بكر جنگلي و گونه‌هاي منحصر به فرد، زيستگاه‌هاي حيات وحش و خسارات به چشمه‌ها و رودخانه‌هاي حوزه آبخيز زرين گل و شيرين آباد و عدم مطالعه اصولي و تخريب زياد در عرصه‌هاي جنگلي و محيط زيست مورد مخالفت قرار گرفت.

بدين ترتيب احداث يك جاده جديد در يكي از بكرترين جنگلهاي ايران در حالي آغاز شده است كه بر اساس مصوبه استاني دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر ـ علي آباد تكميل شود و در آن اشاره‌اي به طراحي مسير جديد نشده بود. از سوي ديگر اين مصوبه مجددا در استان سمنان به «اصلاح جاده موجود ابر ـ علي آباد» تغيير يافت تا شبهه‌اي پيش‌نيايد.

اما در اين ميان اصرارهاي بعدي برخي مسؤولان، منجر به اين شده كه وزارت راه مسير جديدي را در حد يك راه درجه يك طراحي كند.

در اين حال سال 85 بود كه عده‌اي هم از فرصت سوء استفاده و اقدام به پخش آگاهي تبليغاتي مبني بر فروش زمينهاي ويلايي و آپارتماني در منطقه جنگلي ابر كردند كه با اقدام بموقع رييس سازمان محيط زيست و حضورش در محل، پروژه متوقف و منجر به صدور مصوبه استان سمنان در خصوص اين مسير شد.

هرچند كه وزارت راه مصوبه‌اي را از هيات دولت گرفت كه بر اساس آن موظف است به ازاي تعداد درختان قطع شده، درختكاري كند، اما تمامي اين مسايل در حاليست كه به گفته كارشناسان، مسير موجود نيازمند قطع درخت نيست و تنها با آسفالت كردن آن از شيرين آباد تا ابر (به طول 12 كيلومتر) و احداث يك ايستگاه راهداري مشكل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد.

از سوي ديگر وجود 6 راه ارتباطي بين استانهاي گلستان و سمنان كه 3 مورد از آن در شرق مركز استان و در محدوده شهرستان علي‌آباد واقع است شامل محور گرگان، راميان، شاهرود به طول 95 كيلومتر، محور گرگان، شاهكوه، شاهرود به طول 95 كيلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول كمتر از 130 كيلومتر - كه جاده ترانزيتي بوده و در حال تعريض و اصلاح مسير است و پس از تعريض مي‌تواند به عنوان بزرگراه مورد استفاده قرار گيرد - همگي ضرورت تخريب‌ها به بهانه احداث راه جديد را منتفي مي‌كند، لذا بدين ترتيب مشخص نيست كه چه اصراري به تخريب جنگل و احداث يك جاده جديد است.

سازمان‌هاي محيط زيست و جنگل‌ها بارها با استناد به مصوبه بيستمين جلسه شوراي عالي محيط زيست در خصوص الزام ارائه گزارش ارزيابي براي پروژه‌هاي راهسازي در نواحي جنگلي، ساحلي، درياچه‌ها و مناطق مانگرو و بند 3 ماده 6 طرح صيانت از جنگلهاي شمال كشور - كه در آن آمده است: هرگونه ساخت و ساز توسعه كالبدي كه منجر به تغيير كاربري جنگل و كاهش سطح آن شود منوط به انجام مطالعات زيست محيطي و تاييد سازمان حفاظت محيط زيست است - با اجراي اين طرح مخالفت كردند و اجراي اين پروژه از سال 86 تا كنون همچنان متوقف است.

گفتني است جاده علي‌آباد به شاهرود از سمت دره غربي روستاي شيرين آباد معروف به دره سورمه مي‌گذرد كه داراي جريان‌هاي دائمي آب و يك مسير ارتباطي قديمي با عرض متوسط 5/2 متر است.

با توجه به گستردگي حضور دام، انسان در گذشته اين جنگل سيماي عمومي دانه زاد و شاخه زاد با جهت‌هاي فراوان در مرحله رويشي دار گروه تا ميانسال با كثريت گونه‌هاي بلوط، ممرز، ملاحظه مي‌گردد كه عموما جنگل يك تا دو اشكوبه را تشكيل مي‌دهد كه اشكوب فوقاني بلوط مي‌باشد و دره سورمه آميختگي گونه‌ها عبارتند از: ممرز، ازگيل، وليك ، سياهتلو، آلوچه و در دره‌ها توسكا تمايل دارد.

اين حوزه در حال حاضر مسير گذر دو خط برق فشار قوي، يك خط گاز و جاده ارتباطي گاز با مشخصات توپوگرافي ياد شده كه تا به حال احداث اين خطوط خسارات فراوان و جبران ناپذيري را بر عرصه محيط زيست، پيكره حيات وحش وارد كرده است و گواه اين مدعا در عرصه موجود است.

ارتفاعات حوزه آبخيز، محل عبور مرال و شوكابوده و در بخشهاي پايين دست زيستگاه انواع پرندگان خصوصا قرقاول است. از طرفي احداث چنين جاده‌اي تخريب، برش سنگ، قطع درختان، اشجار و ... دارد.

اين گزينه به طول 25 كيلومتر از داخل جنگلهاي بكر و دست نخورده مي‌گذرد كه عرض حدود 10 تا 12 متر را تخريب مي‌نمايد و گونه‌هاي درختي بلوط، كه اشكوب فوقاني و گونه‌هاي ممرز در حاشيه دره‌ها توسكا، وليك، ازگيل وحشي و ... در زير اشكوب هستند كه با احداث اين جاده تمامي اين گونه‌هاي از بين مي‌رود.

اين جاده تا روستاي شيرين آباد زير سازي شده كه از ارتفاع 880 تا ارتفاع 2200 از داخل جنگل مي‌گذرد كه با توجه به طول 25 كيلومتر و اختلاف ارتفاع 1320 متر بايد شيب زيادي داشته باشد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8808-02443.143986
  • خبرنگار :