«هنرمندي كه در تئاتر اخلاق‌گرا بود» مشايخي،علو، والي ، راد و كشاورز از جمشيد لايق گفتند

در پي درگذشت جمشيد لايق بازيگر سينما و تئاتر ايران،جشميد مشايخي، ژاله علو، جعفر والي، ايرج راد و محمدعلي كشاورز از نقش‌هاي اين هنرمند در سينما و تئاتر سخن گفتند.

جمشيد مشايخي:عاشقانه تئاتر را دوست داشت

جمشيد مشايخي به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: جمشيد لايق هنرمند نازنيني بود كه عاشقانه تئاتر را دوست داشت. او شاگرد سركيسيان بود كه بعد به گروه تئاتر ملي آمد كه عباس جوانمرد مسوول آن بود.

مشايخي اضافه كرد:هنگامي كه گروه تئاتر ملي در پاريس برنامه داشت، من به عنوان بازيگر مهمان با آنها بودم و در هتل با جمشيد لايق و حسين كسبيان هم اتاق بودم كه بسيار به هم نزديك بوديم و دوران خوبي را داشتيم.

او كه از شنيدن اين خبر به‌شدت متاثر شده بود با اين بيت شعر صحبت‌هايش را به پايان رساند و گفت: «بعد هزار سال اگر برلحدم گذر كني مشك شود همه گلم روح شود همه تنم.»

ژاله علو: جمشيد لايق در «روزي روزگاري» نقشي به يادماندني داشت

ژاله علو نيز جمشيد لايق را بازيگري تكرارنشدني در عرصه هنر دانست.

اين پيشكسوت راديو ،تئاتر،تلويزيون و سينما گفت: لايق در تمام زمان‌ها شاخص بود و كارهاي زيادي را به صحنه برد كه تكرارنشدني هستند.

اين بازيگر و دوبلور توانا كه در راديو،تئاتر،تلويزيون و حتي در عرصه دوبله در كنار لايق حضور داشته،عنوان كرد: جمشيد لايق نظيري نخواهد داشت اما مگر آن زمان كه نياز به دلجويي و دلداري داشت، كسي سراغش را گرفت؟! در حالي كه ديگر جاي او را كسي پر نخواهد كرد.

علو در پايان گفت: يكي از كارهاي به يادماندني لايق «روزي روزگاري» بود كه به واقع درآن زيبا نقش‌آفريد و تجربه‌اي متفاوت را رقم زد.

 راد: تئاتر براي «جمشيد لايق» جايگاه ويژه‌اي داشت

ايرج راد نيز عنوان كرد: تئاتر براي «جمشيد لايق» ارزش و جايگاه ويژه‌اي داشت و به‌همين دليل نگاهش به هنر تئاتر نگاهي سرشار از انگيزه بود.

مديرعامل خانه‌ي تئاتر كه سال‌ها پيش در نمايش «ابراهيم توپچي و آقا بيگ» به كارگرداني «ركن‌الدين خسروي» در كنار جمشيد لايق نقش‌آفريني كرده بود، گفت: جمشيد لايق را خيلي پيش‌تر از آنكه به اداره‌ي تئاتر بيايم به واسطه‌ي كارهايش مي‌شناختم و بعدها كه از نزديك با او آشنا شدم، بيشتر به روحيه‌ي تئاتري‌اش پي‌بردم.

او اضافه كرد: جمشيد لايق نيز هم‌چون ساير پيشكسوتان فرهنگ و هنر از منزلت و معرفت حرفه‌اي خاصي برخوردار بود و نظم و انضباط در تئاتر برايش يك اصل محسوب مي‌شد.

اين بازيگر تئاتر تصريح كرد: جمشيد لايق با تمام وجود وقت خود را صرف نوشتن و رسيدن به يك نقش مي‌كرد و در اين مسير همواره تن به تمريناتي مشكل براي تئاتر مي‌داد.

ايرج راد گفت: لايق از يك بيان گيرا و قرص برخوردار بود و همواره از كوچك‌ترين فرصت خود براي ارتقاء تئاتر بهره‌ مي‌برد.

 محمد علي كشاورز:«جمشيد لايق» نقش‌هاي خاطره‌انگيزي را رقم زد

محمدعلي كشاورز ، نيز با شنيدن خبر درگذشت لايق ،گفت: «جمشيد لايق» در سال‌هاي فعاليتش در سينما و تئاتر نقش‌هاي خاطره انگيزي را رقم زد.

اين بازيگر پيشكسوت تئاتر كه سال‌ها در اجراي برنامه‌هاي تلويزيوني در اداره‌ي هنرهاي دراماتيك همكار زنده‌ياد جمشيد لايق بود به ايسنا گفت: لايق از همكاران خوب من و از بازيگران تواناي تئاتر و سينما بود كه سابقه‌اش از من خيلي بيشتر بود.

كشاورز لايق را هنرمندي با اخلاق و باسواد دانست و افزود: باعث تاسف است كه خبر مرگ بزرگان هنر را يك‌به‌يك مي‌شنويم و بايد نه‌تنها به جامعه‌ي هنري بلكه به تمام مردم ايران تسليت بگوييم. اميدوارم جواناني كه امروز در مسير هنر راستين كار مي‌كنند، ساليان سال زنده باشند.

او ادامه داد: جشميد لايق اهل باند‌بازي نبود، بلكه سخت كار مي‌كرد و مي‌نوشت و امروز خبر مرگش مرا كه سال‌ها در كنار او كار كرده بودم متاسف كرد، اما چه خوب كه از ما نام نيكي باقي بماند. همان‌طور كه امروز مردم ايران خاطرات لايق را فراموش نمي‌كنند.

جعفر والي:

«جمشيد لايق» نسبت به تئاتر متعصب و منضبط بود

جعفر والي نيز گفت:مرگ لايق هم‌چون هجوم خاطراتي از نيم‌قرن گذشته بود كه در كنار او تئاتر‌هاي بسياري را در گوشه گوشه كشور به صحنه برديم.

اين بازيگر و كارگردان پيشكسوت تئاتر كه با ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد،ادامه داد: جمشيد لايق را از زماني كه به هنرستان هنرپيشگي مي‌رفت و ما با شاهين سركيسيان كار مي‌كرديم مي‌شناسم. ما يك عمر با هم دوست بوديم كار و زندگي كرديم و تئاترهاي زيادي را در كنار هم به صحنه برديم.

او لايق را بازيگر منضبط و با استعداد معرفي كرد و افزود: او بازيگر بزرگي بود و با وجود اينكه پايش ناراحت بود اما اين عيب را مي‌پوشاند و گاه از آن به عنوان يك ويژگي در نمايش‌ها استفاده مي‌كرد. بازي‌هاي او را در تئاترهاي «بام‌ها زير بام‌ها»، «شكارگاه»، «ساكت» و ... فراموش نمي‌كنم كه چگونه صميمي، همراه و رفيق بود.

والي تصريح كرد: جمشيد لايق از معدود افرادي بود كه هيچ اختلافي با هيچ كدام از هنرمندان نداشت و خوش‌اخلاق با همگان رفتار مي‌كرد. در واقع او نمونه‌ي يك اخلاق‌مدار هنري بود و نسبت به تئاتر متعصب و منضبط بود.

او با اشاره به آخرين ديدار خود با لايق در بستر بيماري گفت: دو روز پيش كه او را در بيمارستان ديدم خيلي سرحال بود و مدام از آرزوهايش و كارهايي كه بايد انجام مي‌داد سخن مي‌گفت.مي‌دانم اين اواخر مجموعه اشعار پدرش را جمع‌آوري مي‌كرد و دوست داشت آنها را هرچه زودتر و بعد از بهبودش به چاپ برساند.

گفتني است ؛ جمشيد لايق - بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون به دنبال عارضه‌اي كه در ريه‌اش پيش ‌آمده، از 27 مهر ماه در بيمارستان «قلب» تهران بستري بود و عصر ـ 21 آبان ماه - در سن 78 سالگي از دنيا رفت.

پيكر اين هنرمند روز يكشنبه - 24 آبان ماه - ساعت 9 صبح از مقابل تالار «وحدت» تشييع مي‌شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-00003.128499
  • خبرنگار :