/رسانه اخلاقگرا؛ رسانه سالم/ وكيلي در گفتوگو با ايسنا: در جمهوري اسلامي ارزش يك رسانه بايد به اخلاقگرا بودن آن باشد
مديرمسوول روزنامه ابتكار گفت: رسانه اخلاقگرا نبايد آنچه را اقتضاي صداقت است بر انعكاس عملكردهاي غيرمستند ترجيح دهد؛ چرا كه امروز ارزش يك رسانه به اخلاقگرا بودن آن است. محمدعلي وكيلي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: رسانه اخلاقگرا تابعي از جامعه اخلاق گراست؛ يعني نبايد انتظار داشت در يك جامعه غيراخلاقي رسانه به اخلاق پايبند باشد؛ چرا كه اين دو نسبت به هم تاثيرگذار و تاثيرپذير هستند؛ حال با فرض اين كه داراي يك جامعه اخلاقي هستيم، بايد گفت رسانه اخلاقگرا، رسانهاي است كه از مدار انصاف، صداقت و صراحت خارج نميشود. وي افزود: يك رسانه سالم و اخلاقي حاضر نيست براي تيراژ بالا مصالح عمومي را فدا كند و يا براي مصالح حزبي، مصالح عمومي را ناديده بگيرد. وكيلي صداقت، انصاف و اعتدال را از مهمترين ويژگيهاي يك رسانه اخلاقگرا دانست و خاطرنشان كرد: رسانه سالم و اخلاقگرا بايد آنچه را اقتضاي صداقت است بر انعكاس عملكرد غيرمستند ترجيح دهد و صاحبان رسانه بايد توجه داشته باشند كه امروز در جمهوري اسلامي ارزش يك رسانه به اخلاقگرا بودن آن بايد باشد و اگر اين مهم ناديده گرفته شود، رسانه از كارويژه اصلي خود باز ميماند. مديرمسوول روزنامه ابتكار همچنين با بيان اين كه مسوولان در ايجاد انگيزه براي رشد رسانههاي اخلاقگرا نقش تعيينكننده دارند، خاطرنشان كرد: رفتار مسوولان است كه زمينه و بستر دوري يا نزديكي رسانهها به اخلاق را فراهم ميكند؛ بنابراين آنها نقش بسيار مهمي دارند. وكيلي همچنين درباره عملكرد خبرگزاري دانشجويان ايران، كه امسال با شعار « رسانه اخلاقگرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات حضور يافته است، گفت: ايسنا از گذشته تا كنون به عنوان يك رسانه اخلاقگرا توانسته نمره قابل قبولي كسب كند.البته امروز مشكلي گريبانگير ايسنا و ساير رسانههاي اخلاقگرا شده و آن اين است كه در يك فضاي رسانهاي غيراخلاقي و فراگيرشدن اين رسانهها، پايبندي به اخلاق و حفظ اصول بسيار سخت است. انتهاي پيام