ميرتاج‌الديني در گفت‌وگوباايسنا: *نظر ما اين است كه لايحه هدفمندسازي يارانه‌ها مسترد نشود *بايد نظر شوراي نگهبان در تفسير اصل 53 قانون اساسي را جويا شويم

يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: در خصوص صندوق هدفمندسازي يارانه‌ها بايد نظر شوراي نگهبان در مورد تفسير اصل 53 معلوم شود تا بدانيم تفسير مجلس كه تفسير مضيقي است درست است يا نه.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به پيگيري موضوع صندوق هدفمندسازي يارانه‌ها و با بيان اينكه تتمه‌اي از پيگيري‌ها باقي مانده است، گفت: يك بحث اين است كه تفسيري كه در مجلس از اصل 53 قانون اساسي شده تفسيري مضيق است يا نه و لذا يكي از پيشنهادات اين است كه از شوراي نگهبان استفسار شود تا نظر شوراي نگهبان هم معلوم شود، اگر شوراي نگهبان تفسير مضيقي از اين اصل داشته باشد، مي‌توان بر مبناي آن مشكل پيش آمده بين مجلس و دولت را حل كرد.

به گفته‌ي وي، موضوع اختلاف در اين نكته است كه بر مبناي اصل 53، اعتبارات مصوب در چارچوب "قانون" بايد باشد و در اين اصل "قانون" به طور مطلق بيان شده و مثلا گفته نشده "قانون بودجه" وقتي كلمه "قانون" بدون ذكر "قانون بودجه" بيان شده باشد، دو مجموعه را شامل مي‌شود، يعني هم قانون بودجه و هم غير آن را مشمول مي‌شود و قانون اگر قانون بودجه باشد بايد سنواتي باشد و لذا تفسير مجلس درست است اما اگر غيربودجه باشد لازم نيست كه حتما سنواتي باشد. بنابراين مي‌تواند در قالب صندوق يارانه يا حساب ويژه ديده شود و مجلس براي پنج سال اعتبارات آن را تصويب كند و در اختيار دولت بگذارد.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: اگر نظر شوراي نگهبان در اين باب مشخص شود، آنگاه ما بايد در پي راهكارهاي آيين‌نامه‌اي داخل مجلس پيش رويم تا نسبت به اصلاح ماده‌ي 13 تصويب شده عمل كنيم.

ميرتاج‌الديني افزود: اين امر يا بايد در موارد الحاقي تامين شود و يا پس از نهايي شدن اين قانون و نظر نهايي شوراي نگهبان نسبت به اصل اين قانون، در اقدامي ديگر مثل طرح دو فوريتي از طرف مجلس اين قضيه قابل حل است.

وي با اشاره به كارشناسي‌هاي صورت گرفته بر لايحه‌ي هدفمندسازي يارانه‌ها در دولت و مجلس، گفت: در مجموع نظر ما اين است كه لايحه مسترد نشود؛ چرا كه اگر به خاطر يك موضوع اين لايحه مسترد شود، يك فرصت تاريخي براي اصلاح اقتصاد كشور از بين مي‌رود.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه دلسوزان مجلس و دولت در پي حل اين قضيه هستند، در خصوص راهكارهاي پيشنهادي رياست جمهوري مبني بر تشكيل حساب هدفمندسازي يارانه‌ها، گفت: اين راهكاري درست است و مجلس مي‌تواند روي اين مساله تامل كند و با تامين نظر دولت از اين جهت مشكل ماده 13 نيز حل شود و اشكال مجلس با نگاهي كه در تفسير اصل 53 وجود دارد، قابل رفع است.

ميرتاج‌الديني در اين راستا در خصوص احتمال ديدار روساي مجلس و جمهور، گفت: رييس مجلس امروز از سفر بازمي‌گردند؛ لذا نمي‌دانم هماهنگي‌ در اين باره صورت گرفته يا نه.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00915.136927
  • خبرنگار : 71036