*هدفمندكردن يارانه‌ها و بخش مسكن* ستاريان: هدفمندكردن تاثير چنداني بر قيمت مسكن ندارد يارانه نقدي به بازار تزريق مي‌شود جذب بازار مسكن خواهد شد

آثار رواني اجراي طرح‌هايي مانند هدفمند كردن يارانه‌ها باعث افزايش قيمت كالاها مي‌شود اما بر قيمت مسكن تاثير چندان زيادي نخواهد داشت.

بيت‌الله ستاريان ـ عضو هيات علمي دانشگاه تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره تاثير هدفمند كردن يارانه‌ها بر بازار مسكن اظهار كرد: با افزايش قيمت سوخت، قيمت مصالح ساختماني نيز افزايش مي‌يابد و تاثير مختصري بر افزايش قيمت توليد مي‌گذارد.

وي با بيان اينكه پولي كه به عنوان يارانه نقدي به بازار تزريق مي‌شود جذب بازار مسكن خواهد شد، گفت: اختصاص يارانه به خريد يا توليد مسكن و تاثير آن بحث گسترده‌اي است اما اساسا پرداخت يارانه به بخش مسكن تاثيري بر قيمت آن ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به اينكه هزينه توليد تا 40 درصد قيمت مسكن را در بر مي‌گيرد، ادامه داد: افزايش قيمت و هزينه توليد تاثير چنداني بر قيمت فروش مسكن ندارد و مي‌توان گفت رونق در بازار و وجود نقدينگي تاثير بيشتري بر قيمت مسكن مي‌گذارند زيرا عدم تعادل بين عرضه و تقاضا باعث مي‌شود بخش مسكن نقدينگي را از ساير بخش‌ها جذب كند.

ستاريان اظهار كرد: عرضه و تقاضا در بخش مسكن متعادل نيست و هر حركت اقتصادي كه باعث ورود نقدينگي به ساير بخش‌ها شود مطمئنا بر بخش مسكن نيز تاثيرگذار است و با هيچ روشي نمي‌توان مانع آن شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۵ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8808-01487.140291
  • خبرنگار :