حضور گسترده‌ي مسلمانان، سنگيني ترافيك در مكه و سرگرداني برخي زائران در پايانه‌ها

شهر مكه اين روزها با نزديك‌ شدن موسم حج تمتع شاهد جمعيت زيادي از مسلمانان جهان است كه حضور گسترده‌ي آن‌ها بر ترافيك اين شهر تأثير گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مكه‌ي مكرمه، ترافيك در خيابان‌ها و بزرگ‌راه‌هاي مكه به‌دليل حضور گسترده‌ي حجاج مسلمان سنگين‌تر مي‌شود و اين ترافيك معمولا در مسيرهاي منتهي به مسجدالحرام و در وقت نمازها شديدتر است.

راه دسترسي به مسجدالحرام چندان راحت نيست و شرايط جغرافيايي آن به‌گونه‌اي است كه هتل‌هاي زيادي در اطراف آن وجود ندارند و درصد كمي از زائران امكان اسكان در نزديكي خانه‌ي خدا را دارند. اگرچه اكنون مسؤولان شهر مكه در تلاش‌اند، با مسطح كردن كوه‌هاي اطراف مسجدالحرام، شرايط را براي ساخت هتل‌هاي بيش‌تر تسهيل كنند.

در اطراف مسجدالحرام پايانه‌هايي براي استقرار اتوبوس‌هاي مورد استفاده‌ي زائران قرار دارند و ايستگاه هر كشور كاملا مشخص است. البته برخي زائران بدون درنظر گرفتن اين موضوع، از اتوبوس‌هاي زائران ديگر كشورها استفاده مي‌كنند.

ايستگاه اتوبوس زائران ايراني يكي از محل‌هايي است كه معمولا در آنجا زائران كشورهاي ديگر، بخصوص هندي‌ها و آفريقايي‌ها را مي‌توان ديد.

شركت‌هاي حمل‌ونقل سعودي در قرار‌دادي كه با سازمان حج و زيارت ايران بسته‌اند، نپذيرفته‌اند كه اين اتوبوس‌ها فقط مختص زائران ايراني باشند، البته اولويت استفاده از اين اتوبوس‌ها با زائران ايراني است. بنابراين زائران ديگر كشورها معمولا از اتوبوس‌هاي ايراني‌ها براي رفت‌وآمد استفاده مي‌كنند.

سازمان حج و زيارت ايران با استقرار راهنما در اين پايانه‌ها تلاش مي‌كند، ‌خدمات‌دهي منظم و مناسبي را در بخش حمل‌ونقل درون‌شهري ارائه دهد؛ اما با اين حال، تعداد زياد اين نيروها در برخي ساعت‌ها مانند قبل و بعد از نمازهاي جماعت مسجدالحرام كافي نيست و هجوم جمعيت به يك‌باره هدايت زائران را دشوار مي‌كند و موجب مي‌شود، برخي زائران در پاركينگ اتوبوس‌ها سرگردان‌ شوند يا در ايستگاه‌هاي اتوبوس كشورهاي ديگر بايستند. به‌نظر مي‌رسد با نصب تابلو‌ها و نشان‌هاي بيش‌تر مي‌شد، حجاج را بهتر راهنمايي كرد. اگرچه اتوبوس‌هاي مورد استفاده‌ي زائران ايراني شماره‌گذاري شده‌اند و خطوط آن‌ها كاملا مشخص است و نام هتل‌هاي محل اقامت ايراني‌ها نيز روي اين ماشين‌ها نصب شده است.

ازدحام جمعيت و وسايل نقليه‌ در اطراف مسجدالحرام، بويژه در وقت نماز شامگاهي بيش‌تر است و معمولا رفت‌وآمد در اين زمان به‌سختي انجام مي‌شود. بنابراين انتقال زائران در زمان طولاني‌تر و به‌كندي انجام مي‌شود.

با وجود اتوبوس‌هاي خاص براي رفت‌وآمد به مسجدالحرام، برخي زائران مجبورند از وسايل نقليه‌ي ديگري مانند تاكسي و سواري‌هاي معمولي استفاده كنند كه البته نرخ كرايه‌ي آن‌ها بيش‌تر از روزهاي معمولي در مكه است.

بسياري از راننده‌هايي كه روي اتوبوس‌ها و سواري‌ها كار مي‌كنند، معمولا اهل اين شهر نيستند و از ديگر نقاط عربستان و حتا كشورهاي ديگر آمده‌اند و تلاش مي‌كنند، از شلوغي اين روزهاي مكه استفاده كنند. به همين دليل، در برخي موارد، كرايه‌ي سواري‌ها با يكديگر متفاوت است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8808-00129.131585
  • خبرنگار :