دفاع قضاوي از ارائه نرخ تورم از سوي بانك مركزي: منطقي است بانك مركزي اين كار را انجام ‌دهد از ملاحظات كارشناسي در اين باره استقبال مي‌كنيم

معاون اقتصادي بانك مركزي به دفاع از ارائه آمار نرخ تورم از سوي اين بانك پرداخت.

حسين قضاوي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره واگذاري اعلام نرخ تورم به مركز آمار اظهار كرد: مختصر و مفيد بگويم كه اقدامات بانك مركزي بر اساس تجربياتي است كه در طول سال‌هاي سال به دست آمده است. از سال 1307 قبل از اينكه بانك مركزي به وجود بيايد با تاسيس بانك ملي كارآمارگيري آغاز شده است و بايد در اين باره قضاوت منصفانه‌اي داشت. بالاخره تجربه مدون و منسجمي كه در طول اين سال‌ها بوده مي‌تواند تجربه مضاعفي را در فرآيند آمارگيري بانك مركزي ايجاد كند.

او تاكيد كرد: اين موضوع در قانون هم آمده و مثلا در قانوني كه مربوط به مهريه است به شاخص تورم محاسبه شده از سوي بانك مركزي اشاره شده و اسم بانك مركزي به صراحت آمده است.

وي درباره انتقادي كه مركز آمار به بانك مركزي مبني بر محاسبه شاخص قيمت‌ها فقط در شهرهاي بزرگ وارد كرده است، گفت: اولا مناطق شهري بخش قابل ملاحظه‌اي از كشور را در بر مي‌گيرد ثانيا عمده مبادلات روستايي در مناطق شهري شكل مي‌گيرد و در واقع بايد در جايي كه داد و ستد وجود دارد شاخص‌ قيمت‌ها اندازه‌گيري شود. داد و ستد در يك روستا به ندرت انجام مي‌شود و حتي داد و ستد آن‌ها هم در شهرها انجام مي‌شود.

معاون اقتصادي بانك مركزي تصريح كرد: شاخصي كه بانك مركزي محاسبه مي‌كند در حال حاضر80 درصد مناطق شهري را پوشش مي‌دهد و علاوه بر آن هم متد محاسبه ما قابل اتكا است و در تمام دنيا بانك‌هاي مركزي از آن استفاده مي‌كنند؛ در عين حال اين متد در حال تحول است و در آينده نزديك در همين باره سميناري برگزار خواهد شد كه طي آن تحولاتي كه بانك مركزي درصدد است در متد خود براي محاسبه شاخص‌ قيمت‌ها به كار گيرد را براي اهل فن بازگو خواهد كرد.

معاون اقتصادي بانك مركزي درباره اينكه مركز آمار روش داتوت كه از سوي بانك مركزي براي محاسبه تورم به كار گرفته مي‌شود را منسوخ مي‌داند گفت: فكر مي‌كنم به اندازه كافي در اين باره توضيح دادم و با برگزاري سمينار هم بسياري از مشكلات و ابهامات رفع مي‌شود و حتي بانك مركزي درصدد است براي اصحاب رسانه هم نشست‌هاي منظمي برگزار كند كه متدهاي محاسباتي شاخص‌هاي مختلف و به خصوص شاخص قيمت‌ها را تشريح كند.

او درباره اينكه روال اعلام نرخ تورم در دنيا به چه صورت است و چه نهادي اين كار را انجام مي‌دهد؟ گفت: متفاوت است و عموما يكي از جاهايي كه نرخ تورم را اعلام مي‌كنند بانك‌هاي مركزي هستند.

او در عين حال اضافه كرد: اساسا مجادله بين اينكه چه نهادي اين آمار را دربياورد اهميت ندارد، آنچه كه در اين ميان مهم است روند تحولات قيمت است نه عدد مطلق كه از شاخص به دست مي‌آيد. تحولات قيمتي بر اساس يك خط كش مشابه مي‌تواند تحولات اقتصادي كشور را حكايت كند.

وي گفت: رقم مطلق اصلا مفهوم ندارد بلكه روند تحول مورد استفاده قرار مي‌گيرد و يك عدد نسبت به عدد مشابه در دروه قبلي تحولات آن (افزايش يا كاهشي ) ملاك قرار مي‌گيرد.

او تصريح كرد: نمي‌شود كه در يك مقطعي عدد اعلام شده از سوي مركز آمار را با يك عدد ديگر كه در مقطعي ديگر از سوي بانك مركزي اعلام شده است مقايسه كرد. يك سري زماني است چندين 10 ‌ساله در بانك مركزي وجود دارد كه قطعا براي اقتصاد كشور معني‌دار است.

قضاوي افزود: ساليان سال است كه بانك مركزي بر اساس متدهاي مشخصي روند تحولات قيمت را تعقيب و اعلام كرده است و منطقي است كه از اين پس هم بانك مركزي اين كار را انجام مي‌دهد و اگر ملاحظات كارشناسي در اين باره وجود داشته باشد بانك مركزي از آن استقبال مي‌كند كه آن‌ها را بشنود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۸ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00947.137139
  • خبرنگار :