كوروش تهامي در گفت‌وگو با ايسنا: زماني كه بتوان انتقاد كرد« طنز خوب» متولد مي‌شود متاسفانه در اغلب فيلم‌ها «طنز موقعيت» مغفول مانده است

كوروش تهامي كه در سريال «شمس‌العماره» نقش ششمين خواستگار را بازي مي‌كند، طنز موجود در اين سريال را قابل قبول توصيف كرد و گفت: سريال «شمس‌العماره» با بازتاب خوبي در ميان مردم مواجه است.

اين بازيگر سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ضرورت ساخت طنز فاخر در تلويزيون، گفت: در ژانر طنز و كمدي، طنز موقعيت را مي‌پسندم؛ طنز وقتي بر مبناي كلام باشد، حرف چنداني براي گفتن ندارد و ممكن است براي يك جغرافياي خاص بتواند حرف بزند و به محض اين‌كه از آن اقليم بيرون بيايد بازتاب و كششي ندارند.

به اعتقاد وي، مجموعه‌ي طنزي قابل قبول و فاخر است كه موقعيت‌هاي طنز را ايجاد كند.

تهامي اضافه كرد: اين ويژگي‌ در طنز باعث مي‌شود كه حتي مردم آفريقا كه با زبان ما بيگانه‌اند، بخشي از آن را درك كنند و حداقل از نيمي از آن لذت ببرند؛ اما وقتي كه بنا باشد طنز زباني مطرح شود و در آن ديالوگ‌هايي عنوان شود كه فقط براي مردم خودمان قابل فهم باشد، حتما در كشورهاي ديگر به آن بها داده مي‌شود.

اين بازيگر تصريح كرد: متاسفانه در اغلب فيلم‌ها و سريال‌هاي ما طنز موقعيت مغفول مانده است و به آن پرداخته نمي‌شود؛ در حقيقت مي‌توان گفت در 80 درصد موارد، موقعيت طنز اصلا ايجاد نمي‌شود.

تهامي، پذيرش انتقاد و جامعه‌ي انتقادپذير را شرط اصلي خلق طنز موقعيت قلمداد كرد و گفت: زماني كه بتوان انتقاد كرد، طنز خوب متولد مي‌شود و در همه جاي دنيا بايد اين شرايط برقرار شود تا هنرمندان بتوانند شكلي از انتقاد را در آثارشان متجلي كنند؛ اما از آن جا كه ما چندان اين فضا را نداريم، بنابراين از 10 طنز ساخته شده در تلويزيون، اغلب يك طنز داراي اين ويژگي است.

وي در پايان گفت: 85 درصد طنزهاي ما اين ويژگي را ندارد و اغلب تكرار مكررات هستند؛ همين مساله به طنز و شاكله آن صدمه مي‌زند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-01883.141954
  • خبرنگار : 90002