با گلايه از وعده‌هاي عملي نشده براي مصطفي كرمي مراسم پاياني جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران برگزار شد

مراسم پاياني جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران با سخنان ناصر باكيده مديرعامل انجمن سينماي جوان، جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد و تعدادي از برگزيدگان جشنواره به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم كه شامگاه گذشته ـ 25 آبان ماه ـ در تالار انديشه حوزه هنري برپا بود، ناصر باكيده به عنوان مديرعامل انجمن سينماي جوانان و دبير اين جشنواره در سخناني گفت: به رسم عادت هميشگي دو سلام عرض مي‌كنم، يكي خدمت دوستان و همكاران فيلمساز و ديگري سلامي به همكارانم در حوزه‌ي وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سينمايي.

او ادامه داد: در اين جشن بزرگ فيلمسازان كوتاه كشور، معتقد نيستم كه مهمان يا ميزباني وجود داشته باشد، چرا كه همه دراين جشن ميزبان هستند، پس لطفا خودتان را تشويق كنيد.

باكيده گفت:ابعاد گسترده‌ي بيست‌وششمين دوره‌ي جشنواره‌ي فيلم كوتاه نشانگر تلاش، اميد، شور‌آفريني و خلق آثار زيبا از طريق فيلمسازان كوتاه و خود شما عزيزان هنرمند است. آنچه مايه‌ي مباهات جوان ايراني است ترسيم چشم‌انداز‌هاي زيباي ايران و معرفي آن به دنيا است. اين جشنواره يكي از ويژگي‌هاي بسيار برگزيده‌اش همين موضوع است.

وي در بخش پاياني صحبت‌هايش هم با اشاره به استقبال 103 كشور از اين جشنواره، اظهار كرد: اين اشتياق و توجه كشورهاي ديگر مي‌طلبد كه در تمامي اين حوزه‌ها اهتمام، جديت و برنامه‌ريزي كنيم. جشنواره فيلم كوتاه محلي است براي رقابت تا در قالب آن فيلم‌سازان بدرخشند و با كوله‌باري از تجربه و آشنايي با فرهنگ قسمت‌هاي مختلف به شهرهاي خود بازگردند.

به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم اختتاميه‌ي رضا رشيدپور كه مانند اختتاميه سال گذشته اجراي اين مراسم را برعهده داشت به ابلاغ پيام وزير فرهنگ و ارشاد پرداخت و گفت: آقاي حسيني هم به همه حاضران سلام رسانده‌اند و گفته‌اند كه به دليل گرفتاري نمي‌توانند در اين مراسم حضور پيدا كنند، اما به هرحال نماينده ايشان در معاونت سينمايي در اين مراسم حضور دارد.

در بخش ديگري از مراسم اختتاميه 26امين جشنواره فيلم كوتاه، معاونت سينمايي وزارت ارشاد عنوان كرد: سينماي كوتاه را نبايد معبري براي رسيدن به سينماي حرفه‌اي در نظر گرفت.

او ادامه داد: توليد فيلم كوتاه و توسعه آن از جمله اهداف ما محسوب مي‌شود، چراكه يكي از مجراهايي كه مي‌توانيم از طريق آن عدالت را گسترش دهيم. درواقع فيلم كوتاه دريچه‌اي كوچك به سوي دنيايي بزرگ است. گاه فيلم‌سازان حرفه‌اي و بلند ما مي‌گويند كه مدتي است ذهن آن قفل شده است. بنده از همين‌جا به تمام اين دوستان توصيه مي‌كنم كه فيلم‌هاي كوتاه را ببينند، بنده نيز به سهم خود از اين فيلم‌سازان تشكر مي‌كنم، چراكه برخي از اين آثار ديد و نگاه جديدي به من هديه دادند.

معاونت سينمايي وزارت ارشاد در ادامه صحبت‌هايش هم به پاسخگويي به‌مطلب فيلمسازي كه درباره‌ي معضلات يك روستا فيلم ساخته بود و خواهان توجه مسئولان به آن بخش بود،گفت: حامد نوبري عزيز قطعا بنده به تماشاي فيلم تو خواهم نشست و اين فيلم را به دست احمدي‌نژاد هم خواهم رساند. اكنون هم نسبت به حس مسووليت‌پذيري كه نسبت به مردم بخشي از كشور نشان داده‌اي به تو اين نويد را مي‌دهم كه تا سال آينده اين فيلم را ديده‌ايم و بخشي از رفاه تهران را به ميهماني روستايي كه تو درباره آن فيلم ساخته‌اي مي‌آوريم، درواقع رسالت اصلي هنرمندان هم در همين موارد معنا پيدا مي‌كند و لازم است كه آن‌ها بتوانند با مردم همراه و همگان شوند.

شمقدري در بخشي ديگر از صحبت‌هايش قول داد كه به پنج مركز سينماجوان كه در اختتاميه اين جشنواره بيشترين جوايز را كسب مي‌كند، كمك كند تا از جمع گسترد‌ه‌تري از فيلم‌سازان حمايت كنند.

معاونت سينمايي در پايان صحبت‌هايش هم به يادي از هنرمنداني كه طي روزهاي اخير از ميان ما رفته‌اند پرداخت و گفت: در هفته جاري هنرمندان عزيزي از جمع ما رفتند، جمشيد لايق، عباس شباويز و امير قويدل از جمله اين افراد بودند كه بنده ضمن بزرگداشت و گرامي‌داشت ياد آن‌ها بايد بگويم كه دست اجل پيشكسوتان هنر را خواهد برد و اين جريان ادامه دارد و آينده در انتظار جوانان اين مملكت است تا با صلابت و عزت‌آفريني راه آينده سينما را رقم بزند.

به گزارش ايسنا، در مراسم اختتاميه بيست‌وششمين جشنواره فيلم كوتاه برخي از فيلم‌سازان هم در هنگام دريافت جايزه به صحبتي كوتاه پرداختند كه از آن جمله مي‌توان به صحبت‌هاي حامد نوبري كارگردان فيلم «فقط يك كم نور» اشاره كرد كه پس از دريافت جايزه‌اش در صحبتي كوتاه عنوان كرد: اين فيلم درباره مردماني بسيار فقير ساخته شده كه در شرايطي بسيار بد زندگي مي‌كنند و بنده اميدوارم كه مسوولين دولت براي آن‌ها كاري كنند.

نقي نعمتي هم به هنگام دريافت جايزه‌اش به سمتي كه در انجمن فيلم كوتاه ايران دارد اشاره كرد و گفت: با توجه به مسووليت‌ام در صنف فيلم كوتاه احساس نياز مي‌كنم كه معاونت سينمايي جلسه‌اي با مسوولين فيلم كوتاه داشته باشند تا هم‌گرايي بيشتري ميان ما و ايشان حاصل شود، نكته‌اي ديگر هم آن‌كه دو هفته پيش مصاحبه‌اي از مصطفي كرمي خواندم كه پس از آن دلم بسيار شكست. دوسال پيش همه پس از سانحه‌اي كه براي مصطفي به وجود آمد به ديدن او آمدند و با افتخار با او عكس‌ انداختند اما اكنون پس از گذشت دوسال هيچ‌يك از وعده‌هايي كه درباره او داده بودند عملي نشده است كه بنده اميدوارم مسوولان اين موضوع را مورد توجه قرار دهند.

در بخش ديگري از اين برنامه هم جايزه‌اي به زنده‌ياد پيمان ابدي تعلق گرفت كه امير توده‌روستا كارگردان فيلم ««راديولوژي يك پرتره» به نمايندگي از او اين جايزه را دريافت كرد و گفت: خيلي دوست داشتم كه خود پيمان بود و اين جايزه را مي‌گرفت همه ما از رفتن او بي‌نهايت متأثر شديم اما بنده فكر مي‌كنم كه پيمان هديه‌اي بود كه خداوند او را به سينماي ايران اعطا كرده بود. اما چون ما قدر او را ندانستيم اين هديه را از ما پس گرفت.

ماهايا پطروسيان يكي از كارگردانان فيلم «يك روز قشنگ برفي» هم در هنگام دريافت جايزه‌اش در بخش بين‌الملل به تشكر از عواملي كه در اين فيلم او را همكاري كرده بودند پرداخت و از مسوولان جشنواره هم به دليل اين‌كه در بخش ملي زحمات عوامل اين فيلم را ناديده گرفته‌اند، انتقاد كرد.

البته در ادامه اين مراسم اين فيلم موفق به دريافت جوايزي در بخش ملي نيز شد.

حسن نقاشي هم به هنگام دريافت هديه‌اش عنوان كرد: امشب در اين مراسم بهترين فرصت است كه يكي از دغدغه‌هاي فيلم‌هاي مستند و كوتاه كه ساخت آثاري از وطن و فرهنگ كهن ماست را مورد توجه قرار دهند، متأسفانه مدتي است كه ما هنگامي كه مي‌خواهيم درباره وطن و فرهنگ خود فيلم بسازيم به قوه‌ي قهريه با ما برخورد مي‌كنند و در موارد متعددي به تحقير ما مي‌پردازند. حال من مي‌خواهم در اين مراسم از مسوولان خواهش كنم كه كمي به ما فرصت دهند تا درباره وطن خود فيلم بسازيم تا بدين ترتيب اين شايعه كه عده‌اي مي‌گويند معاونت جديد سينمايي نمي‌گذارد فيلم‌هايي با اين مضمون ساخته شوند از بين برود چراكه چنين مسأله‌اي ظلم به كل فرهنگ ماست.

در مراسم اختتاميه بيست‌وششمين جشنواره فيلم كوتاه عليرضا سجادپور مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي، شفيع آقامحمديان مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و..... حضور داشتند.

به دليل ازدحام بيش از حد جمعيت عده‌اي از فيلم‌سازان و ميهمانان اين مراسم ناچار شدند كه تمام مراسم را به صورت ايستاده دنبال كنند.

همچنين اين مراسم كه قرار بود ساعت 19 تا 21 برگزار شود با نزديك به نيم‌ساعت تأخير ساعت 19:30 آغاز و از ساعت 22 به پايان رسيد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-00268.132595
  • خبرنگار : 71060