معاون عتبات سازمان حج و زيارت: هواپيمايي هنوز برنامه و توافق‌هاي خود را با عراق به ما اعلام نكرده است سازمان هواپيمايي روي قيمت پروازها نمي‌تواند توافق كند

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت گفت: سازمان هواپيمايي كشور تاكنون هيچ برنامه‌ي جديدي را از پروازهاي ايران و عراق به اين سازمان نداده و توافق‌هاي خود را با طرف عراقي به ما رسمي اعلام نكرده است.

حسين اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به توافق‌هاي اخير سازمان هواپيمايي با عراق براي برقراري دوباره‌ي پروازهاي دو كشور كه مدتي به‌دليل اختلاف در قيمت، متوقف شده بود، اظهار كرد: اين سازمان، توافق‌هاي جديد خود را هنوز رسمي به ما اعلام نكرده و موضوع فقط در رسانه‌ها مطرح شده و ما هم از اين طريق مطلع شده‌ايم كه توافق‌هاي آن‌ها چه بوده است. آن‌ها (سازمان هواپيمايي) هيچ برنامه‌اي را به ما نداده‌اند كه روي آن، نظر جديد اعلام كنيم.

وي ادامه داد: چند روز پيش، هيأتي از عراق به ايران آمد كه با آن‌ها درباره‌ي مشكلات پروازي دو كشور مذاكره كرديم و قرار شد، آن‌ها تصميم خود را اعلام كنند. با وجود اين‌كه ما موضوع پروازهاي دو كشور را بسيار پي‌گيري كرده‌ايم، ولي عراقي‌ها تاكنون تمايل خود را جدي نشان نداده‌اند.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت بيان كرد: ما به‌طور طبيعي همواره با عراقي‌ها ارتباط داريم و مشكلات موجود را به آن‌ها گوش‌زد مي‌كنيم؛ ولي تاكنون درباره‌ي تغيير وضعيت پروازها نسبت به گذشته، توافق جديدي با آن‌ها امضا نشده است. منتظريم سازمان هواپيمايي برنامه و توافق‌هاي جديد خود را براي ما بفرستد تا براساس آن، با طرف عراقي مذاكره و برنامه‌ي زيارتي كاروان‌هاي عتبات عاليات عراق را تنظيم كنيم.

او با اشاره به توافق سازمان هواپيمايي با طرف عراقي براي افزايش‌ قيمت‌ها از 220 دلار به 260 دلار، گفت: اصلا سازمان هواپيمايي نبايد روي قيمت اين پروازها كه چارتر هستند، توافق كند و با توجه به نوع پروازها، اساسا سازمان حج و زيارت بايد با طرف عراقي روي قيمت توافق كند. ما پيشنهاد‌هايي را در اين‌باره به آن‌ها داده‌ايم؛ ولي طرف عراقي تاكنون پاسخي نداده است.

اكبري ياد‌آور شد: ما در تمام مذاكره‌هاي خود با مسؤولان سازمان هواپيمايي ايران و طرف عراقي براي برقراري دوباره‌ي پروازهاي زيارتي به بغداد و نجف، چند شرط را از جمله صدور مجوزهاي دوماهه براي پروازها، مشخص شدن تعداد پروازها، مشابه بودن پروازهاي نجف و بغداد، بهبود و ارتقاي خدمات فرودگاهي و سرعت عمل در بازرسي‌ها و استفاده از هواپيماهاي كوچك مطرح كرده‌ايم كه اگر اين شرايط فراهم شوند، ما هم ثبت نام مسيرهاي پروازي را بار ديگر آغاز مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، سازمان هواپيمايي ايران در آخرين مذاكره‌هاي خود با طرف عراقي، درباره‌ي ازسرگيري پروازهاي دو كشور بدون هيچ محدوديتي و براساس ميزان تقاضا و افزايش قيمت از 220 دلار به 260 دلار توافق كرده است.

به گفته‌ي جهرمي ـ معاون سازمان هواپيمايي‌ ـ اين برنامه به سازمان حج ‌و زيارت ارائه شده است تا بر اين اساس از زائران ثبت نام كند و هر زمان كه اين سازمان اعلام كند، سازمان هواپيمايي نيز براي برقراري دوباره‌ي پروازهاي دو كشور مشكلي ندارند.

پروازهاي ايران و عراق از همان ابتدا با همكاري نكردن طرف عراقي با تأخير در صدور مجوزهاي پروازي و حتا لغو آن‌ها مواجه شد كه نتيجه‌ي آن، سردرگمي زائران در فرودگاه‌هاي دو كشور بود. البته هم‌چنان دو پرواز شهرهاي جنوبي ايران به عراق انجام مي‌شوند كه صدور مجوزهاي آن‌ها نيز معمولا با تأخير است.

عراق از همان آغاز پروازهاي دو كشور، با قيمت اين پروازهاي چارتر كه در گذشته دوبرابر قيمت داشتند، مشكل داشت و به اين بهانه، مجوزهاي پروازهاي ايران را با تأخير صادر يا حتا در آخرين لحظه‌ها لغو مي‌كرد.

اين درحالي است كه بيش‌ترين مسافران پروازي فرودگاه‌هاي عراق را ايراني‌ها تشكيل مي‌دهند و با توقف پروازها، بسياري از كاركنان اين فرودگاه از اين موضوع گله دارند، چون با كم شدن مسافران، اوضاع اقتصادي آن‌ها دچار ركود شده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۸ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00246.120856
  • خبرنگار : 71021