«گردشگري، گرامي‌داشت گوناگوني‌ها» رييس انجمن متخصصان گردشگري ايران: نگاه ما به صنعت گردشگري بايد آينده‌نگر باشد

رييس انجمن متخصصان گردشگري ايران درباره‌ي شعار امسال روز جهاني جهان‌گردي، با اشاره به گوناگوني در عرضه و تقاضاي صنعت گردشگري در سطح جهان، بيان كرد: اين شعار به‌لحاظ علمي و اجرايي مناسب است، چون بازار تقاضا ثابت نمي‌ماند و سالانه طيف وسيعي از نظر كمي به تعداد گردشگران جهان افزوده مي‌شود. محمدتقي رهنمايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: درون اين طيف وسيع كمي و عددي، تنوعي در ميان كشورهايي كه وارد بازار گردشگري مي‌شوند، به‌وجود مي‌آيد. او ادامه داد: وقتي عده‌اي از كشورها وارد بازار مي‌شوند، تقاضاي برخي كشورها كند مي‌شود يا از بازار رده‌هاي بالاي گردشگري خارج مي‌شوند و به رده‌هاي پايين سقوط مي‌كنند، يعني اگر 20 كشور در درجه‌ي اول مقاصد گردشگري باشند، مرتبه‌هاي آن‌ها جابه‌جا مي‌شود و تغييراتي در آن‌ها به‌وجود مي‌آيد. وي گفت: از نظر كيفي، اين تنوع شامل رغبت جوانان به گردشگري در يك منطقه، تمايل بازنشستگان در منطقه‌اي ديگر، غلبه‌ي گردشگران طبيعت‌گرد، فرهنگي و اقتصادي در يك منطقه و رونق گونه‌هاي ديگر گردشگري در مناطق ديگر است كه هر كدام از آن‌ها در زيرمجموعه‌هاي خود تحول كيفي دارند. در اين شرايط است كه تقاضا دچار تنوع مي‌شود و ‌عرضه هم بايد متناسب با اين تنوع خود را تنظيم كند، نيازهاي آن را برآورده كند و به استقبال آن‌ها برود. رهنمايي تأكيد كرد: گردشگري يك پديده‌ي ثابت نيست و تنوع و گوناگوني در ماهيت و نفس گردشگري قرار دارد. مدير گروه جغرافياي دانشگاه تهران‌ بيان كرد: اين تغييرات در منابع و سليقه‌هاي گردشگران تأثيرگذارند و در گذر زمان، قدرت خريد،‌ عناصر زيبايي‌شناسي، درك فرهنگي، شعور اجتماعي و جهان‌بيني مردم تغيير مي‌كند. وي افزود: براي ايران اين شعار بسيار مناسب و به‌جا تنظيم شده است، چون درباره‌ي كشور ما بسيار معنا و مصداق پيدا مي‌كند. او اظهار داشت: در چند سال اخير، تقاضاي ايرانيان براي سفر به خارج از كشور بسيار زياد شده است. در صفحات روزنامه‌ها چند صفحه آگهي براي تورهاي سازمان‌يافته‌ي آژانس‌ها به نقاط مختلف دنيا ديده مي‌شود. در صورتي كه اگر صفحه‌ي روزنامه را در 15 سال گذشته نگاه كنيم، به اين شكل آگهي‌ها را نمي‌بينيم. رهنمايي بيان كرد: به علاوه، تقاضاي سفر به ايران به دلايلي، رشد مورد نظر را پيدا نكرده، يعني پيش‌بيني‌هاي ما در برنامه‌هاي اول، ‌دوم، ‌سوم و چهارم توسعه برآورده نشده است. در اين شرايط، ما بايد عرضه را با جمعيتي كه به كشور وارد مي‌شود، هماهنگ كنيم تا بتوانيم به انتظارها پاسخ دهيم. زماني ورود گردشگران اروپايي به ايران بالاترين آمار را داشت، اما اكنون تعداد آن‌ها كم شده و تعداد گردشگران ورودي از كشورهاي همسايه افزايش يافته است. او تأكيد كرد: يك مديريت خردمندانه بايد بتواند اين نواسان‌ها و تغيير و تحولات را كه در عرضه و تقاضا به‌وجود مي‌آيند، خوب درك كند. من اگر به جاي مسؤولان گردشگري ايران بودم، به هر تغيير بسيار ساده هم دقت مي‌كردم. وي بيان كرد: در سال‌هاي اخير تعداد كساني كه در ايران در كنار جاده‌ها چادر مي‌زنند، بسيار زياد شده است و از چادر به‌عنوان اقامتگاه موقت استفاده مي‌كنند. بايد بررسي شود كه چرا اين تنوع سليقه به‌وجود آمده است. آيا دليل آن، تمايل مردم به استفاده از چادر به‌علت گراني و تمايل به حضور در طبيعت است يا كيفيت خدمات ارائه‌شده در تأسيسات اقامتي مانند مهمان‌سراها كم بوده و سبب شده است كه گردشگران تمايل به اقامت در چادر داشته باشند. او ادامه داد: وقتي اين علت‌ها را پيدا كرديم، در راستاي برطرف كردن اين عوامل مي‌توانيم براساس يافته‌ها و تحقيقات تصميم‌گيري كنيم. رييس انجمن متخصصان گردشگري ايران گفت: در هر منطقه از كشور كه به‌صورت استاني دسته‌بندي شده، مسؤولان گردشگري بايد بررسي كنند كه اولويت‌هاي گوناگوني گردشگري آن‌ها كدام است و براساس امكانات، فرصت‌ها و محدوديت‌هايي كه دارند، درباره‌ي آن‌ها برنامه‌ريزي كنند.‌ رهنمايي معتقد است: در مقوله‌ي گردشگري بايد به يك نقطه‌ي پايان برسيم و مرثيه‌ي گذشته را نخوانيم و به آينده نگاه كنيم. گذشته براي تجربه و ارزيابي خوب است؛ اما براي آينده بايد چشمان باز داشت و واقع‌بين بود، نه اين‌كه آرمان‌گرا بود. وي افزود: اميدوارم از اين به بعد، نگاه‌مان را به صنعت گردشگري آينده‌نگر كنيم و با وجود اين‌كه بعد از انقلاب اسلامي، مديريت در اين صنعت بسيار دست‌به‌دست چرخيده است، حالا نقاط قوت آن را بگيريم و براساس آن برنامه‌ريزي كنيم. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۴ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00684.124699
  • خبرنگار :