*نـظـر شـمـا دربـاره ايـن خـبـر چـيـسـت؟* از خروج حجم قابل توجهي از ميراث تاريخي و فرهنگي كشور از سوي ديپلمات آرژانتيني جلوگيري شد

در برخورد با حوادث و اخبار گوناگون، برخي از آن‌ها بيشتر توجه را جلب و احساساتي مانند غرور، غم، شادي، خشم و تعجب را تحريك مي‌كند، كه بازخواني آن‌ها مي‌تواند رويكرد جامعه را به اين اخبار نشان دهد.

خبر اقدام ناكام يك ديپلمات آرژانتيني براي خروج مقادير زيادي اشياء عتيقه از كشور از جمله اين خبرهاست كه هفته گذشته از طريق روابط عمومي وزارت اطلاعات در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در گفت‌وگو با جمعي از صاحب‌نظران، نمايندگان مجلس، فعالان سياسي و كارشناسان مسائل بين‌الملل و تاريخ، نوع احساس و نگاه آن‌ها را درقبال اين خبر جويا شده است.

*اصل خبر: 8 / 7 / 1388

روابط عمومي وزارت اطلاعات اعلام كرد طي اقدام هوشمندانه و اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و با همكاري موثر گمرك جمهوري اسلامي،‌ از خروج حجم قابل توجهي از ميراث گرانبهاي تاريخي و فرهنگي كشور توسط يك ديپلمات خارجي جلوگيري شد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي وزارت اطلاعات،‌ يكي از ديپلمات‌هاي سفارت آرژانتين در تهران كه بر خلاف عرف ديپلماتيك و مقررات و قوانين گمركي، اقلامي را به صورت ماهرانه‌اي در پوشش لوازم شخصي و اقلام مجاز، به وزن تقريبي چهار تن در 318 كارتن بسته‌بندي كرده بود،‌ قصد خروج آنها از كشور را داشت كه با هوشياري سربازان گمنام امام زمان(عج) از خروج آن‌ها ممانعت و اموال مربوطه و كشف و ضبط شد.

بر اساس اين گزارش، اقلام مكشوفه كه قابل قيمت‌گذاري نيستند شامل هزاران قطعه مسكوكات طلا و نقره متعلق به دوران ساساني،‌ اشكاني،‌ سلجوقي،‌ قرون اوليه و مياني اسلام،‌ تعدادي كتب خطي،‌ تاريخي و مذهبي، انواع تابلوها و قاب‌هاي نقاشي و منبت‌كاري، ظروف سفالي،‌ سنگي، كاشي و فلزهاي زيرخاكي و چندين قبضه اسلحه و تفنگ‌هاي قديمي با نشان‌هاي نظامي و سپرهاي رزمي مربوط به ادوار مختلف تاريخ ايران و اسلام است كه از اين ديپلمات خاطي به دست آمد است.

**علي‌اكبر جوانفكر؛ مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور:

وقتي اين خبر را شنيدم بسيار ناراحت شدم؛ در واقع اين خبر نگران‌كننده است كه عده‌اي در پوشش فعاليت‌هاي ديپلماتيك در صدد برآيند داشته‌هاي يك ملت را به يغما ببرند. چه تضميني وجود دارد كه قبلا نيز چنين اتفاقي رخ نداده باشد و برخي افراد در قالب بسته‌هاي ديپلماتيك ميراث فرهنگي را از كشور خارج نكرده باشند؟ ما همه بايد هوشيار و مراقب باشيم؛ اينها سرمايه‌ها و داشته‌هاي فرهنگي ما و در واقع بازتاب‌دهنده هويت ملت ايران است؛ بايد مراقبت و هوشياري بيشتري در اين زمينه داشت.

**مرتض حاجي؛ مديرعامل بنياد باران:

در ابتدا مثل هر ايراني ديگري از اين كه ميراث فرهنگي‌اي داريم كه مورد توجه ديگران قرار گرفته احساس خوشحالي داشتم، اما از اين كه از اين اشيا مراقبت و حفاظت درستي نشده و افراد مختلف به عنوان سوءاستفاده و براي كسب درآمد خلاف، چشم طمع به آنها مي‌دوزند و به اين اشياء دسترسي نيز پيدا مي‌كنند، متاسفم شدم.البته من از اين موضوع نيز احساس ناراحتي كردم كه برخي افراد بيگانه در كشورهاي ديگر اصول ديپلماتيك را رعايت نمي كنند و مرتكب چنين تخلفاتي مي‌شوند.

**احمد فياض‌بخش؛ معاون سازمان انرژي اتمي:

تلاش ديپلمات آرژانتيني براي خارج‌كردن اشياء عتيقه و تاريخي ايران تعرض به بخشي از هويت ايراني ماست.اشياء تاريخي بخشي از هويت مردم هر كشوري است؛ از اين رو معتقدم اقدام به اين كار نوعي دستبرد زدن و تعرض به هويت تاريخي و معنوي و مادي ايرانيان است.

**حميد رسايي؛ نماينده و عضو كميسيون فرهنگي مجلس:

با توجه به اين‌كه اين بحث اواخر هفته گذشته مطرح شد، در دستور جلسات كميسيون فرهنگي قرار نگرفت، اما قاعدتا اين موضوع در هفته‌ جاري مورد سوال قرار خواهد گرفت؛ اما همين كه وزارت اطلاعات از خروج اين اشياء از كشور جلوگيري كرده نشان مي‌دهد اشكالي به جايي وارد نيست؛ البته اين موضوع بايد بررسي شود كه اين اشياء ثبت شده هستند يا نه؟ اگر اين اشياء ثبت‌شده باشند، قاعدتا ميراث فرهنگي بايد پاسخگو باشد كه به چه دليل از كشور خارج مي‌شده و وقتي اين اقلام ثبت‌شده، به سرقت رفته، متوجه نشده‌اند يا پيگيري نكرده‌اند. از سويي شايد اين اقلام جزء موارد يا اكتشافاتي بوده كه سازمان ميراث فرهنگي از وجود آنها اطلاعي پيدا نكرده بود. اين مسئله بستگي به اين دارد كه اين اشياء از كدام نوع بوده است.

**لطف‌الله فروزنده؛ سخنگوي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي:

اين‌كه جلو اين اقدام گرفته شده نشان‌دهنده‌ اين است كه مسوولان امنيتي و اطلاعاتي ما مراقب هستند و در واقع سيستم اطلاعاتي و امنيتي ما هوشيار است و اقتدار بالايي دارد. در عين حال كه ما سياستي‌ باز براي توريستها داريم، ولي بايد مواظب باشيم عده‌اي درصدد برنيايند در پرتو كار و فعاليت اين اقدام را انجام دهند و اشياء تاريخي كشورمان را قاچاق كنند؛ از اين رو در اين ارتباط بايد دقت زيادتري صورت بگيرد.

**كامبيز نوروزي؛ مدرس دانشگاه و حقوقدان:

اين خبري بود كه اوضاع نه چندان بهنجار نظم و نسق امور مربوطه را در ذهن من متبادر كرد و اين كه چگونه ميراث فرهنگي ما مجموعا چه در داخل و چه به شكل‌هاي مختلف درحال اضمحلال است.

**عوض حيدرپور؛ نماينده مجلس:

به شدت ناراحت شدم. افسوس خوردم كه چرا به راحتي برخي از افراد ميراث فرهنگي كشورمان را مي‌توانند به يغما ببرند.

**علي‌محمد بشارتي؛ وزير كشور در دولت هاشمي:

اين نخستين ‌بار نيست كه ديپلمات‌هاي خارجي اين ذخاير فرهنگي و قديمي ما را از كشور خارج مي‌كنند. ما چيزي نمي‌بريم تا نگران از اقدام متقابل باشيم؛ به اين ترتيب ما بايد از مواريث فرهنگي خود دفاع كنيم. اگر به تاريخ نگاه كنيم مي‌بينيم مهم‌ترين موزه فرانسه كه شايد مهم‌ترين موزه‌ جهان باشد بخش عظيمي دارد كه مربوط به آثار عتيقه ماست و يا حتي در لندن موزه‌ معتبر بريتانيا وجود دارد كه بخش زيادي از آثار باستاني ما را دزيده‌اند و به نمايش گذاشته‌اند. خارجي‌ها به خود اجازه مي‌دهند اشياء ما را ببرند و اسم آن را زيرخاكي مي‌گذارند؛ اما آثار خود را حتي اگر يك سكه‌ قديمي باشد در موزه مي‌گذارند و به آن ارزش مي‌دهند. اين عادت غربي‌هاست كه براي تمدن شرق اعتبار قائل نيستند. من از اين جريان كه يك ديپلمات بزهكار آرژانتيني اين كار را كرده است خبر داشتم. وقتي بحث و خبر آن به صورت عمومي پخش شد بيشتر در جريان قرار گرفتم.ديپلمات‌ها پاسپورت سياسي دارند و موقع رفت‌ و آمد اشياء آ‌ن‌ها جست‌وجو نمي‌شود، اما بايد اختياري را به دست آوريم كه اشياء همراه با آنها را بگرديم و در ازاي آن آنها نيز مال ما را بگردند. ما در سفرهايمان يك سامسونت مي‌برديم و مي‌آورديم و چيزي همراه نداشتيم و نداريم كه نگران از اقدام متقابل باشيم. ما بايد از مواريث فرهنگي خود دفاع كنيم و به كسي نيز اجازه ندهيم كه چوب حراج به فرهنگ و مواريث فرهنگي ما بزند. هر كس در هر لباس و مقامي كه باشد بايد برابر قانون با او رفتار كرد.

**محمد كاظم انبارلويي؛ رييس مركز سياسي حزب موتلفه:

ديپلمات‌ها در بررسي اموالشان و آمد و شد به كشور از مصونيت برخوردارند؛ اما متاسفانه اين ديپلمات از اين مصونيت سوءاستفاده كرده و دست به اقداماتي زده كه جرم آشكار محسوب مي‌شود. اميدواريم ماموران اطلاعاتي و امنيتي كشور دقت بيشتري در مورد بعضي از سفارتخانه‌ها كه فراتر از وظايف ديپلماتيك خود فعاليت‌هايي انجام مي‌دهند داشته باشند تا چنين مسائلي پيش نيايد. از نظر قانوني اين مساله تخلف است و دولت در اين زمينه بايد به كشور مربوطه تذكر كافي بدهد.

**مهدي ذاكريان؛ رييس انجمن علمي ايراني روابط بين‌الملل:

تلاش ديپلمات آرژانتيني براي خروج اشياء عتيقه از ايران تاسف‌برانگيز و اقدام اين فرد خلاف مقررات داخلي كشور ميزبان و قوانين ديپلماتيك بين‌المللي است. من احساس تاسف كردم. هم‌چنين اين مساله نشان مي‌دهد متصديان حفظ آثار تاريخي و ميراث فرهنگي به طور جدي بر مبادي خريد و فروش و قاچاق اشياء و آثار تاريخي كنترل ندارند. بر اساس قوانين و آداب ديپلماتيك و كنسولي رعايت قوانين كشور ميزبان به ديپلمات‌ها آموزش داده مي‌شود و اقدام اين ديپلمات خلاف قوانين ديپلماتيك و غيراخلاقي است.

** شاپور لواساني؛ استاد تاريخ:

يك كاردار اين عتيقه‌ها را از بازار نخريده و محرمانه و پنهاني نيز اين كار را نكرده است. دستگاه امنيتي ما بايد چشم ما باشد و مواظب ميراث فرهنگي ما باشد. وقتي خبر ربوده شدن اين حجم از ميراث فرهنگي كشورمان را شنيدم بي‌درنگ فهميدم گمرك مملكت منظم نيست. اگر گمرك منظم باشد اين اتفاق نمي‌افتد. چگونه است كه يك كاردار كه يك مقام رسمي است مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

**عليرضا داوري؛ كارشناس مسائل بين‌الملل:

من از نمايشگاهي كه از آثار فرهنگي و تاريخي كه اين ديپلمات قصد خروج آنها از ايران را داشته است، تشكيل شده بود، بازديد كردم. با ديدن اين اشياء بسيار متاسف و متاثر شدم كه چرا يك ديپلمات بايد تلاش كند اين اقدام را در مورد آثار تاريخي ايران انجام دهد؛ آن هم ديپلماتي از يك كشور درجه پايين دنيا. متاسفانه دوره ماموريت اين ديپلمات در ايران تمام شده است. وزرات امور خارجه بايد در اين زمينه با قاطعيت بيشتر برخورد كند. اميدوارم مسوولان ايران در اين مورد بررسي كامل انجام دهند؛ به ويژه در مورد ديپلماتي كه به جاي او مي‌آيد؛ در زمان پذيرش ايران بايد بسيار دقت كنند و اگر شايستگي ندارد به عنوان عنصر نامطلوب از ايران اخراج شود.

**حشمت‌الله فلاحت‌پيشه؛ نماينده و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:

برخي آقايان اين موضوع را بيان مي‌كنند كه در حوزه پليسي تنها 10 درصد لوازم قاچاق شده، كشف مي‌شود كه با اين اوصاف بايد گفت 90 درصد از اشياء هدف قاچاق مي‌شود كه اين موضوع بسيار خطرناك است؛ چرا كه نشان مي‌دهد معمولا خيلي بيشتر از آنچه ماموران توانسته‌اند كشف كنند قاچاق ميراث فرهنگي صورت مي‌گيرد. در اين زمينه بايد باب جديدي باز كرد و اين موضوع را به صورت جدي مد نظر قرار داد كه چگونه ديپلماتهاي خارجي به سمت قاچاق ميراث فرهنگي در ايران مي‌روند.

**علي نجفي توانا، مدرس حقوق:

قطع نظر از چرايي اين واكنش و فلسفه سياسي يا انتظامي و قضايي آن، به نظر مي‌رسد وقوع اين دست از جرايم در كشور كه در قالب عنوان كلي قاچاق ناميده مي‌شود، به علت حذف مبادي ذيربط، عدم نظارت درست و وجود مفرهاي فراواني است كه چه در قانون و چه در برخورد قضايي و انتظامي و چه در مبادي ورود و خروجي كشور قرار دارد و متاسفانه نظارت درست و كاملي اعمال نمي‌شود. جاي تاسف است كه ما مرتبا در رسانه‌ها از ورود و خروج اجناس و كالاها، قاچاق سوخت، آثارعتيقه و ميراث فرهنگي كشور مي‌شنويم اما كماكان در برخورد با آنها ضعيف‌ عمل مي‌كنيم.

**محمود احمدي بيغش، نماينده مجلس:

احساس ناراحتي كردم؛ چگونه يك ديپلمات به راحتي به اين اشياي تاريخي دست پيدا كرده و قصد داشته آنها را از كشور خارج كند و دستگاه ديپلماسي متوجه اين موضوع نشده است؛ البته از طرف ديگر خدا را شكر كردم كه ماموران امنيتي و اطلاعاتي در فرودگاه متوجه اين موضوع شدند. واقعا باعث ناراحتي است كه يك فرد خارجي به راحتي به سرمايه‌هاي ملي ما دسترسي پيدا مي‌كند و به راحتي درصدد برمي‌آيد اين اشياء را از كشور خارج كند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8807-00525.123493
  • خبرنگار :