«تونل توحيد براي بهمن ماه هم آماده شود، ركورد زده است» اين جملهاي است كه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ـ امروز صبح پس از بازديد از تونل توحيد مطرح و پيشبيني كرد. مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ هم تاكيد كرد: «اين پروژه كه در ماه يا ماههاي پاياني خود است و برخلاف تونل رسالت كه به دليل نبود تجهيزات با تاخير زيادي رو به رو شد، خوشبختانه در مراحل قابل قبولي پيش ميرود.»
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس شوراي شهر تهران و رييس كميسيون توسعه و عمران آن امروز صبح در حالي براي پنجمين بار از تونل توحيد بازديد كردند كه اين بار به عكس دفعات قبل، معاون فني و عمران و رييس سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران هيچ يك در حين بازديد پروژه و قبل و بعد از آن همراه اعضا نبودند و تنها مديران پروژه اين دو عضو را همراهي ميكردند.
مهدي چمران در پاسخ به سوال خبرنگاران در اين رابطه گفت: براي بازديد احتياجي به حضور مديران شهرداري نداريم و ميخواستيم از تونل بازديد كنيم، نه از كارمندان شهرداري!
وي با بيان اين كه به دنبال كار حرفهاي خودمان و وظيفه اصليمان هستيم، افزود: نيازي هم به استقبال مديران شهرداري نداشتهايم و خودمان ميزبان هستيم.
چمران تاكيد كرد كه شورا بر اساس برنامهريزي خود از تونل توحيد بازديد ميكند و دعوتي هم از شهرداري به عمل نيامده است.
به گزارش خبرنگار ايسنا، از همان اول كه وارد كارگاه ميشوي فضاي سنگين كار و فعاليت چند شيفته كارگران و خودروها مشخص است، هيچ بخشي متوقف نيست. آنقدر كه حتي لودرها و كاميونها براي تردد بازديدكنندگان شورا و خبرنگاران هم به سختي و در زمان محدود توقف ميكنند.
بزرگترين تونل هوشمند شهري كشور در حالي با سه هزار و 600 كارگر و نيروي متخصص در سه شيفت كاري ساخته ميشود كه تجربه ساخت اين نوع تونل در نقطه مركزي شهر تجربهاي بيسابقه است.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ايسنا، ساخت دسترسيهاي هر دو طرف جنوب و شمال تونل به تازگي آغاز شده، اما بنا بر اظهارات مهندس نير ـ يكي از مديران تونل توحيد ـ اين قسمت در زمانبندي مشخص خود آغاز شده و در همان زمانبندي هم پايان مييابد.
همچنين به جز چند صد متر اوليه تونل كه تقريبا همه بخشهاي آن به طور كامل انجام شده است، در ساير بخشهاي تونل توحيد به خصوص در بخش تحتاني و كف آن حدود 50 درصد كار باقي مانده است و مهندس حسين خان ـ مدير پروژه تونل توحيد ـ نيز بر اين مساله اذعان كرد.
وي در بخشي از توضيحات خود گفت: شمعهاي كناري صد در صد انجام شده اما انجام ترانشه مياني در هر دو طرف تونل 19 درصد باقي مانده است.
حسين خان افزود: انجام 27 درصد از شمعهاي مياني هنوز باقي مانده است، اما جناق مياني دو تونل صد در صد تمام شده است. همچنين لاينينگ پاطاق تونل 22 درصد باقي مانده و تاج تونل صد در صد به اتمام رسيده است.
وي بر اساس توضيحات روي نقشه پروژه يادآور شد كه عمده كار باقي مانده مربوط به بخش تحتاني و كف تونل است كه در حد متوسط 45 تا 50 درصد كار باقي مانده است.
وي گفت: تا كنون 26 جت فن نصب شده و 44 جت فن ديگر در انبار آماده نصب است.
به گزارش ايسنا، اعضاي شوراي شهر تهران از بخش حادثهديده تونل توحيد در جريان نشست خيابان نواب هم بازديد كردند كه بر اساس مشاهدات خبرنگار ايسنا كه در اين بخش پس از گذشت بيش از يك ماه از وقوع حادثه، به دليل احتمال وقوع حادثه ديگر و باز شدن حفره جديد، حفاري جديدي صورت نگرفته و به قول مهدي چمران «در محل حادثه سقف گنبدي نصب شده است و زير و روي آن را با بتن پر كردهاند كه علت پر كردن بتن از داخل تونل هم، پر كردن همه حفرههاي محل حادثه است.»
اما حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه و عمران شورا ـ در اين رابطه گفت: در اين مدت از بالا و پايين بتن مورد نياز را تزريق كردهاند، اما هنوز در مورد وجود حفرههاي احتمالي ديگر، اطمينان ندارند.
دو تن اعضاي شوراي شهر تهران پس از بازديد خود در محل مديريت تونل در خلال يك صبحانه كارگاهي به سوالات خبرنگاران هم پاسخ دادند.
چمران در ابتداي اين جلسه پس از اشاره به اهميت پروژه تونل توحيد در محور شمال به جنوب و عكس آن، گفت: اين پروژه كه در ماه يا ماههاي پاياني خود است از نظر مديريتي، سازهاي، طول زمان و امكانات محدود، ارزشمند و بزرگ است و برخلاف تونل رسالت كه به دليل نبود تجهيزات با تاخير زيادي رو به رو شد، خوشبختانه در مراحل قابل قبولي پيش ميرود.
وي با اشاره به محدوديتهاي ترافيكي احداث تونل توحيد در ماههاي پاياني به ويژه در محدوده اتوبان نواب و اطراف آن تاكيد كرد كه در جريان نشست خيابان نواب، تونل ريزش نداشته، بلكه خاك ريخته شده ناشي از حفره در اين محدوده باعث بروز فشار روي سقف تونل شده است.
چمران تاكيد كرد كه اگر به جز آخرين حادثه رخ داده در اين پروژه، حادثه ديگري رخ ندهد و ادامه كار با احتياط و توجه بيشتر باشد، ركورد قابل قبولي در پروژههاي شهري و تونلسازي درون شهري توسط شهرداري تهران به ثبت خواهد رسيد.
در بخشي از اين جلسه، معدلي ـ مدير عامل شركت پرليت يكي از پيمانكاران اصلي پروژه تونل توحيد ـ در توضيحاتي گفت: روزانه هشت هزار مترمكعب خاك از تونل خارج و ماهانه 17 هزار مترمكعب بتون در تونل استفاده ميشود و اين ميزان از مصالح تنها در پروژههاي عظيم سدسازي به كار ميرود.
وي با بيان اين كه تلفات جاني اين پروژه 20 درصد استانداردهاي بينالمللي هم نبوده است، اضافه كرد: ميانگين تلفات در چنين پروژههايي با استفاده از پيمانكار خارجي 18 نفر است!
به گزارش ايسنا، مهدي چمران بلافاصله اظهارات معدلي را قطع كرد و گفت: اين ميانگين را قبول نداريم و حتي يك نفر را هم نميپذيريم.
به گزارش ايسنا، شهردار و سخنگوي شهرداري تهران هم در چند مورد سخنراني خود در مورد تونل توحيد در مورد استاندارد تلفات پروژههاي مشابه با تونل توحيد صحبت كرده و مقايسههايي نيز در اين مورد داشتند.
چمران در ادامه صحبتهاي خود قبل از سوال خبرنگاران به موضوع زمان پايان پروژه اشاره كرد و گفت: اين سوال را بايد از مديران پروژه پرسيد و ما هم از آنها سوال و براي ديگران بازگو ميكنيم.
وي با بيان اين كه برچيدن كارگاه چنين پروژه بزرگي كار سخت و زمانبري است، اظهار كرد: نميتوان انتقال كارگاه را مثل ديگر پروژهها به زمان ديگري موكول كرد و حتما بايد پس از تخليه كامل و اطمينان از فضاي آن براي عبور و مرور مردم آماده شود.
وي در ادامه اظهاراتش باز هم اظهار اميدواري كرد كه تونل توحيد در ماههاي آينده با توجه به كار سخت و چندشيفته به اتمام برسد.
البته رييس شوراي شهر تهران در كنار ساير دغدغههاي خود به موضوع وضعيت كارگران اين پروژه نيز اشاره كرد و گفت: فرداي روز افتتاح اين تونل اين سه هزار و 600 كارگر تجمع ميكنند كه ما بيكار شدهايم، يك تونل ديگر به ما بدهيد!
وي در پاسخ به اظهارات يكي از حضار كه گفت بروند تونل نيايش يا تجريش، تصريح كرد: نه! ما هنوز در مورد تونل نيايش و تجريش حرف داريم و طرحهاي ارائه شده بايد تصويب شود.
چمران اضافه كرد: اين كارگران متخصص كه حدود دو سال در اين تونل تجربه كسب كردهاند، نبايد كنار گذاشته شوند.
به گزارش ايسنا، از رييس شوراي شهر تهران در مورد حادثه نشست خيابان نواب و ريزش آن روي سقف تونل توحيد و احتمال بروز مجدد اين حادثه سوال شد كه وي در پاسخ گفت: سقف نهايي تونل ضربهگير است و توان مقاومت در برابر فشاري دو برابر حادثه قبلي را دارد.
وي اضافه كرد: شرط عقل و احتياط اين است كه مغار ديگري در مسير وجود نداشته باشد و براي همين منظور، گروهي براي شناسايي مغارها و حفرههاي اين مسير فعال شده و گزارش نهايي كار آنها بزودي به شوراي شهر ميآيد.
چمران در ادامه اظهارات خود تاكيد كرد كه نسبت به شش ماه قبل كه از اين پروژه بازديد داشته، هيچ مشكل خاصي را مشاهده نكرده است.
حمزه شكيب هم پس از تعجب خبرنگاران نسبت به اين اظهار نظر در توضيحي گفت: نكات فني ريزي ديده شده كه پس از اجماع با كارشناسان اين موارد را از طريق كميسيون عمران شورا اعلام ميكنيم. اما اين نكات قابل توجه نيست.
اما شكيب در ادامه همين اظهارات گفت: البته بخشي از موارد نگراني قبلي هنوز وجود دارد!
خبرنگاران از شكيب در مورد زمان افتتاح سوال كردند و وي در پاسخ گفت: ارديبهشت ماه گفتيم، بهمن و همزمان با دهه فجر. حالا هم همان پيشبيني را داريم، اما دوستان در شهرداري ميگويند طبق روزشمار تحويل ميدهيم، البته برخي از مديران پروژه هم يك ماه ديرتر از روزشمار را براي تحويل پروژه اعلام كردهاند!
شكيب در ادامه اظهاراتش تاكيد كرد كه اگر تونل را تا پايان سال هم تحويل دهند، باز هم چيزي از اهميت كار اين پروژه كم نميشود.
شكيب در پاسخ به اين سوال كه شما چندين باز گزارش خواستهايد و شهرداري توجه نكرده و حالا باز هم موارد قبلي و نكات جديد را به زمان ديگري موكول ميكنيد، تصريح كرد: نظارتهاي ما كارشناسي است و صرفا از جايگاه شورا نيست، بلكه با حضور اساتيد دانشگاهي سعي ميكنيم روند كار پروژه را بررسي و در صورت لزوم اصلاح كنيم.
وي گفت: شورا نظرات خود را حتما به شكل مكتوب براي شهرداري ارسال ميكند و هرجا كه لازم بود، مسائل را به صحن علني ميآورد اما هرگز در مورد اين پروژه هيچ محافظهكاري نداشته است.
وي با اذعان نسبت به اين كه گزارش قبلي درخواستشده شورا در مورد تونل توحيد هنوز ارائه نشده است، گفت: كماكان در مورد مسائل مورد نگراني پيگير هستيم.
مهدي چمران هم در تكميل اظهارات شكيب گفت: كار ما تا حدي از كار شورايي خودمان فراتر است. من و ساير اعضا و اساتيد حاضر تجربه حضور و يا بازديد از پروژههاي بزرگ و تونلهاي ديگر در كشور را داريم و اين تجربيات در جريان بازديدها ميتواند موثر باشد.
از چمران پرسيده شد كه آيا تونل توحيد باز هم براي ساختمانهاي اطراف خود حادثهساز ميشود يا نه كه وي در پاسخ گفت: تونل توحيد تاكنون تاثيري در هيچ يك از ساختمانهاي اطراف خود تاثيري نداشته و هيچ ارتباطي با هيچ تركي ندارد.
وي مجددا تاكيد كرد: با اطمينان ميگويم كه تونل تا به حال حادثهساز نبوده و انشاالله نخواهد بود.
رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا رقم اعلام شده براي هزينههاي يك ميليارد توماني روزهاي پاياني اين پروژه صحت دارد يا خير؟ گفت: اين رقم حد متوسط هزينههاست كه اعلام شده. در عين حال ما پولهاي شهرداري را نميشماريم!
چمران با اشاره به موارد متعدد افزايش حجم پروژه و اعتبار آن از ابتداي آن تا مراحل پاياني در شهرداري تهران، گفت: شهرداري مثل صاحب كاري كه دست در جيب پرپول دارد. خرج ميكند ولي ما معتقديم برنامه و انجام تغييرات در حداقل ممكن بسيار مفيد است. همين تونل توحيد در طراحي اوليه 1800 متر بود، اما بعد به حدود 2200 متر رسيد.
وي اضافه كرد: همين كه براي اين پروژهها روزشمار نصب ميشود و دو سال به 9 سال يا بيشتر نميرسد، به اندازه خودش جاي شكر دارد. آن هم در شهرداري كه در سالهاي قبل بدون شورا، حسابرسي و تفريغ بودجه هم نداشت و بدون ناظر كار ميكرد.
چمران در پايان اظهاراتش خطاب به مسوولان پروژه يادآور شد: هنوز ساختمان مونيتورينگ پروژه آماده نشده و اميدواريم در بازديد بعدي از آن هم بازديد شود.
به گزارش ايسنا، اعضاي شورا پس از بازديد تونل توحيد براي مشاهده محل مانيتورينگ محل تقاطع تونل توحيد و تونل خط دو مترو در ايستگاه نواب و تركهاي مويي موجود در بدنه و كف تونل مترو به ايستگاه مترو رفتند اما به دليل آن كه براي بازديد از قبل، هماهنگي صورت نگرفته بود، بدون بازديد بازگشتند.
شكيب در پاسخ به سوال ايسنا در مورد نصب سري دوم و تخصصيتر دستگاههاي لرزهنگار در كف ايستگاه مترو كه قرار بود اندكي پس از وقوع حادثه نشست خيابان نواب انجام شود، گفت: قرار است در چند هفته ديگر اين دستگاهها نصب شود.
در جريان بازديد اعضاي شورا از تونل و در خروجي جنوبي تونل، تعدادي از ساكنان محله نواب از مهدي چمران خواستند كه اسناد منازلشان كه از سال 79 بلاتكليف باقي مانده را زودتر تعيين تكليف كند.
به گزارش ايسنا، با محاسبه امروز جمعه، 28 روز به پايان مهلت 800 روزه اعلام شده براي تونل توحيد باقي مانده است، اما بر اساس اظهارات دو تن از اعضاي شورا اين تونل با زمان اعلام شده براي افتتاح چندين ماه فاصله دارد.
انتهاي پيام