نگاهي به عملكرد چهارساله‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها «تأمين اعتبارات ستاد از نان شب براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واجب‌تر است»

ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌تازگي با تغيير نام به شركت توسعه‌ي نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، دور جديدي از فعاليت را براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري آغاز كرده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دي‌ماه 1384 ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با اهداف سامان‌دهي تبليغات گردشگري و حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين‌المللي تشكيل شد. اين ستاد از آن زمان تا كنون، فعاليت‌هاي متفاوتي را براي رسيدن به اهداف پيش‌بيني‌شده انجام داده است.

ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها پس از تعيين ساختار و تشكيلات اجرايي، اجراي سرفصل‌هاي مهمي را از جمله تعيين جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و ارائه‌ي آن به بخش خصوصي، پخش تيزرهاي تبليغاتي ايران با محور معرفي جذابيت‌هاي طبيعي، تاريخي، هنري، فرهنگي و ... در شبكه‌هاي خارجي، توليد اقلام متنوع تبليغاتي و از همه مهم‌تر، تلاش براي سازمان‌دهي بخش خصوصي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و حضور منسجم آن‌ها در يك ساختار واحد در دستور كار خود قرار داد.

البته رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها مدت‌هاست با خبرنگاران گفت‌وگو نكرده و تلاش خبرنگار ايسنا نيز براي پي‌گيري كارنامه‌ي اين ستاد در چهارسال گذشته و برنامه‌هاي جديد آن در دوره و تشكيلات جديد، بي‌نتيجه مانده است.

براساس آخرين گزارش عملكرد ارائه‌شده، سال گذشته اين ستاد در مجموع 66هزار ثانيه تيزر تبليغاتي را در 2556 نوبت از شبكه‌هاي خارجي الجزيره، يورونيوز و MBCهاي يك، دو و سه پخش كرد. به علاوه، توليد و توزيع اقلام تبليغاتي مختلف در 50 نوع با تيراژ چهارميليون قلم به 11 زبان زنده‌ي دنيا، تعيين جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و تعيين كميته‌ي ايراني بخش خصوصي درباره‌ي نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌ها و تعيين متقاضيان از ديگر كارهاي اين ستاد بوده‌اند.

به گزارش ايسنا، تهيه‌ي جدول‌هاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و هدف گردشگري ايران، در دوسال گذشته به‌طور جدي پي‌گيري شده است؛ اما حذف برخي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي از اين جدول‌ها با وجود تأييد قبلي به‌دليل كمبود اعتبار، موجب شد تا ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها امسال جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را كه ايران در آن‌ها حضور خواهد داشت، پس از تهيه، فقط در اختيار آژانس‌هاي مسافرتي قرار دهد.

دست‌اندركاران گردشگري و تورگردان‌ها به ياد دارند كه در سال 1386 تا 1387 با وجود تأييد نهايي جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، شش نمايشگاه شانگهاي، مسكو، پكن، آذربايجان، پاكستان و عمان به‌دليل آنچه كمبود اعتبار عنوان شد و با وجود اصرار بخش خصوصي مبني بر اهميت اين نمايشگاه‌ها در فهرست بازارهاي هدف گردشگري ايران، حذف شدند.

در اين‌باره، 19 فروردين 1387 اكبر غمخوار ـ رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري ايسنا، با تأييد اين خبر گفت: اين كشورها بازارهاي هدف و با اولويت براي ايران هستند و لغو برنامه‌ي شركت در نمايشگاه‌هاي آن‌ها در جذب تورهاي ورودي از اين بازارها تأثير بدي دارد.

وي ادامه داد: وقتي دليل اين موضوع را پرسيديم، گفتند كه پول نداريم. درحالي‌كه آژانس‌ها براي شركت در اين نمايشگاه‌ها، برنامه‌ريزي و هزينه كرده‌اند؛ اما يك‌باره اين نمايشگاه‌ها لغو شدند.

هم‌چنين سال گذشته، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها 28 نمايشگاه بين‌المللي را در جدول حضور ايران قرار داد كه باز هم به‌دليل كمبود اعتبار و با توافق بخش خصوصي، اين جدول به 15 نمايشگاه كاهش يافت؛ اما در نهايت، نمايندگان ايران فقط در شش نمايشگاه حضور پيدا كردند.

بنا بر اعلام، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها امسال به‌طور غيررسمي 18 نمايشگاه بزرگ و مهم بين‌المللي را در حوزه‌ي گردشگري مانند نمايشگاه‌هاي آلمان، انگليس، فنلاند، اسپانيا، چين و ژاپن براي حضور به برخي دفاتر خدمات مسافرتي پيشنهاد كرده است و تاكنون بخش خصوصي در نمايشگاه گردشگري جاتاي ژاپن، نخستين حضور خود را در نمايشگاه‌هاي جهاني تجربه كرد.

موضوع كمبود اعتبارات ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در سال‌هاي اخير، فعاليت اين ستاد را به‌شدت تحت تأثير قرار داده است؛ به‌طوري كه به گفته‌ي بسياري از دست‌اندركاران و شركت‌كنندگان بخش خصوصي، كمبودها و نواقص حتا در برخي اقدامات اين ستاد، خود را به‌طور واضح نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، ششم خردادماه سال گذشته، محمدحسين برزين ـ رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ـ در نشستي رسانه‌يي به ارائه‌ي 75 درصد يارانه به بخش خصوصي اشاره كرد كه اين يارانه مدت‌هاست پرداخت نشده است.

برزين هم‌چنين 23 مهرماه 1387 در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اعتبارات اين ستاد را در سه‌سال گذشته هشت‌ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين اعتبار، هزينه‌ي يك‌ماه تبليغات كشورهاي همسايه‌ي ما در حوزه‌ي گردشگري است.

قطع تيزرهاي تبليغاتي ايران در شبكه‌هاي خارجي از هشت‌ماه پيش تا به حال كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز آن را تأييد كرده است، در كنار كاهش يارانه‌ي حمايتي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها براي دريافت فضا توسط دفاتر خدمات مسافرتي كه قيمت اصل را براي دفاتر خدمات مسافرتي نيم‌بها مي‌كرد، به يك‌سوم و بعد قطع كامل آن، توقف طرح‌هاي راه‌اندازي وب‌سايت اطلاع‌رساني مدرن اين ستاد و نمايشگاه گردشگري مجازي كشور از ديگر مصاديق وجود كاستي در ستاد تبليغ و نمايشگاه‌ها هستند.

ازسوي ديگر، مديران و دست‌اندركاران اين ستاد از مدت‌ها پيش وعده‌هايي را داده بودند. رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ششم خردادماه سال گذشته درباره‌ي تعيين مكانيزم تجزيه و تحليل بازتاب فعاليت‌هاي اين ستاد در افزايش آمار گردشگران ورودي به كشور سخن گفت.

وي تأكيد كرد: دفاتر اطلاع‌رساني ايران در كشورهاي خارجي كه قرار است امسال افزايش بيش‌تري داشته باشند، علاوه بر اطلاع‌رساني بايد بازتاب فعاليت‌هاي ستاد و نظرات گردشگران را نسبت به ايران دريافت و آن‌ها را تجزيه و تحليل كنند. اين امر، بخشي از فعاليت‌هاي معاونت گردشگري است كه آن را در دستور كار قرار داده است.

اما دوم شهريورماه سال گذشته، مجيد اسفنديار ـ مدير كل دفتر بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ درباره‌ي پيش‌بيني اين مكانيزم به خبرنگار ايسنا گفت: متأسفانه جزييات تأثيرگذاري نمايشگاه‌ها را در گردشگري كشور نتوانسته‌ايم استخراج كنيم.

درباره‌ي عملكرد چندساله‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاه و مشكلات پيش روي آن، اكبر غمخوار ـ رييس كانون هماهنگي انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي كشور ـ آبان‌ماه امسال به خبرنگار ايسنا گفت: تبليغات و اطلاع‌رساني ستاد، بويژه تبليغاتي كه از شبكه‌هاي خارجي انجام مي‌شد، در افزايش آمار ورود گردشگران به كشور بسيار مؤثر بود.

وي ادامه داد: رسالت اصلي در حوزه‌ي تبليغات، تغيير تصوير ذهني گردشگران خارجي است و براي اين منظور، روش‌هاي متفاوتي در دنيا به كار گرفته مي‌شوند و حضور در شبكه‌هاي تلويزيوني فقط يكي از اين روش‌هاست.

او بيان كرد: عملكرد ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها از ابتداي امسال بسيار ضعيف بوده است كه با ناديده گرفتن آن در مجموع فعاليت اين ستاد، تأثيرگذاري فعاليت‌هاي آن را مي‌توان تأييد كرد.

غمخوار با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري، گفت: خوشبختانه تبليغات و اطلاع‌رساني بين‌المللي ايران در حوزه‌ي گردشگري كه از سال‌هاي پيش انجام شده، مثبت بوده است و اگر اين اتفاق‌ها رخ نمي‌دادند، حتما براي تورهاي ورودي در مهر و شهريور با كمبود اتاق روبه‌رو مي‌شديم. متأسفانه رخ دادن حوادث پس از انتخابات، اين فرصت را از گردشگري گرفت و بسياري از تورهاي ما لغو شدند.

رييس كانون هماهنگي انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي كشور با بيان اين‌كه بخش خصوصي از رويكرد ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها رضايت دارد، ادامه داد: مشكل اصلي اين است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌گويد، براي حوزه‌ي تبليغات و شركت در نمايشگاه‌ها، اعتبار كافي نداريم. در صورتي كه تأمين اعتبارات اين ستاد از نان شب هم براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واجب‌تر است.

وي با بيان اين‌كه دولت بايد براي تحقق اهداف در حوزه‌ي گردشگري، اعتبارات ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را تأمين كند، افزود: چندسال پيش، گردشگران خارجي و حتا اتباع كشورهاي همسايه‌ي ايران نمي‌دانستند كه در كشور ما چه قابليت‌ها و پتانسيل‌هايي در حوزه‌ي گردشگري وجود دارند.

ابراهيم‌ پورفرج ـ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تخصصي تورگردانان ـ نيز عملكرد ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را مثبت ارزيابي كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: فعاليت‌هاي ستاد تا رسيدن به ايده‌آل‌ها هنوز فاصله دارد.

وي معتقد است: تأثير حضور منسجم و هماهنگ بخش خصوصي ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مثبت و خوب بوده و اثرهايي به‌مراتب بيش‌تر در بازديدكننده‌ها و مخاطبان داشته است.

او با بيان اين‌كه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، برگزاركننده به هيچ وجه مطرح نيست، ادامه داد: كليت غرفه‌ي ايران، شيك بودن و ميزان ارتباط گيري با بازديدكننده‌ها، تأثير فراواني در معرفي ايران و بازاريابي گردشگري آن داشته است.

پورفرج با تأكيد بر اين‌كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها هنوز نظرهاي بخش خصوصي را به‌طور كامل تأمين نكرده است، گفت: هرچند هنوز به ايده‌آل‌هاي خود از فعاليت اين ستاد نرسيده‌ايم، اما معتقديم، تقويت و تداوم فعاليت آن در تبليغ و معرفي ايران بي‌تأثير نبوده است و خارج از توجه به افراد يا مناصب آن‌ها، اتفاق‌هاي خوبي با تشكيل اين ستاد براي حوزه‌ي گردشگري رخ داده‌اند.

وي بيان كرد: با دست‌اندركاران ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها همواره درباره‌ي برخي نمايشگاه‌ها اختلاف ديدگاه داشته‌ايم، چون يكسري بازارها از نظر بخش خصوصي پراهميت‌اند و اصرار براي حضور در آن‌ها وجود دارد و در مقابل، برخي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هستند كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به حضور در آن‌ها اصرار دارد، اما معمولا اين بازارها مانند نمايشگاه حيدرآباد براي بخش خصوصي درجه‌ي دوم محسوب مي‌شوند.

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تخصصي تورگردانان پيشنهاد كرد: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با وجود كمبود اعتبار، سامان‌دهي درستي درباره‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي انجام دهد و از هزينه در بازارهاي غيرضروري براي گردشگري كشور پرهيز كند.

به گفته‌ي او، هماهنگي، انسجام و بسيج خدمات و اعتبارات در نمايشگاه‌هايي مانند ITB برلين براي برگزاري انواع برنامه‌هاي اثرگذار مانند «يك روز يا شب ايراني» در اين نمايشگاه‌هاي بزرگ، به‌مراتب دستاوردهايي مفيدتري خواهند داشت.

پورفرج درباره‌ي هماهنگي بخش خصوصي با ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي امسال، اظهار داشت: اهداف خود را در جلسه‌اي با حضور دست‌اندركاران ستاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح كرديم و از‌ آن‌ها خواستيم، به نمايشگاه‌ها به‌عنوان يكي از ابزارهاي مهم براي تبليغ گردشگري نگاه كنند.

وي با اشاره به شرايطي كه پس از انتخابات در كشور به‌وجود آمد و تصوراتي كه در جامعه‌ي بين‌الملل نسبت به ايران رواج پيدا كرد، افزود: بايد حضوري به‌مراتب پررنگ‌تر و بهتر در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داشته باشيم. بايد واقعيت‌ها را بپذيريم و تمام عوامل موفقيت حوزه‌ي گردشگري را در كنار هم جمع كنيم تا شاهد پيشرفت باشيم.

حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز درباره‌ي فعاليت ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها و سياست‌هاي حمايتي آن از بخش خصوصي به خبرنگار ايسنا گفت: سياست‌هاي حمايتي از بخش خصوصي براساس همان سياست‌هاي پيشين ادامه مي‌يابند.

وي با تأييد كمبود اعتبارات در ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها، بيان كرد: با وجود اين مشكلات هم‌چنان موضوع تبليغات عمومي، چاپ اقلام تبليغاتي و كتاب‌هاي اطلاع‌رساني و كمك به بخش خصوصي ادامه دارند.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به قطع شدن تبليغات جاذبه‌هاي گردشگري ايران در شبكه‌هاي خارجي، اظهار كرد: نبود تبليغات تلويزيوني گردشگري يكي از ضعف‌هاي عمده‌ي ماست.

وي با اشاره به رايزني‌هايي با سازمان جهاني جهان‌گردي براي راه‌اندازي يك تلويزيون جهاني گردشگري، گفت: اين پيشنهاد را به دست‌اندركاران اين سازمان ارائه كرده‌ايم تا هريك از كشورها بنابر پرداخت حق‌ عضويت، جاذبه‌هاي گردشگري را در اين تلويزيون بتوانند تبليغ كنند.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: راهكارهاي مختلفي را از جمله مذاكره با صداوسيما، راه‌اندازي شبكه‌هاي تلويزيوني خصوصي در خارج از كشور يا نحوه‌ي كاهش هزينه‌ها براي تبليغات در شبكه‌هاي خارجي را براي رفع اين مشكل در دستور كار داريم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه تبليغات در شبكه‌هاي خارجي هزينه‌اي گزاف دارد، بيان كرد: اگر راه‌اندازي اين تبليغات تلويزيوني با محوريت صداوسيما صورت گيرد، براي ما بسيار بهتر است.

وي گفت: هزينه‌ي تبليغات در شبكه‌ي الجزيره سه‌ميليارد تومان است كه با وجود اعتبارات محدود سازمان، چنين هزينه‌اي بسيار گزاف است.

او با بيان اين‌كه به شبكه‌ي تلويزيوني كاملا غيرسياسي نيازمنديم، ادامه داد: نمايش ترافيك جاده‌هاي ايران در نوروز يا انبوه جمعيت در مشهد و شيراز يا اصفهان در كنار نمايش جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي كشور بهترين تبليغات براي نمايش آرامش و امنيت در ايران است.

بقايي اضافه كرد: از دولت مي‌خواهيم، در حوزه‌ي تبليغات، تمام ظرفيت‌ها، بويژه صداوسيما را به همكاري با حوزه‌ي گردشگري ترغيب كند.

گزارش از خبرنگار ايسنا: اعظم السادات راستي

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8808-00699.135529
  • خبرنگار :