در بيانيه‌ي همايش ملي نقد مرمت تأكيد شد: طرح ايمني بازار تبريز اجرا شود عمارت مسعوديه از اداري به فرهنگي تغيير كاربري دهد در تهيه‌ي منشور مرمت تسريع شود

در پايان دومين همايش ملي نقد مرمت، بيانيه‌ي اين همايش كه توسط تعدادي از كارشناسان و استادان اين حوزه تدوين شده بود، به تصويب رسيد و توسط اكبر تقي‌زاده خوانده شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيانيه‌ي دومين همايش ملي نقد مرمت به شرح زير است:

دومين همايش نقد مرمت كشور در تاريخ 20 و 21 آبان‌ماه 1388 در شهر تبريز ـ استان آذربايجان شرقي ـ به همت دبيرخانه‌ي همايش و با حضور استادان، پيش‌كسوتان، كارشناسان و دانشجويان اين حوزه برگزار شد و در آن، به ارزيابي و بررسي طرح‌ها و پروژه‌هاي مستند‌نگاري، حفاظت، مرمت و سامان‌دهي بناها و محوطه‌هاي تاريخي ايران پرداخته شد.

دبيرخانه‌ي همايش تأكيد مي‌كند، نظرها و پيشنهادهاي ارائه‌شده لزوما روش‌هاي مصوب حفاظت و مرمت آثار تاريخي نيستند. روش كار آن است كه از طريق شوراي فني معاونت حفظ و احيا و ثبت آثار با خرد جمعي نسبت به بررسي همه‌جانبه‌ي هر طرح مرمت و تطبيق آن با اصول جهاني و ملي درباره‌ي مرمت هر اثر اظهار نظر شود. بديهي است، مراتب شوراي فني، از كميته‌هاي استاني و ملي براساس ميزان مداخله بايد رعايت شود.

شركت‌كنندگان در اين همايش بر موارد زير تأكيد مي‌كنند:

ــ حمايت و توجه ويژه به فنون استاد‌كاري و تربيت استاد‌كاران، ضرورتي انكار‌ناپذير است.

ــ نظر به ماهيت پژوهشي و اجرايي عمليات مرمت، شركت‌كنندگان سمينار بر استفاده از قانون معاملاتي دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي براي جلوگيري از برگشت اعتبار در پايان سال و جلوگيري از اشتباه‌هايي كه براثر عجله و محدوديت زمان صورت مي‌گيرند، اصرار داشتند.

ــ با هدف شناسايي و حفاظت همه‌جانبه از ارزش‌هاي هر اثر در راستاي جمع‌آوري مدارك و داده‌هاي حوزه‌ي فن‌آوري سازه‌يي آثار فرهنگي ـ تاريخي و گنجاندن آن در شرح خدمات كوشش شود.

ــ نظر به انجام فرآيند ثبت جهاني بازار تبريز، شركت‌كنندگان با توجه به آتش‌سوزي اخير بازار بر تبديل تهديد به فرصت اصرار داشتند. در اين رابطه، فضاها و تأسيسات موقتي كه به‌صورت غيرقانوني و غيرفني در قبل از انقلاب در حياط سراي دودري و بازار سقط فروشان ايجاد شده و اكنون به‌علت آتش‌سوزي از بين رفته است، بايد با كمك مقامات مسؤول نسبت به تأمين اعتبار لازم براي برگرداندن اين فضاها به وضعيت اوليه‌، اقدام عاجل انجام شود. هم‌چنين برنامه و طرح جامع ايمني و تأسيسات زيربنايي بازار در اسرع وقت اجرا شود.

ــ بر كوشش در ارتقاي سطح همكاري وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، شركت‌هاي عمران و به‌سازي و ديگر نهادهايي كه در بافت‌ها‌ي ذي‌مدخل هستند، تأكيد مي‌شود.

ــ نظر به اين‌كه همايش در شهر تاريخي تبريز برگزار شد و به‌منظور حفاظت از تاريخ مشترك مردم ايران دبيرخانه‌ي همايش پيشنهاد مي‌كند، به تمهيدات لازم براي سامان‌دهي و برگرداندن مجموعه‌ي‌ تاريخي ـ معماري شمال مهرانرود شامل مجموعه‌ي صاحب‌الامر ميدان صاحب‌آباد، مجموعه‌ي حسن پادشاه (مدرسه، مسجد، ميدان و ...)، بازار مسگران و بازار شتربان كه از شاخصه‌هاي معماري ملي است، به وضعيت اوليه، اقدام لازم انجام شود.

ــ پيشنهاد مي‌شود، به‌منظور برخورداري از بهره‌مندي تجربيات جهاني موفق، از گروه‌هاي حرفه‌يي فعال در عرصه‌ي بين‌المللي، بويژه در سطح حوزه‌هاي مشترك فرهنگي، اقدامات ويژه‌اي صورت پذيرد.

ــ كوشش شود، تا بحث مناظر فرهنگي و مناظر فرهنگي شهري در سند مديريتي حفاظت از آثار گنجانده و مبحث ورود به مرمت شهري جدي گرفته شود.

ــ با وجود ظرفيت‌هاي علمي و كارشناسي در سازمان توصيه مي‌شود، به كيفيت و كميت همكاري و مشاركت بين حوزه‌هاي مختلف علمي و اجرايي در سطح سازمان بيش از پيش توجه شود.

ــ همايش نقد مرمت با اشاره به بيانيه‌ي سال گذشته و درخواست جدي خود درباره‌ي عدم عبو مترو از چهارباغ عباسي و با اظهار تأسف از عدم همكاري برخي مسؤولان شهري اصفهان، مجدانه از سازمان‌ها و نهادهاي مسؤول درخواست مي‌كند، تمام تمهيدات ممكن براي حفاظت از ارزش‌هاي تاريخي ـ فرهنگي اصفهان به‌كار گرفته شوند.

ــ نظر به اعلام آمادگي استان اصفهان در برگزاري همايش سوم، دبيرخانه‌ي همايش ضمن استقبال از موضوع، مراتب را براي بررسي و برنامه‌ريزي مورد اقدام قرار خواهد داد.

ــ با توجه به آن‌كه بافت‌هاي ارزشمند تاريخي توسط وزارت مسكن و شهرسازي در زمره‌ي بافت‌هاي فرسوده قرار گرفته است، شركت‌كنندگان در همايش نسبت به لزوم جداسازي بافت‌هاي فرسوده‌ي شهري از بافت‌هاي فرهنگي ـ تاريخي تأكيد مي‌كند.

ــ توصيه مي‌شود، نسبت به شناخت كالبدي ابنيه‌ي تاريخي مطالعات تكميلي به‌عمل آيد و تهيه‌ي طرح‌هاي مقاوم‌سازي براي بناهايي كه در معرض مخاطره‌ قرار دارند، با اولويت در دستور كار پروژه‌هاي مرمتي قرار گيرد. توجه به مفاد كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در حفاظت و مرمت و نشر، متن آن‌ها به زبان فارسي مورد تأكيد شركت‌كنندگان قرار گرفت.

ــ اعضاي شركت‌كننده در همايش درخواست مي‌كنند، در تهيه‌ي منشور مرمت كه طبعا با توجه به تجارب تاريخي و خلقيات فرهنگي مردم ايران در امر مرمت و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي و فرهنگي بايد تنظيم شود، تسريع شود.

ــ همايش تأكيد مي‌كند، عمليات اجرايي در مرمت و احياي بناهاي تاريخي و فرهنگي با تهيه‌ي طرح‌هايي كه بايد به‌خوبي هدايت و نظارت شوند، انجام پذيرد. اعضاي شركت‌كننده در همايش ضمن تشكر از معاونت حفظ و احيا و ثبت آثار تاريخي كه امكان تشكيل دومين همايش ملي نقد مرمت را فراهم كرد، درخواست مي‌كنند، اين همايش سالانه در دبيرخانه‌ي دائمي همايش نقد مرمت در استان‌هاي مختلف كشور و ترجيحا در فضاهاي تاريخي تكرار شود و جهت پربار كردن آن، نمايشگاه‌هايي براي معرفي پروژه‌هاي مرمت و احيا برگزار شود. هم‌چنين پيشنهاد مي‌كند، كارگروه‌هايي نيز جهت معرفي و ارائه‌ي تجارب به‌دست آمده در نقاط مختلف كشور برگزار شود.

ــ توصيه مي‌شود، به ارتقاي سطح كيفي و كمي مستند‌سازي در طراحي و اجراي پروژه‌هاي مرمتي توجه شود.

ــ توصيه مي‌شود، معيار‌هاي سازگارسازي در امر مرمت و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي ـ فرهنگي تدوين شود.

ــ با توجه به نقش مؤثر پايگاه‌ها در پيش‌برد اهداف سازمان در زمينه‌هاي پژوهش، مستند‌نگاري، حفاظت و احيا و معرفي آثار تاريخي، تقويت بيش‌تر نقش آن‌ها و نيز به تعامل بيش از پيش مديريت‌هاي استاني با پايگاه‌ها تأكيد مي‌شود.

ــ نظر به نقش مؤثر در نهادينه شدن امر حفاظت توصيه مي‌شود، در طرح‌هاي مديريتي و اجرايي در دست تهيه در كشور، نسبت به مشاركت دادن بهره‌برداران و مردم در مراحل تهيه و اجراي طرح‌هاي مرمتي اقدام شود.

ــ با عنايت به اهميت ميراث معماري صنعتي و معماري دوران معاصر در حفاظت از ميراث معماري كشور توصيه مي‌شود، روند بررسي و شناسايي و ثبت آثار ارزشمند دوران معاصر در دفتر آثار ملي اقدام مؤثر به‌عمل آمده و نيز طرح‌هاي مرمتي اين‌گونه ابنيه كه از ظرفيت‌هاي قابل توجهي جهت بهره‌برداري برخوردارند، استفاده شود.

ــ شركت‌كنندگان در همايش خواستار تغيير كاربري عمارت تاريخي مسعوديه از اداري به فرهنگي شدند تا در اختيار ميراث فرهنگي يا مديريت ميراث فرهنگي قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، در پايان از ارائه‌دهندگان مقالات در اين همايش محمود نجاتي، گلستاني، مرباغي، امينيان، افصحي، حمزوي، سعيد سليماني و نوروز‌وند و هم‌چنين از سه استاد پيش‌كسوت حوزه‌ي مرمت حلي، وهاب‌زاده و تقي‌زاده تقدير و تشكر شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8808-00018.129600
  • خبرنگار : 71191