علي اكبر عبدالرشيدي با اعتقاد بر اين كه درعرصه توسعه شبكههاي تلويزيوني در سطح جهان، زمان ايستايي مخاطب روي هر شبكه به ثانيه رسيدهاست، در اين باره هشدار داد: زماني مخاطب بين چند شبكه محدود پس از مرور دقايق يا حتي ساعاتي ميتوانست برنامهي دلخواه را انتخاب كند. اما امروز با توجه به اينكه تعداد شبكهها به شدت درحال افزايش است، مخاطب در لحظات ثانيهاي براي ماندن يا نماندن روي شبكهاي تصميمگيري ميكند.
***انقلاب تازهاي در عالم رسانهي تلويزيون
اين كارشناس رسانه در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، خاطرنشان كرد: امروز چيزي به نام «پرت» در ساخت برنامهي تلويزيوني نبايد وجود داشته باشد؛ چراكه در هر لحظه از پخش يك اثر، مخاطب درحال تماشاي تلويزيون و انتخاب برنامه دلخواه است؛ بر اين اساس، ضرباهنگ توليد، جذابيت اثر و جلوگيري از كشداربودن صحنهها و استفاده نكردن از ديالوگهاي نامربوط، ميتواند به جذب مخاطب بينجامد.
او درباره ظهور و بروز شبكههاي ماهوارهيي فارسي زبان و افزايش تعداد آنها در سالهاي اخير، يادآور شد: از سال 1980 با آغاز به كار شبكه «سيانان»، انقلاب تازهاي در عالم رسانهي تلويزيون به وجود آمد و آن بينالمللي كردن شبكههاي تلويزيون بود. تا قبل از آن شبكههاي تلويزيوني تنها در داخل مرزها و بدون رقيب مشغول به كار بودند و اين رقابت تنها در عرصهي راديو شكل ميگرفت؛ چراكه از ابتداي تشكيل راديو، اين رسانه بينالمللي شده بود و در طول سالها راديوهاي فارسي زبان بسياري فعاليت ميكردند.
وي ادامه داد: موضوع جديدي به نام «تلويزيون فرامرزي» يا «تلويزيون بدون مرز» از سال 1980 به وجود آمد كه دامنهاش به تلويزيون اينترنتي نيز كشيده شد. رفته رفته شبكههاي تلويزيوني برنامههاي خود را روي ماهواره و اينترنت هم پخش كردند و به فكر توليد برنامه به زبان ملتهاي هدف افتادند.
***رقابتي در اين بين وجود ندارد
عبدالرشيدي با تأكيد بر اينكه اعتقادي به رقابت شبكههاي راديو و تلويزيوني و ساير رسانهها با يكديگر ندارد، در اينباره توضيح داد: رقابتي در اين بين وجود ندارد؛ اگر رسانهاي نقش خود را خوب ايفا كند جاي خود را به دست خواهد آورد.
او رقابت رسانهيي را بر سر دو مولفهي مهم در اطلاعرساني، شامل «سرعت» و «دقت» دانست و گفت: طي اين سالها اين رقابت پيوسته وجود داشتهاست و هر رسانهاي در اين بخش موفقتر بوده، گوي سبقت را از سايران ربوده است.
*** درست نيست كه بگوييم رسانهاي كاملا مورد اعتماد مخاطبنش است يا نيست
اين كارشناس رسانه و زبانشناسي در پاسخ به پرسش ايسنا درباره لزوم اعتمادسازي در حوزه اطلاع رساني و خبر، اظهار كرد: تلويزيون ما مثل هر تلويزيون ديگري مجموعهي گستردهاي از مخاطبان دارد و طبعا در اين بين عدهاي از مخاطبان به اين رسانه به شدت اعتماد دارند و عدهاي با توجه به سبقهي علمي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي ميتوانند اعتماد كمتري داشته باشند.
او تأكيد كرد: درست نيست كه بگوييم رسانهاي كاملا مورد اعتماد مخاطبنش است يا نيست؛ بلكه هر رسانهاي براساس سياستي كه دنبال ميكند، گروهي از مخاطبان را هدف قرار داده و هر رسانهاي موفقترعمل كند، طيف بيشتري از مخاطبان را به خود جذب خواهد كرد.
*** تلويزيون پيشرفتهترين امكانات را دارد
عبدالرشيدي دربارهي لزوم كيفيت بالاي برنامههاي تلويزيوني براي رقابت با شبكههاي ماهوارهيي فارسي زبان، خاطرنشان كرد: كيفيت در چند سطح مطرح است؛ در سطح سختافزاري خوشبختانه تلويزيون پيشرفتهترين امكانات را دارد و در دسترس برنامهسازان قرار ميدهد. در سطح نرمافزاري نيز امكانات لازم در حوزه فناوري به مثابه همان سختافزارها وجود دارد و برنامهسازان ما از آن استفاده ميكنند.
***نيروهاي متخصص و حرفهيي و حضور كمرنگ در تلويزيون
مجري - كارشناس برنامه «شما و سيما» با اشاره به لزوم بهرهگيري از نيروي كارآمد در شبكههاي راديو و تلويزيوني، خاطرنشان كرد: آنچه در رسانهي ما كمرنگتر جلوه ميكند، وجود نيروهاي متخصص و حرفهيي در حوزههايي چون فيلمنامهنويسي، كارگرداني و حتي بازيگري است. در حال حاضر سازندگان برنامههايي كه بتوانند مخاطب را به خوبي جلب كنند كمتر در تلويزيون ما يافت ميشود و بخشي از برنامههاي جذابي كه هماينك از تلويزيون پخش ميشوند از كشورهاي ديگر خريداري شدهاست؛ البته آثار قابل اعتنايي هم از تلويزيون پخش شده كه مخاطب را به خود جلب كرده باشند، اما پخش فيلمها و سريالهايي با كيفيتهاي پايين كه عجولانه توليد شدهاند، مخاطبان بسياري را نااميد كردهاست.
***عرصهي تلويزيون نزديكي بسيار زيادي به سينما دارد
او دربارهي لزوم بهرهگيري از طيفهاي مختلف هنرمندان با گرايشها و سلايق مختلف براي برنامهسازي در تلويزيون، خاطرنشان كرد: عرصهي تلويزيون نزديكي بسيار زيادي به سينما دارد؛ وقتي در حوزه نمايشي صحبت ميكنيم بين تلويزيون و سينما فاصله چنداني نيست. ضمن اينكه بين آثار نمايشي و مستند هم فاصله چنداني وجود ندارد. سينما و تلويزيون دو مقولهي نزديك به هم هستند؛ بر اين اساس هنرمندي كه در سينما فعاليت ميكند، ميتواند در تلويزيون هم كار كند.
عبدالرشيدي در پاسخ به پرسشي درباره لزوم حمايت و اعتمادسازي هنرمندان براي همكاري در تلويزيون، گفت: مسلما در اين ارتباط ملاحظات مالي و محتوايي چندان مطرح نيست؛ گمان نميكنم تلويزيون براي دعوت از نويسنده و كارگردان مطرحي كه برخي صحنههاي بينالمللي را فتح كردهاست، محدوديتي به لحاظ دستمزد قائل باشد؛ كما اينكه ميبينيم سريالي مانند «يوسف پيامبر(ع)» با هزينهاي بالا و غيرقابل پيشبيني ساخته ميشود؛ بنابراين آنچه وجود دارد ناسازگاري سنتي در حوزه ساخت فيلمها و مجموعههاي تلويزيوني بين مديران تصميمگير با نامآوران سينما در عرصه كشور است.
***به ندرت شاهديم تلويزيون از كارگرداناني چون مهرجويي و كيميايي استفاده كند
عبدالرشيدي ادامه داد: به ندرت شاهد آن هستيم كه تلويزيون از كارگردانان مطرحي چون داريوش مهرجويي و مسعود كيميايي استفاده كند؛ درحالي كه اين نوع رابطه گاه به توليد آثاري فاخر و جرقههايي در تلويزيون منجر ميشود. كما اينكه ميبينيم پيش از انقلاب كارگرداني مثل ناصر تقوايي با تلويزيون همكاري ميكرد.
وي ادامه داد: هم چنان كه هنرپيشگان بسياري در تلويزيون بومي شدهاند و حضور مستمر دارند، لازم است كه كارگردانان و فيلمنامهنويسان بسياري نيز در اين رسانه فعال شوند كه درحال حاضر به دليل ناسازگاري سنتي و عدم فهم متقابل بين اين دو گروه، اين اتفاق را كمتر شاهد هستيم.
اين كارشناس رسانه و زبانشناسي در عينحال گفت: فراموش نكنيم برخي از آثار مطرح تلويزيون كه در عرصههاي جهاني عناوين قابل توجهي را به خود اختصاص دادهاند، توسط همين كارگردانان مطرح ساخته شدهاند و در عينحال بسياري از كارگردانان مطرح سينما از تلويزيون وارد اين عرصه شدهاند؛ اما نميتوان از اين مساله غافل بود كه در حال حاضر اين رابطه ناهمگون و ناهموار است.
***انتخاب شبكهها در لحظه شبيه مسابقه فوتبال
عبدالرشيدي در پايان گفت: انتخاب شبكهها در لحظهي جستوجو به نوعي به مسابقه فوتبال ميماند؛ وقتي مسابقه شروع ميشود، شما نميتوانيد لحظهاي چشمتان را برداريد چراكه مدام توپ را دنبال ميكنيد؛ اما در تلويزيون ما گاه چنين جاذبهاي مانند توپ فوتبال وجود ندارد كه بتواند مخاطب را جذب كند.
انتهاي پيام