*هدفمند كردن يارانه‌ها و بخش مسكن* رييس هيات مديره انجمن صنفي مهندسان صنعت ساختمان: آثار رواني هدفمند كردن يارانه‌ها بر بخش مسكن تاثيرگذار است

اگر طرح‌هاي مربوط به بخش مسكن مانند طرح مسكن مهر به نتيجه نرسد و طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود، به‌طور حتم تابع بالا رفتن قيمت‌ها در ساير بخش‌ها، مسكن نيز گران مي‌شود كه اين به معناي رونق بازار نخواهد بود.

علي‌رضا سرحدي ـ رييس هيات مديره انجمن صنفي مهندسان صنعت ساختمان ‌ـ در گفت‌وگو با خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: ارتباط مستقيمي بين طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش قيمت مسكن نمي‌بينم اما با اجراي اين طرح و تاثير آن بر قيمت فراورده‌هاي سوختي، بخش مسكن نيز تاثير پذيرفته با تورم در اين بخش روبرو مي‌شويم.

وي با اشاره به اينكه برنامه‌ها براي كنترل اين تورم هنوز مشخص نيست، افزود: پذيرفته شدن اين طرح در مجلس تا حدودي بر بازار مسكن تاثير گذاشته است و عده‌اي كه به بالا رفتن قيمت مسكن اعتقاد دارند، به دنبال خريد ملك مورد نياز هستند و در نتيجه تحركي در بازار خريد و فروش ايجاد شده است.

رييس هيات مديره انجمن صنفي مهندسان صنعت ساختمان ادامه داد: همچنين بين برخي فروشندگان و صاحبان ملك اين تفكر حاكم شده كه قيمت مسكن بالا مي‌رود و در نتيجه آنها نيز در چنين شرايطي اقدام به فروش ملك خود نمي‌كنند.

اين كارشناس مسكن تصريح كرد: هدفمند كردن يارانه‌ها از نظر رواني تاثيرگذار است و تا حدودي باعث رونق بازار خريد و فروش مسكن مي‌شود كه چندان اطمينان‌بخش نيست اما با شروع محرم و صفر بازار مجددا دچار ركود مي‌شود.

سرحدي با بيان اينكه زمستان سال جاري اتفاق خاصي در بازار مسكن نمي‌افتد، خاطرنشان كرد: تا ابتداي سال جديد تا حدودي وضعيت طرح هدفمند كردن يارانه‌ها كه بنا به وعده دولت سامان‌دهي يارانه‌ها است، مشخص مي‌شود اما اگر نگراني مردم درباره افزايش قيمت‌ها ادامه يابد مطمئنا پس از عيد با افزايش قيمت‌ها روبرو مي‌شويم.

وي با بيان اينكه فراورده‌هاي سوختي نقش بسياري بر مسكن دارند، اظهار كرد: همواره افزايش قيمت بنزين و گازوئيل بر حوزه حمل و نقل تاثير گذاشته است و آثار رواني اين امر بر ساير حوزه‌ها از جمله مسكن تاثير گذاشته است. اگرچه بخش مسكن كلان‌تر از ساير بخش‌ها است و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و ممكن است سياست‌هاي گذشته مانند طرح مسكن مهر نيز بر آن تاثير بگذارد و بخش مسكن را متعادل كند.

به گفته او مشكلي به نام كمبود نقدينگي وجود دارد كه باعث شده افراد تنها به خريد مايحتاج اوليه خود اكتفا كنند.

سرحدي در ادامه درباره اينكه گفته شده به دليل جلوگيري از هرگونه افزايش احتمالي قيمت مسكن يارانه به اين بخش تزريق مي‌شود، خاطرنشان كرد: بخش مسكن خود هزينه‌اش را تامين مي‌كند و در شرايطي كه از رونق برخوردار باشد نياز به تزريق يارانه ندارد.

وي با بيان اينكه براي مشخص شدن وضعيت بايد صبر و از اظهارنظرهاي شتاب‌زده پرهيز كرد، گفت: اگر اقتصاد كلان كشور سامان يابد و مساله نقدينگي و توليد حل شود آنگاه بخش مسكن از وضعيت عادي مانند ساير بخش‌ها برخوردار مي‌شود و شرايط خاص و ويژه‌اي نخواهد داشت.

رييس هيات مديره انجمن صنفي مهندسان صنعت ساختمان در پايان گفت: گران شدن يكباره مسكن يا حاكم شدن ركود بر آن به دليل نابساماني‌هاي اقتصاد كلان است بنابراين بهتر است نگاه كلان و جامع داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8808-00034.130259
  • خبرنگار :