عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: اكثر آثار نفيس و گران‌بهاي تاريخي و باستاني ايران در موزه‌هاي خارج از كشور است

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اقدام ناكام يك ديپلمات آرژانتيني براي خروج مقادير زيادي اشياء عتيقه از كشور، گفت: اين جاي خوشحالي است كه مواريث فرهنگي و آثار باستاني در كشور ما فراوان است؛ اما با وجود اين پشتوانه‌ي غني نتوانسته‌ايم به خوبي از اين گنجينه حفظ و حراست كنيم و بي‌لياقتي خود را در حفظ اين داشته‌ها اثبات كرده‌ايم.

سيدعلي حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به وجود نمونه‌هاي فراواني از قاچاق اشياي عتيقه، گفت: اگر اطلاعاتي از موزه‌هاي مهم خارج از كشور داشته باشيم مي‌بينيم كه اكثر آثار نفيس و گران‌بهاي تاريخي و باستاني ايران در موزه‌هاي خارج از كشور است. اينها همه به نوعي از كشور خارج شده‌اند، چه زماني كه حاكمان سلطنتي آنها را به كمترين قيمت از كشور خارج مي‌كردند و چه امروز كه متاسفانه دلالان داخلي و خارجي با سوءاستفاده آنها را به تاراج مي‌برند.

وي افزود: از سوي ديگر متاسفانه مديران و مسوولان ذيربط آن‌گونه كه بايد نسبت به سابقه‌ي فرهنگي و تاريخي ما دغدغه و احساس تعهد ندارند و اين جاي تاسف است كه بشنويم در وسايل يك ديپلمات چهار تن عتيقه و آثار باستاني وجود داشته است. اين مساله سوالات متعددي را در ذهن هر مخاطب ايجاد مي‌كند و مسوولان ذيربط به ويژه مسوولان نظارتي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد به اين سوالات پاسخ بدهند كه چطور ديپلماتي كه كارش و رفت و آمدش مشخص است مي‌تواند اين همه آثار نفيس را از جاهاي مختلف جمع‌آوري كرده و يا بخرد؟

نماينده‌ مردم نيشابور در خانه‌ ملت، يادآور شد: من تعجب مي‌كنم چقدر نظارت كم است كه اين اتفاقات عجيب و غريب مي‌افتد و شخصي با عملكرد سياسي مي‌تواند در بازار قاچاق عتيقه‌جات اين محموله را تهيه كرده و با چه جراتي مي‌خواهد آن را از كشور خارج كند؟ اينها سوالاتي است كه به ذهن هر كس متبادر مي‌شود.

اين عضو كميته‌ فرهنگ و گردشگري كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين‌كه اين موضوع در كميسيون فرهنگي طرح شده است، تصريح كرد: كميسيون فرهنگي و كميته‌ي گردشگري به طور ويژه اين مساله را پيگيري مي‌كند. مسوولان ذيربط هم بايد پاسخگو باشند چرا كه اين‌گونه اتفاقات باعث تاسف است و ما بايد مقداري تعهد و نظارت خود را نسبت به اين امور مهم به ويژه مسائل فرهنگي بيشتر كنيم.

حسيني ادامه داد: مباحث فرهنگي، باستاني و تاريخي از مسائلي است كه ما در سطح بين‌الملل و جهان هميشه به آن افتخار كرده و آن را باعث قوت و قدرت كشورمان مي‌دانيم و اگر بخواهند اين ميراث را به ابزار و طرق مختلف به تاراج ببرند بايد شرمنده تاريخ، فرهنگ و مردم‌مان باشيم.

نماينده‌ي مردم نيشابور در خانه‌ي ملت، در پايان با بيان اين‌كه مسوولان ذيربط با تمهيدات ويژه بايد از وقوع چنين اتفاقاتي در آينده جلوگيري كنند، تصريح كرد: البته در اين ميان بايد از تلاش‌هاي سربازان گمنام امام زمان(عج) و وزارت اطلاعات كمال تشكر را داشت كه جلوي خروج اين ميراث فرهنگي را گرفتند، اما به هر حال دستگاه‌هاي ذيربط مثل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد بيش از پيش مراقب باشند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8807-00749.125166
  • خبرنگار : 71132