/گزارش/ كاهش اعزام زائران ايراني به عراق نبايد تهديد تلقي شود

كاهش تعداد زائران ايراني اعزامي به عراق كه با هدف بهبود وضعيت خدمات در اين كشور اتفاق افتاد، از سوي مسؤولان عراقي يك تهديد تلقي شده، چون به نظر آن‌ها با اين كار، اقتصاد داخلي عراق تحت تأثير قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان حج و زيارت مرداد‌ماه امسال تصميم گرفت، با كاهش تعداد زائران اعزامي به عراق، به بخش‌هاي خدماتي اين كشور تا پايان تابستان 88 فرصت دهد تا وضعيت نابسامان و كم‌كيفيت خدمات هتلي، حمل‌ونقل داخلي و مرزي را در اين كشور سامان دهند تا بر اين اساس، برنامه‌ريزي و تدابير جديدي با تمركز بر مديريت اعزام زائر به عراق صورت گيرد.

البته سازمان حج و زيارت تصميم داشت، طرح كاهش اعزام زائران را به عراق تا پايان تابستان امسال كه هم‌زمان با ماه مبارك رمضان و استقبال كم‌تر ايراني‌ها براي اين سفر بود، اجرا كند؛ اما روند كند سامان‌دهي خدمات در عراق موجب شد، طرح كاهش اعزام زائر از ايران تا اواخر مهرماه ادامه يابد.

اين سازمان در اين مدت، ثبت نام‌هاي جديد را براي سفر به عتبات عاليات عراق متوقف و از ظرفيت‌هاي باقي‌مانده در فهرست ثبت نام پيشين براي اعزام استفاده كرد. البته اكنون سازمان حج و زيارت اعلام كرده است، ثبت نام عتبات عاليات 28 مردادماه بار ديگر آغاز مي‌شود. با اين حال، براساس گفته‌هاي حسين اكبري ـ معاون عتبات عاليات عراق و سوريه‌ي سازمان حج و زيارت ـ هتل‌هاي سامان‌دهي‌شده‌ي عراق هنوز آمار دقيقي نداده‌اند، اگرچه هيأت مسكن اين سازمان در بازرسي‌هاي خود، فعاليت‌هاي مربوط به بازسازي هتل‌هاي اين كشور را گزارش داده است.

از زمان آغاز اعزام زائران به عراق، كشوري كه سال‌هاي طولاني درگير جنگ‌هاي داخلي و خارجي بود و رنگ آباداني را نديده بود، وضعيت اقتصادي‌اش تاحدودي تغيير كرد و بازارهاي زيادي در شهرهاي زيارتي اين كشور ايجاد شدند. حتا كودكان عراقي تحت تأثير افزايش سفرهاي زيارتي به اين كشور، بساط دست‌فروشي را در اطراف حرم‌ها به راه انداخته‌اند و از اين طريق، امورات خود را مي‌گذرانند.

باز شدن پاي ايراني‌ها به عراق، فرصت بازسازي اماكن مقدس را كه پيش از اين از تاراج رژيم بعث در امان نمانده بودند، فراهم كرد. پس از سقوط رژيم بعث صدام، ستاد‌هاي ايراني براي بازسازي اماكن مقدس در عراق وارد عمل شدند و اجراي طرح‌هاي بازسازي و نوسازي حرم‌هاي كربلا، نجف، كاظمين و سامرا را برعهده گرفتند. در ابتداي اعزام زائران به عتبات عاليات نيز به‌دنبال توافق‌هاي دو كشور، مبلغي براي بازسازي و آباداني عراق تعيين شد كه تا مدتي هم پرداخت مي‌شد؛ اما پس از آن‌كه وضعيت خدمات‌رساني به زائران ايراني تغيير محسوسي نكرد، اين هزينه‌ها حذف شدند.

ايران تاكنون چندبار براي مدتي، اعزام زائران خود را پس از انفجار‌هاي مهيبي كه در عراق رخ دادند و در زمان حمله‌ي آمريكا به اين كشور متوقف كرد؛ اما پس از آغاز دوباره‌ي اعزام زائران، در عمل تغييري در وضعيت خدمات‌رساني رخ نداد و فقط هر بار جامعه‌ي بازاري و هتل‌داران اين كشور به توقف سفر زائران ايراني واكنش نشان دادند و معترض شدند.

اگرچه اكنون استاندار كربلا از فرصتي كه ايران براي بهبود اوضاع خدماتي به بخش‌هاي خدماتي اين كشور داده است، به‌عنوان تهديد ياد مي‌كند، اما در واقع، خدمات اين كشور پس از گذشت سال‌ها از اعزام ايراني‌ها، هيچ‌گاه هماهنگ با نياز و هزينه‌ي صرف‌شده‌ي زائران نبوده است.

اقتصاد شهرهاي زيارتي عراق آن‌قدر تحت تأثير سفر زائران ايراني است كه گزارشگران خارجي مستقر در عراق نيز بارها در گزارش‌هاي خبري خود به‌صراحت به اين موضوع اشاره كرده‌اند؛ اما مسأله‌ي قابل توجه، برخورد بخش‌هاي خدماتي اين كشور با زائران ايراني است كه تا حدودي همان شكل رفتاري در عربستان، سوريه، تركيه و دبي را با ايراني‌ها تداعي مي‌كند.

با وجود اين‌كه مسؤولان ايراني همواره بهبود شرايط خدماتي را به مسؤولان عراقي متذكر مي‌شوند، اما به نظر، تلاشي جدي براي رفع اين كاستي‌ها انجام نمي‌شود، البته در اين مورد بايد شرايط اين كشور را كه هنوز اختيار تام در اداره‌ كردن خود ندارد، در نظر گرفت.

نمونه‌ي كم‌كاري عراق در اين مدت از مسأله‌ي سفر هوايي دو كشور و درخواست عراقي‌ها براي افزايش قيمت پروازها و بي‌توجهي آن‌ها به خواسته‌هاي ايران، با وجود توافق‌هاي دو كشور مشهود است. عراق نه‌تنها تاكنون براي تحقق درخواست ايران با هدف گسترش فضاي فرودگاهي و بهبود شرايط صدور مجوزهاي پرواز، اقدام نكرده است، بلكه با تأخير و لغو صدور مجوز پروازها، در اين بخش اختلال هم ايجاد كرده است.

هتل‌هاي عراق نيز در اين چند سال كه ميزبان زائران ايراني بوده‌اند، چنين وضعي دارند. اگرچه به گفته‌ي مسؤولان سازمان حج و زيارت، وضع هتل‌هاي عراق نسبت به اوايل عمليات اعزام، خيلي بهتر شده است؛ اما در هر صورت، هتل‌هاي اين كشور تلاش زيادي براي بهبود اوضاع خدمات‌رساني نمي‌كنند، ولي زائران همه‌ي ضعف‌هاي خدماتي عراق را به عشق امامان معصوم (ع) و زيارت آن‌ها ناديده مي‌گيرند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00006.114401
  • خبرنگار : 71021