/آخرين وضعيت ساخت خط لوله نكاـ جاسك/ معاون وزير نفت به ايسنا خبرداد: ادامه مذاكره باشركت‌هايي ازروسيه، تركمنستان وقزاقستان تاخير در تامين نفت از آسياي ميانه

با شركت‌هاي گازپروم روسيه و شركت‌هايي از قزاقستان و تركمنستان به‌منظور مشاركت در خط لوله‌ نكا ـ جاسك در حال مذاكره هستيم. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد نورالدين شهنازي‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين زمينه تاكنون امكان‌سنجي انجام شده و مهندسي بنيادي در حال تكميل و مطابق آن شرح كار براي مناقصه EPC آماده شده است. * * تاخير2تا 3ساله در تامين نفت‌خام آسياي ميانه براي ترانزيت در خط لوله صلح وي با اشاره به دو نكته مهم تامين نفت‌خام و بحث سرمايه‌گذاري و مشاركت در اين پروژه افزود: مطابق اطلاعات و اخبار موجود، تامين نفت خام مورد نياز براي ترانزيت از اين خط لوله كه بايد از طريق كشورهاي آسياي ميانه تامين شود، تاخير خواهد داشت. در حال حاضر نسبت به زماني كه قبلا براي ما تعيين كرده‌اند، تامين نفت‌خام حداقل دو تا سه سال به تاخير افتاده است. به گفته او به همين دليل سعي شده عمليات ساخت خط لوله متناسب با تامين نفت‌خام پيش رود تا اين طور نباشد كه خط لوله زودتر از زماني كه نفت‌خام آن تامين شود، آماده و سرمايه‌اي بدون استفاده بماند. * * انتخاب مشاركت‌هاي نكا ـ جاسك از تامين‌كنندگان نفت شهنازي‌زاده با اشاره به اين‌كه براي گروه‌هايي كه با آن‌ها مذاكره كرده‌ايم نيز همين سوال مطرح است كه در صورت سرمايه‌گذاري، وضعيت تامين نفت‌خام آن چه خواهد شد، خاطرنشان كرد: تلاش مي‌كنيم مشاركت‌ها را از كساني انتخاب كنيم كه در بالادستي ودر تامين نفت‌خام نقش دارند. به اين ترتيب با توجه به ذي‌نفع بودن مشاركت‌ها پس از سرمايه‌گذاري، در تامين نفت‌خام آن نيز اقدام جدي خواهند كرد. وي با بيان اين‌كه در واقع خط لوله نكا ـ جاسك خطي براي ترانزيت نفت‌خام كشورهاي آسياي ميانه به خليج فارس با ارزش افزوده بالاتر است، توضيح داد: از سوي ديگر در حال انجام كارهاي مهندسي، مسيريابي و اخذ مجوزها هستيم كه در صورت مشخص‌شدن وضعيت تامين نفت‌خام و انتخاب مشاركت‌ها، مناقصه‌ي EPC را براي انتخاب پيمانكار اجرا كنيم. * * ضرورت هماهنگي بين تامين نفت با انتخاب مشاركت‌ها و سرمايه‌گذاري او با اشاره به اهميت مساله تامين نفت‌خام در پروژه خط لوله نكا ـ جاسك تشريح كرد: اين طرح زماني سودده است كه پس از سرمايه‌گذاري به سرعت اجرايي شود، ولي اگر قرار باشد 4 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كنيم، ولي نفتي براي انتقال نباشد، ضرر سال اول توجيه اقتصادي طرح را از بين خواهد برد. بنابراين هماهنگي بين تامين نفت‌خام براي ترانزيت، زمان آغاز سرمايه‌گذاري و نيز انتخاب مشاركت‌ها ضروري است. معاون وزير نفت در پاسخ به اين‌كه زمان مشخص شده قبلي آنها براي تامين نفت خام چه سالي بوده است؟ گفت: از آنجا كه اين نفت از چند حوزه آذربايجان، باكو، تركمنستان و قزاقستان توليد مي‌شود و آنها نيز در قالب قراردادهاي عمليات اكتشاف و حفاري را به شركت‌هاي مختلف از جمله توتال سپرده‌اند، بنابراين پيچيدگي‌هايي وجود دارد كه براي تامين زمان قطعي لازم است آنها بررسي شوند. وي افزود: در هر صورت بايد با دقت اين مراحل را بگذرانيم، زيرا ظرفيت انتقال اين خط لوله روزانه يك ميليون بشكه است و بايد براي اقتصادي بودن متناسب با آن ظرفيت بهره‌برداري شود. در غير اين صورت هر چه ميزان انتقال نفت كمتر از ظرفيت اصلي باشد، به ضرر طرح است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-01016.137565
  • خبرنگار :