*مشروط به تامين سوخت استاندارد ازسوي وزارت نفت* استاندارد آلايندگي يورو3 از سال آينده براي خودروهاي داخلي اجباري ميشود
در حالي بر اساس مصوبه هيات وزيران، از سال آينده استاندارد آلايندگي يورو 3 براي خودروهاي سبك و سنگين اجباري ميشود كه هنوز سوخت موجود در كشور از استانداردهاي لازم برخوردار نيست. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق مصوبه هيات وزيران در سال 1384 و به پيشنهاد مشترك سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و وزارت نفت، جدول استاندارد حد مجاز آلايندگي انواع خودروهاي بنزيني، گازوئيلي، دو گانهسوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتي و موتورسيكلت به قرار زير اعلام شد: براي خودروهاي سبك و سنگين تا سال 1388 يورو 2، از سال 1389 تا 1391 يورو 3 و از سال 1392 تا 1393 يورو 4 خواهد بود. براي موتور سيكلت هم تا پايان امسال يورو يك، از سال 1389 تا 1391 يورو 2 و سالهاي 1392 و 1393 يورو 3 خواهد بود. خودروهاي وارداتي و همچنين خودروهاي جديد (داراي پلتفرم جديد) توليد داخل از سال 1385 بايد دو سال زودتر از دوره زماني جدول فوق با استانداردهاي تعيين شده انطباق يابند. همچنين وزارت نفت موظف شده كه بنزين مطابق با استانداردهاي فوق را حداقل شش ماه قبل از جدول زمان بندي تامين و به ميزان كافي در جايگاههاي كل كشور توزيع كند. در صورتي كه وزارت نفت قادر به انجام اين كار نشود، متناسب با تاخير در عرضه بنزين، زمان الزام تطابق با استاندارد به همان ميزان به تعويق خواهد افتاد. بنا بر اين بند تا زماني كه استاندارد آلايندگي بنزين به طور كامل به يورو 3 ارتقا نيابد، خودروسازان براي توليد خودرو با استاندارد يورو 2 فرصت خواهند داشت. در ادامه اين مصوبه آمده كه وزارت نفت مكلف است گازوئيل با الزامات استانداردهاي فوق را تا ابتداي سال 1389 تامين و در كل كشور توزيع كند كه اين مساله نيز با توجه به وضعيت فعلي گازوييل و گوگرد بسيار بالاي آن تا سال 1389 امكانپذير به نظر نميرسد. هم اكنون استاندارد آلايندگي بنزين در حدود يورو 2 است. اسكندري ـ مديرهماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ـ در اين باره گفته كه در اين استاندارد دامنهاي از مشخصات مطرح است كه در برخي از پارامترها مطلبق يورو2 و در برخي پارامترها از اين استاندارد نيز بالاتريم. انتهاي پيام