دكتر جواد ظهيري تاكيد كرد: به هر حال تلويزيون ما بايد با آنچه شبكههاي فارسي زبان بيگانه انجام ميدهند، متفاوت باشد. برنامههاي ما بايد به لحاظ محتوا و ساختار جذابيت داشته باشند و از مزيتهاي فرهنگ ايراني و زبان فارسي براي جذب بيشتر مخاطب استفاده كنند؛ اما در حال حاضر متأسفانه اين اتفاق را شاهد نيستيم.
اين تهيهكننده تلويزيون و كارشناس رسانه در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا در پاسخ به اين پرسش كه براي بهتر شدن برنامهها و همچنين رقابت با شبكههاي فارسي زبان خارجي، هنرمندان چه وظايفي را بر عهده دارند؟ گفت: اين وظيفه بيش از همه بر گردن هسته تلويزيون دولتي است؛ مديران صداوسيما وظيفه دارند با جذب هنرمندان حرفهيي و برنامهريزيهاي درست، آينده تلويزيون را در رقابت رسانهيي تضمين كنند.
ظهيري، امكانات تلويزيون ايران را براي رقابت با شبكههاي بيگانه مناسب ارزيابي كرد و گفت: ما امكانات خوبي داريم؛ شايد اغراق نباشد اگر بگوييم راديو و تلويزيون ما يكي از بزرگترين راديو و تلويزيونهاي دنيا است و البته يكي از مشكلات ما همين بزرگ بودن اين سازمان است، چراكه اداره نيروها و برنامهها را دشوار ميكند.
اين كارشناس رسانه با قائل شدن دو ويژگي مهم براي جذابيت برنامهها، در اين ارتباط به دو عامل ساختار و فرآيند اشاره كرد و افزود: هر دو اين عوامل بايد پابهپاي هم پيش بروند. ساختار و محتوا دوبال كبوترند كه بايد متوازن با هم حركت كنند.
او در پاسخ به اين پرسش كه به نظر وي مديران و هنرمندان تلويزيون در حال حاضر تا چه اندازه رقابت رسانهاي و ورود شبكههاي فارسي زبان را جدي گرفتهاند؟ گفت: اگر به 30 سال گذشته نگاه كنيم متوجه ميشويم كه در حوزه تكنولوژي تلويزيون خيلي از پيشبينيها به واقعيت پيوستهاست. دنياي امروز رسانهها دنياي رقابت و كسب سود است؛ هركس از اين امكانات استفاده كند، به سود ميرسد. بايد در نظر داشت كه در حال حاضر از طريق درآمد حاصل از تبليغات، ميتوان 10 شبكه فارسي زبان راهاندازي كرد.
ظهيري در پايان در پاسخ به اين پرسش كه چه پيشنهادي را براي برنامهسازان و مديران صدا و سيما ارائه ميدهد؟ اظهار كرد: بايد خودمان را درست كنيم و براي رقابت رسانهيي آماده باشيم.
انتهاي پيام