طرح توسعه ميدان سلمان سرانجام امسال بهره‌برداري خواهد شد؟ نگاهي به روند اجرايي توسعه اين ميدان

با وجود تاخير زماني ايجاد شده در طرح توسعه ميدان سلمان شامل افزايش توليد نفت به ميزان 50 هزار بشكه و توليد گاز به ميزان 540 ميليون فوت مكعب در روز براساس قراردادهاي موجود، سرانجام قرار است بخش نفت تا دو ماه آينده و بخش گاز تا سه ماه آينده بهره‌برداري شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش افزايش توليد نفت براساس قرارداد، با هدف انجام تعميرات Work Over روي تعدادي از چاه‌هاي موجود ميدان (16 حلقه چاه نفتي و 8 حلقه چاه تزريقي آب) و بهينه‌سازي و توسعه تأسيسات موجود، زمان پايان طرح 31 ماه مي‌ 2007 (10 خرداد 1386) ذكر شده است كه با توجه به مراحل راه‌اندازي، تحويل و تحول به شركت بهره‌بردار و همچنين شرايط اقليمي‌ منطقه نفتي سلمان، زمان بهره‌برداري كامل از اين طرح با تاخير مواجه شده است.

ازسوي ديگر توليد روزانه 540 ميليون فوت مکعب گاز از مخزن دالان با حفر 9 حلقه چاه گازي و تعمير تنها چاه موجود و استقرار دو سکو سرچاهي، راه‌اندازي سکو اقامت کارکنان و فرآورش گاز و همچنين ساخت ايستگاه تقويت فشار گاز در جزيره سيري از اهداف طرح توسعه ميدان سلمان در بخش گاز بوده است.

در اين رابطه، طبق قرارداد صادرات گاز ايران به امارات كه با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) امضا شده، صادرات گاز بايد از شهريورماه سال 1384 انجام مي‌شد كه تاكنون به تعويق افتاده است. البته تاسيسات گازي در ميدان سلمان به منظور برداشت گاز طبق اعلام قبلي قرار بود تا ارديبهشت 1386 آماده بهره‌برداري ‌شود، ولي مقامات مسوول كشورمان، صادرات گاز اين ميدان به امارات را منوط به توافق دو كشور بر سر قيمت جديد عنوان كرده و اظهار كردند كه درصورت عدم توافق، گاز اين ميدان به مصرف داخلي خواهد رسيد.

جايگزيني صادرات گاز به امارات با ساخت خط لوله سيري ـ عسلويه

به اين منظور دستور ساخت خط لوله 290 كيلومتري سيري ـ عسلويه از تابستان سال گذشته توسط غلام‌حسين نوذري ـ وزير وقت نفت ـ به‌صورت يك طرح استراتژيك به شركت تاسيسات دريايي ايران صادر شد. ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد. ازسوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين زمينه به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

البته در اين رابطه كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه با توجه به ترشي گاز سلمان، اين گاز بايد به فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي منتقل شود كه در اين صورت اين گاز به عنوان خوراک پتروشيمي و همچنين براي تزريق به مخازن نفتي با هدف افزايش ضريب بازيافت کاربرد خواهد داشت.

در اين رابطه به‌تازگي نصرالله زارعي - مجري طرح توسعه ميدان سلمان در شركت پتروايران ـ گفته است كه عمليات تست خط لوله و حدود 17 كيلومتر از خط لوله در بخش خشكي عسلويه باقي مانده و به نظر مي‌رسد تا بهمن‌ماه پروژه به بهره‌برداري رسد.

نگاهي به روند اجرايي توسعه ميدان سلمان

به گزارش ايسنا، طرح توسعه ميدان سلمان به مساحت 11 در 14 کيلومتر که در مجاورت مرز آبي ميان جمهوري اسلامي ايران و کشور امارات قرار دارد، در فاصله 142 کيلومتري جنوب جزيره لاوان واقع شده است.

شركت توسعه پترو ايران به عنوان پيمانکار اصلي، طرح توسعه ميدان سلمان را در قالب چندين قرار داد تعريف کرده است که طراحي، تدارک، ساخت و نصب زير سازه هاي حفاري (EPC1)، طراحي، تدارک، ساخت، نصب و راه‌اندازي ساير زيرسازه‌ها و تمامي روسازه‌هاي ديگر و همچنين اصلاحات روي سکوهاي موجود نفتي (2 EPC )، نصب خطوط لوله گاز و نفت در ميدان و خط لوله 30 اينچ صدور گاز به سکوي مبارک (EPC3) از جمله اين قراردادها به شمار مي‌روند. همچنين نصب تجهيزات و تاسيسات دريافت و تقويت گاز دالان در جزيره سيري (EPC7) ونيز تغييرات و اصلاحات روي سکو اقماري (pc8) از ديگر قراردادهايي است که به منظور توسعه ميادين سلمان امضا شده است؛ به اين ترتيب سکو سلمان بر اساس بهره‌برداري از دو بخش نفتي و گازي طراحي شده و پيمانکاران آن شرکت‌هاي صف و صدرا هستند.

اين درحاليست كه زارعي پيش‌تر تاكيد كرده بود كه روزانه حدود 100 ميليون فوت مکعب گاز همراه نفت در سکوهاي موجود سلمان در حال سوختن است كه به منظور جلوگيري از آن، مسوولان وزارت نفت طرح توسعه ميدان سلمان را با جديت دنبال مي‌كنند.

وعده‌هاي پي‌در پي براي بهره‌برداري از ميدان سلمان

براساس اين گزارش، نگاهي به وعده مسوولان مرتبط در اين طرح نشان مي‌دهد كه با وجود تلاش مستمر فعالان پروژه ولي به دلايل مختلف كه به كندي فعاليت پيمانكاران (صدرا و صف)، افزايش هزينه پروژه و تاخير در پرداخت‌ها و مسائل فني عنوان شده، بهره‌برداري از اين ميدان همواره با تاخير روبه‌رو شده است.

در اين راستا مصطفي خويي - مديرعامل سابق شركت توسعه پترو ايران - در زمستان 1385 گفته بود كه پس از حل مسايل مالي پروژه سلمان با دو شركت پيمانكاري صدرا وصف و تكميل عمليات لوله‌گذاري سلمان- سيري، تاسيسات سيري تا ماه مه 2007 (ارديبهشت 86) آغاز مي‌شود.

همچنين محمود زيرك‌چيان‌زاده - مديرعامل شركت نفت فلات قاره - در بهار دو سال پيش يادآوري كرده بود كه در سال 1386 شاهد راه‌اندازي و بهره‌برداري از مخزن گازي سلمان خواهيم بود؛ در اين راستا اگر برنامه‌هاي دولت در خصوص قرارداد كرسنت مبني بر صادرات گاز به امارات تحقق پيدا كند، براي نخستين بار شاهد صادرات گاز از خليج فارس خواهيم بود و در غير اين صورت گاز اين ميدان از طريق خط لوله سراسري هفتم به مصرف داخلي خواهد رسيد.

از سوي ديگر، سيف‌الله جشن‌ساز ـ مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ـ در ارديبهشت امسال با بيان اين‌كه چاه‌هاي گازي طرح توسعه ميدان سلمان دو تا سه ماه آينده، با توانايي ارسال 500 ميليون فوت مکعب گاز به جزيره سيري بهره‌برداري مي‌شود، افزوده بود كه به‌طور قطع تا دو ماه آينده گاز از سکوي سلمان به تأسيسات تقويت فشار و مايع‌زدايي، جزيره سيري ارسال خواهد شد و سيري هم گاز دريافتي را به سوي عسلويه ارسال مي‌کند.

بنابراين مشاهده مي‌شود كه باوجود امضاي قرارداد توسعه ميدان مشترك سلمان طي سال‌هاي گذشته و با توجه به اهميت آن به‌ويژه در بخش گازي به دليل تعهد صادرات گاز به امارات و همچنين سوختن گاز مشترك، ولي به دلايل مختلف اين كار با تاخير روبه‌رو بوده است. اين درحاليست كه پروژه در اوت سال 2000 ميلادي آغاز شده وپيش‌بيني مي‌شود در پايان سال 2009 به بهره‌برداري رسد.

گزارش از خبرنگار ايسنا حميده صداقت

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8807-00071.118465
  • خبرنگار :