*بـرنـج؛ از خودكفايي تا واردات* پاسخگو باشيد؛ برنج‌ها آلوده هستند يا خير؟ دبير انجمن برنج: مباحث مطروحه درباره برنج‌هاي وارداتي از حالت فني خارج شده است

برنج يكي از محصولاتي است كه بخش عمده سبد غذايي خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص داده است. هرچند برنج ايراني به لحاظ عطر و طعم جايگاه ويژه‌يي بين برنج‌هاي توليد شده در دنيا دارد اما عوامل مختلفي از جمله بالا بودن قيمت برخي ارقام داخلي آن باعث شده بخشي از اقشار جامعه به ناچار به مصرف برنج‌هاي وارداتي روي آورند كه البته اين روزها آلوده بودن يا نبودن اين برنج‌ها نيز سوال بدون پاسخي شده كه مصرف‌كنندگان را براي استفاده از اين محصول وارداتي مردد ساخته است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود يك ماه است كه از طريق ارگان‌ها و بخش‌هاي مختلف اخبار ضد و نقيضي درباره آلوده بودن و نبودن برخي برنج‌هاي وارداتي مطرح مي‌شود. يك روز اداره كل استاندارد تهران 13 رقم برنج وارداتي را با نام بردن از آن‌ها آلوده اعلام مي‌كند، روز ديگر وزير بهداشت از اين موضوع اعلام بي‌اطلاعي كرده و يك روز رييس مركز تحقيقات پيشرفته كشاورزي پنجاب به آلوده بودن برنج‌ها در اين منطقه از هند اعتراف مي‌كند و در كمال تعجب روز بعد از آن سازمان استاندارد برخلاف اداره كل استان تهران خود مي‌گويد اين برنج‌ها مشكلي ندارند و در نهايت هم يكي از اعضاي موسسه تحقيقات برنج كشور مي‌گويد از قبل مشكوك بودن اين برنج‌ها به تراريخته‌ را اعلام كرده بوده‌اند و به‌گونه‌اي ديگر آلوده بودن اين برنج‌ها را تاييد مي‌كند، چند روز پس از آن معاون تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي آب پاكي را روي دست بخش تحقيقاتي برنج كشور ريخته و اعلام مي‌كند كه اظهار نظرهاي افراد در موسسه تحقيقات برنج شخصي بوده است.

آخرين خبر هم اينكه روز گذشته ستاد ملي بررسي سلامت برنج كشور در بيانيه‌اي اعلام كرد كه با آزمايش‌هاي انجام شده تحت نظارت كارشناسان وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد و ساير مراكز تحقيقاتي اين 13 نوع برنج آلوده نيستند و بعد از آن‌هم مديركل استاندارد استان تهران با زير سوال بردن ضمني گزارش منتشر شده از سوي ستاد ملي بررسي سلامت برنج اعلام كرد كه موسسه استاندارد هيچگونه آزمايش جديدي روي برنج‌هاي وارداتي انجام نداده و اين آزمايش‌ها فقط در آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت انجام شده است.

خلاصه آنكه به‌نظر مي‌رسد بنا نيست داستان برنج‌هاي وارداتي كه برخي كارشناسان را با اين سوال مواجه كرده كه چرا اساسا وارد كشور شدند؟ به نتيجه‌اي كه افكار عمومي و مصرف‌كنندگان را از بلاتكليفي درآورد، برسد.

در اين زمينه مهندس جميل عليزاده شايق ـ دبير انجمن برنج ايران در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي ايسنا با بيان اينكه مباحث مطرح شده درباره برنج‌هاي وارداتي از حالت فني بودن خارج شده است، افزود: حتي اعلام اينكه برنج‌هاي وارداتي آلوده نيستند هم كار غيرفني است.

وي با اظهار تعجب از مطرح شدن چنين مسائلي در كشور گفت: چرا بايد چنين اتفاقي مي‌افتاد و چرا اين مساله با چنين شدتي در كشور مطرح و به رسانه‌ها كشيده شد؟

عليزاده اذعان كرد: بهتر بود مسوولان و متوليان اين امر قبل از رسانه‌اي كردن اين موضوع به بررسي آن مي‌پرداختند تا چنين مسائلي در كشور به وجود نمي‌آمد.

او تصريح كرد: در اين بين تنها مصرف‌كنندگان هستند كه براي استفاده از اين برنج‌ها تكليف خود را نمي‌دانند ضمن اينكه حتي اگر اين برنج‌ها سالم هم باشند جلب اعتماد مردم براي استفاده از اين برنج‌ها كار دشواري است.

جداي از ماجراي برنج‌هاي وارداتي كه روز به روز بيشتر در بازار كشورمان قد مي‌كشند، اين موضوع را نبايد فراموش كرد كه به گفته‌ي مسوولان وزارت جهاد كشاورزي بنا بوده است ما طي همين سال‌ها در توليد محصول برنج به خودكفايي برسيم؛ خودكفايي‌اي كه با اين روند واردات محصول خارجي نه تنها محقق نخواهد شد بلكه همين محصول فعلي را هم از دست خواهيم داد.

براساس نظر كارشناسان تنها با حمايت از محصولات داخل مي‌توان به خودكفايي در محصولات استراتژيكي مانند برنج دست يافت و ادامه واردات تيشه‌اي بر ريشه خودكفايي اين محصول مي‌زند.

شايد اتكا به آمار نادرست و بيش از نياز داخل، موجبات واردات برنج را فراهم آورده است كه اين امر ضرورت توجه و ارائه آمار صحيح و دقيق را دوچندان مي‌كند.

در نهايت آنچه اين روزها از زبان كارشناسان و مردم مي‌شنويم اين است كه مردم و توليدكنندگان داخلي برنج متضرر نهايي قائله‌ي برنج‌ها هستند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-02123
  • خبرنگار :