روند ساخت دكورهاي سريال تاريخي جوزاني در گفت‌وگو با مجيد ميرفخرايي: 90درصد از طراحي لباس‌ و صحنه‌هاي «در چشم باد» با مستندات تاريخي است

طراحي صحنه و لباس سريال تاريخي «در چشم باد» را كه تصويرگر تاريخ معاصر، مبارزات مردمي، ضعف و قوت حاكمان در اين دوره، زمينه‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس تا فتح خرمشهر است را مجيد ميرفخرايي برعهده دارد. اين هنرمند كه تاكنون با فيلم‌هايي چون‌ «فرش باد»، «روز واقعه»، «گاهي به آسمان نگاه كن» و مجموعه‌هاي تلويزيوني «امام علي(ع)»، «شيخ بهايي» و «يوسف پيامبر»(ع) همكاري داشته‌است در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا شركت كرد و با بيان اين كه سريال «در چشم باد» متشكل از چهار مقطع تاريخي است، از حكومت‌هاي قاجار، پهلوي اول و دوم و زمان حال به عنوان مقاطعي كه داستان‌هاي اين سريال در آن‌ها مي‌گذرد، يادكرد.

ميرفخرايي خاطرنشان كرد: هر كدام از اين چهار مقطع تاريخي خصوصيات خود را به لحاظ معماري و فضاسازي دارا هستند. در مجموع «در چشم باد» سريالي با فضاسازي مختلف و تنوع لباسي بسيار، محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به بخشي از سريال «در چشم باد» كه در دوران حكومت قاجار مي‌گذرد به خبرنگار ايسنا گفت: از آن جا كه بناهاي دوران قاجار كمتر باقي مانده بودند، مجبور شديم براي بازسازي آن دوره يكسري ساخت و ساز و رتوش انجام دهيم.

ميرفخرايي در پاسخ به پرسش ايسنا كه طراحي صحنه و لباس سريال «در چشم باد» تا چه اندازه براساس مستندات موجود شكل گرفته است، اظهار كرد: 90 درصد از طراحي لباس‌ها و محل‌هاي اين سريال براساس مستندات تاريخي صورت گرفته؛ چرا كه هم عكس‌هايي دراين زمينه وجود دارد و هم فضاهاي آن دوران را به صورت جسته، گريخته در تهران مي‌بينيم.

وي ادامه داد: سعي كرديم در فضاسازي‌ها امانتدار باشيم و خلاقيتي را كه در سينما وجود دارد، به كار بگيريم. چرا كه تمام اين‌ها در تاريخ ثبت مي‌شود و شايد بعدها بتوان به آن مراجعه كرد.

اين طراح صحنه و لباس از شهرك سينمايي غزالي و شهرك سينمايي دفاع مقدس به عنوان لوكيشن‌هايي كه دكورهاي سريال «در چشم باد» در آن جا ساخته شدند، نام برد.

وي به اين پرسش ايسنا كه آيا مشكلات كمبود بودجه كه سازمان صدا و سيما در مقاطعي از ساخت «در چشم باد» با آن مواجه بود بر ساخت اين سريال تاثير گذاشته است؟ پاسخ مثبت داد و افزود: طبيعتا كمبود بودجه در مقاطعي باعث شد كه ريتم كار كند شود.

ميرفخرايي هم‌چنين با اعلام اين كه پلان‌هاي فاز جنگ، در خرمشهر فيلمبرداري شده‌است، ادامه داد: براي فيلمبرداري در خرمشهر بيشتر از خيابان‌هاي اين شهر استفاده كرديم و ساخت دكور بيشتر به بازسازي بناها مربوط شد.

وي پل شناور رودخانه كارون را از جمله لوكيشن‌هاي اصلي سريال «در چشم باد» برشمرد كه با هدف عبور رزمندگان ايراني از روي رود كارون و فيلم‌برداري اين صحنه ساخته شده است.

ميرفخرايي در ادامه خاطرنشان كرد: بازسازي مسجدجامع خرمشهر به همان شكلي كه در زمان جنگ بوده، طي 2-3 ماه انجام شد. بنابراين روي گنبد كاشي‌كاري مسجد جداره سيماني كشيده‌ايم و آن بخشي كه توسط خمپاره خراب شده بود را بازسازي كرديم.

به گفته‌ي مدير هنري سريال «در چشم باد» در صحنه‌اي كه در لوكيشن مسجد خرمشهر فيلم‌برداري مي‌شود، ورود رزمندگان ايراني به مسجد تصوير خواهد شد.

مجيد ميرفخرايي به اين پرسش كه آيا مسجد خرمشهر براساس مستندات تاريخي ساخته شده‌است؟ پاسخ مثبت داد و افزود: بناي اين مسجد را براساس عكس‌هايي كه از زمان فتح خرمشهر موجود است، بازسازي كرديم.

اين هنرمند در پايان در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي همكاري نهادها و ارگان‌ها براي ساخت صحنه‌هاي جنگي سريال «در چشم باد»، همكاري ارتش و سپاه را خوب توصيف كرد و افزود: من فيلم دفاع مقدسي زياد كار كرده‌ام؛ براين اساس همكاري نهادهاي نظامي با سريال «در چشم باد» بسيارخوب بوده‌است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-02113.128122
  • خبرنگار : 71012