*احتمال تجديدنظر در استاندارد برنج* معاون سازمان استاندارد در گفت‌وگو با ايسنا: استاندارد سوسيس و كالباس نيز سال آينده تجديدنظر مي‌شود

معاون برنامه‌ريزي و تدوين استاندارد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: تجديدنظر در استاندارد برنج در دستور كار كميته فني قرار گرفته است.

مرتضي امامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره توضيح داد: وظيفه تدوين استانداردهاي ملي فقط به عهده سازمان استاندارد نبوده و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي ديگر نيز در اين زمينه مسوولند؛ ضمن اين‌كه براي تدوين استانداردهاي موردنياز سالي حداقل يك بار نيازسنجي مي‌شود، چرا كه استانداردها بايد بر اساس نيازهاي روز جامعه و كشور تدوين شوند.

وي با اشاره به اين‌كه كميته ملي پيش از اين مصوب كرده بود كه استاندارد برنج فقط از لحاظ آفلاتوكسين بررسي شود، عنوان كرد: تجديدنظر در استاندارد برنج به كارگروه فني محول شده تا اين كارگروه با همكاري وزارت بهداشت در استاندارد برنج تجديدنظر كنند كه در اين بين احتمال دارد حد مجاز فلزات سنگين نيز به استاندارد برنج اضافه شود.

او همچنين در مورد استاندارد سوسيس و كالباس گفت: استاندارد اين دو محصول هم‌اكنون فقط از نظر درصد پروتئين آن‌ها بررسي مي‌شود و مرجع خاصي نيز براي تجديدنظر در استاندارد سوسيس و كالباس به ما پيشنهاد نداده است، اما تجديدنظر در استاندارد اين دو كالا براي سال آينده در دستور كار سازمان استاندارد قرار گرفته است.

گفتني است، چندي پيش اداره كل استاندارد تهران برخي از برنج‌هاي وارداتي به كشور و همچنين سوسيس و كالباس‌هاي توليد داخل را غيراستاندارد اعلام كرد.

اداره كل استاندارد تهران علت استاندارد نبودن برخي از برنج‌هاي وارداتي و سوسيس و كالباس‌هاي توليد داخل را به ترتيب بالا بودن حد مجاز فلزات سنگين مانند آرسنيك و وجود مواد ممنوعه در بافت پروتئيني اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-00006.128798
  • خبرنگار :