در پي آتش‌سوزي سطحي در15هكتار از جنگل‌هاي ارتفاعات سياه رودبار استان گلستان؛ مديركل امور مناطق سازمان محيطزيست: درجه حفاظتي جنگل ابر افزايش مي‌يابد

در حالي كه برخي اخبار از آتش‌سوزي در جنگل ابر حكايت مي‌كند آخرين اخبار دريافتي حاكيست اين آتش‌سوزي در ارتفاعات شرقي سياه رودبار در استان گلستان اتفاق افتاده است و ارتباطي با جنگل ابر ندارد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس اخبار دريافتي حدود 15 هكتار از جنگلهاي ارتفاعات شرقي سياه رودبار در منطقه حوزه آبريز دهانه زرين گل در شهرستان علي آباد حدود 26 آبان ماه سال جاري طعمه حريق شده است.

مهندس خواجه، مديركل منابع طبيعي گلستان با اشاره به اينكه آتش‌سوزي در دو لكه در ارتفاعات شرقي سياه رودبار اتفاق افتاده است به ايسنا گفت: اين آتش‌سوزي كه حدود 26 آبان ماه آغاز شد با تلاش ماموران حفاظت از جنگل، صبح 27 آبان ماه مهار شد.

وي با اشاره به اينكه آتش‌سوزي سطحي بوده و اغلب برگ‌ها و كنده‌هاي پوسيده را سوزانده است افزود: خوشبختانه آتش‌سوزي تاجي در منطقه اتفاق نيفتاده است.

مديركل منابع طبيعي گلستان با اشاره به اينكه در منطقه نه دام حضور داشته و نه زمين كشاورزي داريم گفت: هنوز علت اصلي آتش سوزي مشخص نشده است.

وي خاطرنشان كرد: جاده حفاظتي نيز در اطراف منطقه آتش‌گرفته بوده كه موجب شده ماموران مقابله با آتش سريعا در محل حاضر شوند.

مهندس ميرعماد، مديركل منابع طبيعي سمنان نيز در اين خصوص با تاكيد بر اينكه حدود 25 روز قبل منطقه‌اي به وسعت 10 هكتار از جنگل ابر طعمه حريق شد گفت: هنوز علت اين آتش‌سوزي مشخص نشده و هنوز در حال پيگيري مضوع هستيم. از سوي ديگر اين آتش‌سوزي نيز سطحي بوده است.

وي خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد در چند روز گذشته هيچ موردي از آتش سوزي در جنگل ابر اتفاق نيافتده است.

در اين حال مهندس عبدوس ـ مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست ـ از جلسه جديد با مسوولان سازمان جنگل‌ها خبر داد و به ايسنا گفت: در اين جلسه قرار شد محدوده‌اي با هماهنگي محيط زيست و منابع طبيعي دو استان «سمنان» و «گلستان» در جنگل ابر كه شامل جوامع سرخدار باشد، تعيين و به عنوان منطقه حفاظت شده به هيات دولت پيشنهاد شود.

وي با اشاره به اين كه بررسي‌هاي مقدماتي نشان مي‌دهد اين منطقه حداقل 20 هزار هكتار خواهد بود گفت: پس از دريافت موافقت وزير صنايع و جهاد كشاورزي اين پيشنهاد به كميسيون صنعت و محيط زيست هيات دولت ارائه خواهد شد و بدين ترتيب سازمان حفاظت محيط زيست نيز در حفاظت از جنگل ابر دخيل شده و واگذاري اراضي ملي در محدوده حفاظت شده ممنوع شده و تمامي پروژه‌هاي عمراني بايد با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و دريافت مجوز ارزيابي زيست محيطي در اين منطقه اجرا شود.

گفتني است جاده علي‌آباد به شاهرود از سمت دره غربي روستاي شيرين آباد معروف به دره سورمه مي‌گذرد كه داراي جريان‌هاي دائمي آب و يك مسير ارتباطي قديمي با عرض متوسط 5/2 متر است.

با توجه به گستردگي حضور دام، انسان در گذشته اين جنگل سيماي عمومي دانه زاد و شاخه زاد با جهت‌هاي فراوان در مرحله رويشي دار گروه تا ميانسال با كثريت گونه‌هاي بلوط، ممرز، ملاحظه مي‌گردد كه عموما جنگل يك تا دو اشكوبه را تشكيل مي‌دهد كه اشكوب فوقاني بلوط مي‌باشد و دره سورمه آميختگي گونه‌ها عبارتند از: ممرز، ازگيل، وليك ، سياهتلو، آلوچه و در دره‌ها توسكا تمايل دارد.

اين حوزه در حال حاضر مسير گذر دو خط برق فشار قوي، يك خط گاز و جاده ارتباطي گاز با مشخصات توپوگرافي ياد شده كه تا به حال احداث اين خطوط خسارات فراوان و جبران ناپذيري را بر عرصه محيط زيست، پيكره حيات وحش وارد كرده است و گواه اين مدعا در عرصه موجود است.

ارتفاعات حوزه آبخيز، محل عبور مرال و شوكابوده و در بخشهاي پايين دست زيستگاه انواع پرندگان خصوصا قرقاول است. از طرفي احداث چنين جاده‌اي تخريب، برش سنگ، قطع درختان، اشجار و ... دارد.

اين گزينه به طول 25 كيلومتر از داخل جنگلهاي بكر و دست نخورده مي‌گذرد كه عرض حدود 10 تا 12 متر را تخريب مي‌نمايد و گونه‌هاي درختي بلوط، كه اشكوب فوقاني و گونه‌هاي ممرز در حاشيه دره‌ها توسكا، وليك، ازگيل وحشي و ... در زير اشكوب هستند كه با احداث اين جاده تمامي اين گونه‌هاي از بين مي‌رود.

اين جاده تا روستاي شيرين آباد زير سازي شده كه از ارتفاع 880 تا ارتفاع 2200 از داخل جنگل مي‌گذرد كه با توجه به طول 25 كيلومتر و اختلاف ارتفاع 1320 متر بايد شيب زيادي داشته باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8808-02223.143306
  • خبرنگار :