وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با تشريح برنامه‌هايش: بايد هزينه‌هاي روزافزون انحطاط فرهنگي و قربانيان هجمه‌ فرهنگي را بكاهيم

وزير پيشنهادي آموزش وپرورش ، ايجاد پيوند عميق بين تعليم و تربيت رسمي و غيررسمي ، در كانون توجه قرار دادن فرهنگيان در دولت و مجلس و ايجاد نظام عادلانه‌ي معيشت را از خواسته‌هاي حقيقي فرهنگيان عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي، حميدرضا حاجي‌بابايي در دفاع از برنامه‌ي خود به عنوان وزير آموزش و پرورش ضمن گراميداشت ياد و خاطره‌ي شهداي انقلاب و شهداي معلم و دانش‌آموز گفت: با توجه به حضور من در كميسيون‌ها و فراكسيون‌هاي مختلف و بحث و گفت‌وگوهاي انجام شده، در خدمت نمايندگان و به دليل لطف و بزرگواري نمايندگان كه عليرغم اشكالاتي كه در من وجود دارد كسي به عنوان مخالف وزارت من صحبت نكرد، به مباحث كليدي و اساسي آموزش و پرورش مي‌پردازم.

وي اظهاركرد: در برنامه‌اي كه خدمت شما نمايندگان ارائه دادم اعلام كردم كه آموزش و پرورش اسناد فرادستي دارد كه بايد در چارچوب آن برنامه‌ريزي‌ها صورت گيرد . اصل و اساس برنامه‌هاي آموزش و پرورش براساس احكام اسلام و آموزه‌هاي ديني است. البته در اين ميدان بزرگ رهنمودهاي امام راحل ،‌مقام معظم رهبري ، قانون اساسي جمهوري اسلامي ، سند چشم انداز ،‌قانون برنامه‌ي پنج‌ساله‌ي پنجم ،‌مصوبات مجلس،‌قانون مديريت خدمات كشوري ، سياست‌هاي كلي آموزش و پرورش كه در مجمع تشخيص در حال بررسي است و كار مفيد كارشناسان نظام تعليم و تربيت در رابطه با سند ملي آموزش و پرورش به عنوان منابعي ارزشمند پيش‌روي ماست.

وي افزود: آنچه در آموزش و پرورش به عنوان اهداف بنيادين بايد مورد توجه قرار گيرد و در راستاي آن تلاش شود تقويت و تحكيم مباني معنوي، روحيه‌ي اتكا به خدا، اعتماد به نفس دانش‌آموزان و رشد فضيلت‌هاي اخلاقي و عقلاني آنهاست. حفظ استقلال آموزش و پرورش بايد براساس اولويت‌هاي برنامه‌ي توسعه‌ي كشور انجام شود . همچنين شناسايي استعدادها و تقويت روحيه‌ي پژوهش نيز از ديگر اهداف بنيادين نظام آموزش و پرورش است. آموزش عمومي و نيمه تخصصي با عنايت ويژه به علوم انساني و تعليم مهارت‌هاي كاربردي از مسائل مهم و در حيطه‌ي ماموريت‌هاي آموزش و پرورش است.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با راهبردهاي اساسي در آموزش و پرورش يادآور شد: اسناد ملي آموزش و پرورش با تمام ريزه‌كاري‌ها پيش روي ماست، لذا راهبردهاي اساسي پيش روي ما ،‌تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاي كيفي آن در سه حوزه‌ي دانش ،‌مهارت و تربيت است. افزايش سلامت روحي و جسمي دانش‌آموزان نيز از محوري‌ترين برنامه‌هاي پيش‌روي من و همكارانمان خواهد بود. اصلاح نظام جذب ، نگه‌داشت و توسعه‌ي منابع انساني از ديگر نكات مورد توجه خواهد بود با توجه به اينكه نيروي انساني نقش اساسي و كليدي را ايفا مي‌كند و در تمام دنيا محور تكنولوژي آموزشي معلم است.

حاجي‌بابايي همچنين توسعه‌ي عدالت در نظام آموزش و پرورش ،‌ترويج مشاركت فراگير، بازآفريني مرجعيت معلم، بهبود جايگاه حرفه‌اي و ارتقاي منزلت اجتماعي را از مهم‌ترين سياست‌هاي آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: جايگاه معلم، ‌معيشت معلم و رابطه‌ي معلم با دانش‌آموز از مسائل مهمي است كه در اين بند جاي داده شده است. توسعه و به روز نمودن آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي ، بهبود تشكيلات ،‌اصلاح قوانين و حركت به سوي مديريت نيمه‌ متمركز نيز از اهداف بلندي است كه بايد به آن توجه شود.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش همچنين برنامه‌هاي عملياتي جهت تحقق راهبردهاي مورد نظر خود را اين گونه تشريح كرد: بازنگري در محتواي كتب درسي ،‌توجه به توانمندي‌هاي اخلاقي و اجتماعي دانش‌آموزان، ايجاد فضاي خلاقيت ، پرورش و ارتقاي مهارت‌هاي درون‌مدرسه‌اي و برون‌مدرسه‌اي ،‌جهت دادن به مواد درسي ، تصويب نهايي فلسفه‌ي آموزش و پرورش ،‌جذب نيروي انساني با تاكيد بر توانمندي‌هاي اخلاقي ، نخبه‌گزيني و سامان‌دهي مراكز تربيت معلم ، فراهم نمودن تسهيلات و شرايط لازم براي ارتقاي سطح علمي معلمان ، بهبود وضع معيشت فرهنگيان، حمايت از نخبگان علمي ،‌تخصيص بهينه‌ي امكانات با اولويت مناطق محروم، ايجاد بستر مناسب جهت اجراي قوانين و توسعه‌ي مشاركت هاي مردمي ، اصلاح ساختار تشكيلات و مديريت با همكاري نمايندگان و صاحب‌نظران ، نوسازي در تدوين برنامه‌هايي در جهت ارتقاي كيفيت ،‌تقويت معاونت پرورشي جهت رشد باورهاي ديني و ايجاد و توسعه‌ي كارآمد هسته‌هاي مشاوره .

وي خطاب به نمايندگان مجلس ،تصريح كرد: امروز براي من روز سخت و دشواري است و اين روزها از جهات گوناگون براي من حساس است دو كفه‌ي ترازو پيش روي من است در يك كفه ي آن نگراني‌هايي از قبيل پرمشكل بودن آموزش و پرورش ،‌مشكلات ساختاري ، تصويب بودجه ،ساماندهي فضاي آموزشي و دهها مشكل ديگر كه مديران ، فرهنگيان و به ويژه نمايندگان از آن اطلاع دارند قرار دارد. ضمن اينكه در كنار تمام اين سختي‌ها و مشكلات ده‌ها دليل و استدلال عقلي وجود دارد كه نبايد از جايگاه پرسش‌گري به جايگاه پاسخ‌گويي رفت و يا نبايد به جايگاهي رفت كه امكانات آن با خواسته‌ها توازني ندارد.

حاجي‌بابايي خاطرنشان كرد: در اين كفه همچنين لزوم اعمال مديريت، بالا بردن جايگاه آموزش و پرورش ، مديريت منسجم و لايق روي هم انباشته مي‌شود و آن را سنگين مي‌كند، اما در برابر همه‌ي اينها پشتوانه‌ي قابل اعتماد كفه‌ي ديگر ترازو را به سمت قبول مسووليت سنگين مي‌كند. در اين كفه اعتماد رياست جمهوري، استقبال بي‌شائبه‌ي نمايندگان، ابراز رضايت فرهنگيان ، اعلام پشتيباني دلسوزان نظام و حمايت‌هاي همه جانبه در كنار دغدغه‌ي سي‌ساله‌ي فرهنگيان نيز قرار دارد.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش انتظار ايجاد پيوند عميق بين تعليم و تربيت رسمي و غيررسمي ، در كانون توجه قرار دادن فرهنگيان در دولت و مجلس و ايجاد نظام عادلانه‌ي معيشت را از خواسته‌هاي حقيقي فرهنگيان عنوان كرد و گفت: اكنون كه در آستانه‌ي راي اعتماد شما نمايندگان قرار گرفته‌ام و راي شما اين مسووليت بزرگ را براي من به همراه معلمان فرهيخته براي خدمت به مردم بي‌نظير ما تاييد مي‌كند ، راي شما به من راي خدمت‌گذاري به نظام تعليم و تربيت خواهد بود كه سعادت‌ها و شقاوت‌ها مربوط به نوع نگاه و اهميت به آنها است.

حاجي‌بابايي اظهار كرد: باتشكر از محبت‌هاي وافر شما عزيزان كه خود را سپاسگذار آن مي‌دانم، اما صميمانه از شما درخواست مي‌كنم در اين فضاي استثنايي كه آموزش و پرورش مشحون از محبت‌هاي شما و مسوولين است، آموزش و پرورش، معلمين و دانش‌آموزان را در اوج توجه قرار داده و عنايت كامل را به آنان هديه نماييد. و اين حركت تاريخي را به نام مجلس هشتم ثبت نموده و براي هميشه مجلس هشتم قله‌ي پرافتخار حمايت از معلمان در كنار دولت محترم و حمايت از دانش‌آموزان و نظام تعليم و تربيت قرار گيرد تا كاستي‌هاي نظام تعليم و تربيت را جبران نمايد و حرارت اين محبت قلب همه‌ي اجزاي آموزش و پرورش را بيش از گذشته كانون محبت به نظام و خانه‌ي ملت تبديل نمايد تا اعتماد و حمايت شما از آموزش و پرورش كشتي قدرتمندي بسازد كه توان هدايت و حمايت جوانان عزيز را براي عبور از اقيانوس پرتلاطم فرهنگي و رسانيدن به ساحل مقصود همراه با عطر دل انگيز آموزه‌هاي ديني و فتح قله‌هاي علمي داشته باشد.

وي افزود: با اين حمايت همه‌جانبه بايد تلاش كنيم از هزينه‌هاي روزافزون انحطاط فرهنگي و قربانيان هجمه‌ي فرهنگي بكاهيم و اين امر امكان‌پذير نيست، مگر اينكه توجه ويژه به ركن ركين تعليم و تربيت يعني معلم و جايگاه او داشته باشيم . يادمان باشد كه امام راحل فرمودند همه‌ي سعادت‌ها و شقاوت‌ها انگيزه‌اش از مدرسه‌هاست و كليد دست معلمين است. از همه‌ي فرهنگيان تقاضا دارم تا مساعي خود را در برابر اين همه‌ي حمايت‌هايي كه از طرف دولت و مجلس عزيز انجام خواهد شد به جبران حمايت‌هاي دولت و مجلس كه انشاءالله در آينده هم ادامه پيدا خواهد كرد آموزش و پرورش را به نحوي شايسته براي نظام جمهوري اسلامي ايران و در مسير رهنمودهاي امام راحل و مقام معظم رهبري بسازيم.

حاجي‌بابايي اضافه كرد: همكاران عزيز چنانچه اراده‌ي مجلس بر اين قرار گرفت كه من در اين مسووليت خطير باشم، اميد است بار ديگر در كنار شما ، همراه شما و با حمايت شما و همگي معلمان كشور نظام تعليم و تربيت را براي فرزندانمان جايگاه امن رشد و تعالي معنوي بنماييم . از نمايندگان عزيز و هيات‌رييسه‌ي محترم استدعا دارم در مدت خدمتم در محضر شما اگر قصوري از اينجانب سر زده حلال بفرماييد. از مردم متدين شهر همدان كه مدت 14 سال نماينده‌ي آنها بودم نيز حلاليت مي طلبم.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در پايان گفت: من در طول 14 سال كه در مجلس نماينده بودم هرچه آبرو در خدمت‌گذاري به مردم جمع كرد‌ه‌ام، امروز علي‌رغم همه‌ي مشكلات آمده‌ام تا با حمايت شما نمايندگان ودولت محترم اين آبرو را در مسير آموزش و پرورش و تعليم و تربيت هزينه كنم. اميدوارم خداوند كمك كند تا من موفق شوم با اين سخن حافظ كلامم را به پايان مي‌برم و از خدا استمداد مي‌طلبم تا موفقيت‌ها با حمايت شما ميسر شود:

تا كار به كام دل مجروح شود يا ملك تنم بي‌ملك روح شود

اميد من آن است به درگاه خدا كه ابواب سعادت همه مفتوح شود

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00885.136734
  • خبرنگار : 71132