/همايش عمليات رواني و رسانه/ لاريجاني:/1/ بايد وجوه مختلف عمليات رواني و جنگ نرم را شناخت بعد از انتخابات اخير، جنگ نرم گسترش بيشتري پيدا كرد

دكتر علي لاريجاني در همايش عمليات رواني و رسانه ضمن تشكر از ستاد كل نيروهاي مسلح به دليل فراهم كردن تمهيدات برگزاري همايش، گفت: بحث عمليات رواني و قدرت يا تهديد يا جنگ نرم در دهه اخير در كشور مطرح بوده و بعد از انتخابات اخير نيز گسترش بيشتري پيدا كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه بايد وجوه مختلف اين نرميات را شناخت، افزود: برخي از نگاه‌ها كه بيشتر جنبه تدافعي دارد شايد به دليل عدم شناخت ابعاد موضوع است. جوهره انسان، شرايط عصري و فريبكاري و مكر، وجوه مختلف اين موضوع است كه بايد در قالبي منطقي مباحث كنار هم گذاشته شود تا بي‌جهت دچار اضطراب و نگراني‌هايي نشويم.

نماينده مردم قم با تشريح ديدگاه فلاسفه اسلامي و غربي، گفت: فلاسفه معمولا انسان را حيوان ناطق تعريف مي‌كنند. خصوصيت نطق به قوه ادراكي و انديشه افراد مربوط مي‌شود. امام علي(ع) فرموده‌اند «مرد زير زبانش نهفته است» برخي از كنش‌هاي انديشه ما نطق و زبان است. شايد در دنياي قديم و پيشامدرن، دانش نوعي انعكاس عين بود در ذهن البته در همه گرايش‌هاي فكري فلسفي چنين ديدگاهي نبود. اين ديدگاه وجه غالب متفكران دنياي غرب در گذشته بود.

لاريجاني افزود: اما در عصر مدرن كنش غالب، كنش ارتباطي و دانش مقدم بر واقعيت شد. دانش از دانش آفريده مي‌شد و داعيه تبديل و تاثيرگذاري فكر در واقعيت را دنبال مي‌كردند. ماركس انسان مدرن را انساني مي‌داند كه انسان مدرن نه تنها به دنبال فهم جهان است بلكه در پي تغيير جهان است.

وي تصريح كرد: وقتي از واژه‌هايي نظير عمليات رواني و تهديد يا قدرت نرم صحبت مي‌شود ذهن فورا به سمت روش‌هاي فريب‌كارانه، دغل‌بازي و شيطنت در افكار عمومي سوق مي‌يابد. شايد در زمان حال اين برداشت پر بي‌راه نباشد. با واكاوي روش‌هاي كشورهاي بزرگ در دهه‌هاي اخير همين برداشت در ذهن متبادر مي‌شود. براي فهم بهتر موضوع ذكر چند مثال لازم است.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران هسته‌اي را يكي از مصاديق اين بحث عنوان كرد و افزود: محور كار رسانه‌اي غرب تا مدت‌ها مخفي‌كاري، ساخت بمب و عدم تمكين از مقررات آژانس از سوي ايران جلوه داده مي‌شد، به گونه‌اي موضوع را با كار رسانه‌اي بزرگ جلوه مي‌دادند كه خارج كردن آن از ذهن جامعه بين‌الملل قدري سخت بود، اما آنان قصد ديگري را دنبال مي‌كردند، كه امروز مقداري مشخص‌تر شده است. گاه در مذاكرات رسمي و نيمه رسمي نيز به نوعي آن را بيان مي‌كردند.

نماينده مردم قم افزود: ايجاد انعطاف در اراده ملي ما هدف آنان بود. اين كار را براي دست نيافتن ايرانيان به انرژي اتمي انجام مي‌دادند. بعد از ماجراجويي‌هاي زياد در گزارش شوراي ملي اطلاعات آمريكا اعلام شد سمت و سوي ايران سلاح نيست. جمهوري اسلامي به درستي درك كرده بود كه كشورهاي غربي دنبال القاء اين هستند كه ايران با آژانس رفتار سازمندي را دنبال نمي‌كند ما نيز با مداليته اين موضوع را دست آنان خارج كرديم.

لاريجاني تصريح كرد: اما هدف اصلي آنان باز اين موضوع هم نبود بلكه هدف اصلي آنان در اظهارات گيتس كه دركنفرانس امنيتي بحرين برگزار شد نهفته است. گيتس نوعي بهم ريختگي در طراز تاثيرگذاري ايران را به عنوان موضوعي مهم دنبال مي‌كرد و همانجا تئوري «توازن قوا در منطقه» را به عنوان يك الگوي خوب مطرح كرد و اين در حالي است كه در دوره رياست جمهوري بوش، آمريكايي‌ها تئوري «مديريت واحد جهاني» را دنبال مي‌كردند و قائل به نوعي توازن قدرت در صحنه بين‌الملل نبودند اما وقتي جايگاه ايران را مشاهده كردند به يادشان آمد كه بايد تئوري توازن منطقه‌اي را مطرح كنند، هدف‌شان اين بود.

وي افزود: مسئله هسته‌اي بايد به شكلي بزرگ جلوه داده مي‌شد تا ايران به شكلي از طراز نزول كند. مثال ديگر در مبازره با تروريسم و برجسته‌سازي آن به ويژه پس از ماجراي 11 سپتامبر و تخريب وجهه اسلامي و شعارهاي جنگ صليبي كه از سوي رييس جمهوري قبلي به راه افتاد در پي مساله ديگري بودند اما تكنيك تسلط‌ شان را اين‌گونه انتخاب كردند. آنان پس از جنگ سرد و تئوري مديرت واحد جهاني در پي اين بودند كه اين تئوري را به لحاظ عملي و نظري به شكلي نهادينه كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: در آن مقطع حدود 70 دانشمند آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كردند كه به پايان تاريخ رسيده‌اند و بهترين مدل زيست اجتماعي را زيست آمريكايي اعلام كردند و ابراز داشتند كه براي جا انداختن اين مدل حتي جنگ نيز لازم است؛ به عبارت ديگر عملا تئوري يك‌جانبه‌گرايي و اقدام پيش‌دستانه را به شكلي توجيه نظري كردند. براي عملياتي كردن اين تئوري مبارزه با تروريسم را برجسته كردند، سپس ماجراي افغانستان، عراق و لبنان را ساماندهي كردند. پس از 10 سال كه ما درون اين فتنه در منطقه زيست كرديم كدام يك از تروريست‌هاي مورد ادعاي آنان را دستگير كردند؟ با روش‌هاي آنان آيا تروريسم گسترش يافت يا مهار شد؟ اكثر صاحبنظران جهان و آمريكا معتقدند كه حركت تروريستي در كشورهاي منطقه گسترش پيدا كرده است.

ادامه دارد...

  • یکشنبه/ ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8807-02704
  • خبرنگار : 90089