وزير نفت خبر داد: مجوز قطع گاز مشتركان پرمصرف داده شده است

درحال حاضر هفت دهك اول مطابق الگو گاز مصرف مي‌كنند و فقط سه دهك بيشتر از الگو مصرف گاز دارند كه مجوز قطع گاز آنها در صورت عدم همكاري به وزارت نفت داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد مسعود ميركاظمي وزير نفت با بيان اين مطلب اظهار كرد: در خصوص مشتركان پرمصرف در زمستان قرار است ابتدا تذكر و سپس اخطار به آنها داده شود كه در صورت رعايت نكردن الگو جريمه خواهند شد.

وي افزود: اگر همچنان الگوي مصرف را رعايت نكنند براي رعايت حال عموم مردم با آنها با قاطعيت برخورد شده و گازشان را قطع خواهيم كرد.

او با تاكيد بر اينكه از ابتداي سال تاكنون 27 درصد رشد مصرف داشته‌ايم، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه متناسب با اين رشد مصرف توسعه شبكه گازرساني اتفاق نيفتاده است.

ميركاظمي با اعلام خبر تشكيل نشست‌هاي هفتگي در وزارت نفت براي تامين سوخت زمستاني توضيح داد: در اين نشست‌ها ميزان توليد گاز، وضعيت حوزه‌هاي بالادستي و مصرف گاز را كنترل مي‌كنيم. اگر برودت هوا در زمستان به گونه‌اي باشد كه موجب افزايش مصرف گاز در بخش‌هاي خانگي و تجاري شود سوخت مايع بيشتري به صنايع و نيروگاه‌ها تحويل داده و گاز مازاد را به سمت بخش خانگي و تجاري منتقل مي‌كنيم.

وي درباره ادعايي مبني بر بازاريابي 50 درصد گاز ايران و اعتراض نمايندگان مجلس، توضيح داد: نشستي با اعضاي كميسيون انرژي برگزار كرده‌ايم در اين خصوص توافق‌هايي كه با تركيه انجام شده در حد تفاهم‌نامه بوده و هيچگونه قراردادي امضا نشده است. اين تفاهم‌نامه تعهد ايجاد مي‌كند كه در آينده به برخي از موضوعات آن بپردازيم.

او با اشاره به اينكه درباره خريد و فروش گاز با تركيه توافق نشده و بيشتر مذاكرات انجام شده درباره انتقال گاز بوده است، افزود: در نشست‌هاي آتي ساير بندهاي تفاهم‌نامه مورد مذاكره قرار خواهد گرفت.

وزير نفت درباره افزايش قيمت نفت و نوسانات آن توضيح داد: افزايش قيمت نفت بر اساس كشش بازار انجام مي‌شود و در هر صورت بايد سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي نفت و گاز را اقتصادي كند.

او با تاكيد بر اينكه قيمت 70 دلار خيلي خوب نيست ولي اگر قيمت هم خيلي بالا رود ممكن است رقم سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت نفت را سنگين‌تر كند، گفت: اوپك برنامه‌هاي مشخصي را براي تنظيم بازار دنبال مي‌كند.

وي با بيان اينكه افزايش تقاضاي فصلي با فرا رسيدن فصل سرما، كاهش دما و كاهش قيمت برخي فرآورده‌هاي نفتي مانند بنزين محقق خواهد شد يادآوري كرد: يكي از عوامل افزايش قيمت نفت كاهش ارزش دلار است و موجب افزايش قيمت در خصوص نفت خواهد شد. اگرچه در ميزان درآمدهاي صادركنندگان تفاوت ايجاد نمي‌شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-00003.128497
  • خبرنگار :