پس از گذشت حدود80 روز از سانحه توپولف كاسپين؛ مجيدي: دومين تيم كارشناسان به روسيه مي‌روند روس‌ها هنوز مكالمات خوانده شده كابين خلبان را مكتوب اعلام نكردند

حدود 80 روز از سانحه سقوط هواپيمايي توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين و كشته شدن 168 نفر از مسافران و خدمه اين پرواز مي‌گذرد ولي هنوز علت اين حادثه براي كارشناسان ايران و روسي مشخص نشده است و هر بار مسوولان نتيجه نهايي را به اظهار نظر‌هاي تيم‌هاي كارشناسي موكول مي‌كنند.

در اين زمينه رييس كارگروه سانحه سقوط هواپيماي توپولوف كاسپين چندي پيش به ايسنا گفته بود كه پيرو سفر مسوولان كارگروه بررسي سانحه هواپيمايي كشوري به همراه جعبه‌هاي سياه و تعدادي از قطعات هواپيماي توپولوف 154 شركت هواپيمايي كاسپين به روسيه،50 درصد اطلاعاتي كه در اختيار نبوده نيز به دست آمده است ولي كارگروه، گزارش‌ نهايي خود را منوط به اطلاعات كامل‌تر از FDR و CVR كرده است.

احمد مجيدي ـ رييس كارگروه بررسي اين سانحه روز گذشته در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه عوامل مختلف دخيل در اين سانحه به دقت و تعمق در حال بررسي است، اظهار كرد: باتوجه به اينكه بايد اطلاعات تكميل و نظريه دقيق در اين زمينه اعلام شود نيازمند فرصت و زمان هستيم؛ از سوي ديگر به دنبال اين هستيم كه از اين سانحه تجربه كسب كنيم تا ديگر تكرار نشود لذا دستيابي به علت اصلي حادثه زمان‌بر است.

وي با اشاره به اينكه تيم كارشناسان سانحه ايران كه براي بازخواني نوار مكالمات خلبان (CVR) و نوار فني موتور هواپيما (FDR) به روسيه اعزام شده بودند، به كشور بازگشته‌اند، گفت: دومين تيم بررسي سانحه طي چند روز آينده به اين كشور اعزام خواهد شد چراكه قطعات هواپيمايي كه به اين كشور ارسال شده بود به تازگي از گمرك روسيه ترخيص شده و در آزمايشگاه‌هاي روسيه مورد بررسي و آزمايش قرار گرفته است.

به گفته مجيدي، نوار CVR وFDR در روسيه خوانده شده اما كارشناسان روسي درخواست فرصت بيشتري داشته‌اند و ما نيز موافقت كرديم.

معاون كارآفريني و مديريت بحران وزير راه و ترابري خاطرنشان كرد: پنج كارشناس هواپيمايي روسي در حال بررسي نوار FDR هستند و قطعات هم در حال آزمايش است.

مجيدي اظهار كرد: براي اعلام نظريه نهايي‌، نظريه روس‌ها لازم است و بايد فرصت كافي براي دستيابي با تعمق و آرامش براي علت سانحه داده شود.

به گفته رييس كارگروه حمل و نقل سازمان مديريت بحران كشور روس‌ها هنوز مكالمات خوانده شده كابين خلبان را مكتوب اعلام نكرده‌اند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8807-00951.126389
  • خبرنگار : 71251