وزير بازرگاني: تعرفه برخي از كالاها افزايش مي‌يابد موسسه استاندارد در مورد برنج‌هاي وارداتي تحت فشار نيست

غضنفري در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: حقوق مصرف‌كننده و توليدكننده را با استفاده از نظريات همه بخش‌ها تامين خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا)، وزير بازرگاني با اشاره به گزارش ديوان محاسبات از تخلف دولت در اجراي بند 40 ماده واحده بودجه 88، گفت: تعيين مصاديق و تعرفه واردات محصولات كشاورزي وغيركشاورزي كار بسيار سختي بود و آثار تورمي آن در بسياري از كالاها موجب تورم در كل اقتصاد مي‌شود.

وي با اشاره به حضور نمايندگان وزارتخانه بازرگاني، صنايع و جهاد كشاورزي در كميسيون برنامه و بودجه، اظهار كرد: در اين جلسه ليست كالاهايي كه امكان افزايش تعرفه آنها وجود داشت اعلام و قرار بر افزايش آنها شد و در برخي ديگر از كالاها كه تعيين مصاديق آن مشكل بود يا آثار تورمي زيادي به دنبال داشت نيز موضوع به اطلاع نمايندگان رسيد كه موضوع همچنان در كميسيون برنامه و بودجه در جريان است.

غضنفري از خارج شدن ايران از دستور كار سازمان تجارت جهاني ابراز بي‌اطلاعي كرد.

وزير بازرگاني امروز پس از جلسه دولت در جمع خبرنگاران درباره بازار گوشت گفت: ما در اين زمينه با وزارت جهاد همكاري مي‌كنيم چون مسوول تنظيم كالاهاي پروتئيني وزارت جهاد است كنترل بازار، قيمت‌ها و فيدبك‌هاي اطلاعاتي را به اين وزارتخانه مي‌دهيم و آنها تصميم مي‌گيرند.

وي درباره تعرفه فولاد گفت: يكي از علت‌هاي نهايي نشدن تعرفه فولاد اين بود كه باعث افزايش قيمت اين كالا مي‌شد. همان موقع به محض اين كه بحثش مطرح شد بلافاصله مشكل قيمتي در بازار پيش آمد و به همين دليل متوقف شد. حال قرار بر اين است كه اين تعرفه ها به شكلي كه در بازار افزايش قيمت ايجاد نكند تغيير نمايد.

وزير بازرگاني درباره كاهش بيست درصدي ارزش واردات گفت: اين كاهش حجم واردات ناشي از كالاهاي خاصي نيست كلا قيمت ‌هاي جهاني بعد از بحران مالي كاهش داشت به همين دليل ارزش واردات كشور كاهش 20 درصدي نشان مي‌دهد. از نزديك 27 ميليارد دلار به 22 ميليارد دلار رسيده است.

وي درباره برنج‌هاي وارداتي نيز گفت: در مورد برنج ها قرار شد با همكاري موسسه استاندارد و وزارت بهداشت در آزمايشگاه‌هاي مجهزي كه دارد نمونه هاي بيشتري گرفته شود و با مشاركت متخصصين هر دو دستگاه اين تست انجام شود. آخرين اطلاعي كه من دارم به دليل تعداد بالاي نمونه‌ها احتمالا نتيجه نمونه‌ها را بشود در آغاز هفته‌ي آينده شنبه و يكشنبه توسط موسسه استاندارد و وزارت بهداشت را اعلام كرد.

غضنفري با رد فشار بر موسسه استاندارد براي سالم اعلام كردن برنج‌هاي وارداتي تصريح كرد: هيچ فشاري نيست و اميدوارم در كار خود موفق باشد. هم استاندارد و هم وزارت بهداشت در تعامل باهم به خاطر اهميت اين مساله كار مي‌كنند و هيچ جاي نگراني نيست.

وي درباره علت واردات برنج‌هايي كه گفته مي‌شود استاندارد نيست گفت: احتمالا به تعداد پارامترهايي كه بعد از واردات كالا اعلام شده بيش از پارامترهايي است كه پيش از واردات آن اعلام شده بود. يعني دستگاه‌هاي تخصصي پارامترهاي بيشتري را چك مي‌كنند.

وزير بازرگاني گفت: همه استانداردهاي لازم به هنگام ثبت سفارش اعلام شده و وارد كنندگان از آن اطلاع دارند. وقتي هم كالا وارد كشور مي‌شود نمونه هايي از آن تست مي‌شود و كالا مطابق با تست هاي انجام شده وارد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-00505.123316
  • خبرنگار : 90089