*گزارش* ويژه برنامه‌هاي افطار و سحر سيما در گفت‌وگو با تعدادي از مخاطبان

شبكه‌هاي تلويزيوني همانند سال‌هاي گذشته پخش برنامه‌هاي زنده سحر و افطار را با ساختار تركيبي در دستور كار خود قرار داده‌اند. بر اين اساس ماه رمضان امسال شبكه اول برنامه «اين شب‌ها» را با اجراي رضا درستكار براي دقايق افطار در نظر گرفته است. شبكه دو ويژه برنامه «ماه من سلام» با اجراي داريوش كاردان و اميرحسين مدرس امسال در لحظات افطار پخش مي‌كند. شبكه سه همانند سال‌هاي قبل «ماه عسل» احسان عليخاني را به روي آنتن مي‌برد. شبكه چهار سيما برنامه «شميم وحي» با موضوع زندگي پيامبران را در لحظات افطار پخش مي‌كند و شبكه تهران با ويژه برنامه «نان و ريحان» همراه با سخنان كارشناسان مذهبي در هنگام افطار ميهمان روزه‌داران تهراني است. ضمن اين كه «تسبيح» عنوان ويژه برنامه افطار در شبكه جام جم است و شبكه قرآن هم برنامه «سفره دوست» را براي لحظات افطار در نظر گرفته است.

گذشت حدود دو هفته از ماه مبارك رمضان مخاطبان تلويزيوني را با اظهارنظرهاي متفاوتي درباره برنامه‌هاي افطار و سحر مواجه ساخته‌است كه تعدادي از اين بينندگان در گفت‌وگوهايي كه با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا داشته‌اند، به ارائه مطالبي كوتاه درباره‌ي اين برنامه‌ها پرداخته‌اند.

يك كارشناس مذهبي گفت: پيش از افطار مخاطب حوصله برنامه‌هاي سنگين از جمله سريال‌هايي با مضامين پيچيده را ندارد، بنابراين در اين زمان بايد برنامه‌هايي پخش شود كه موضوعات آن راحت‌تر دريافت شود.

ابراهيم علي برزي به خبرنگار ايسنا افزود: از اين جهات «ماه عسل» برنامه‌ي خوبي است. چون برخي از افراد جامعه ايران را دعوت مي‌كند كه علاوه بر آن به مخاطب تلنگري مي‌زند كه شايد در همسايگي او افرادي مشابه مهمانان «ماه عسل» زندگي كنند و او از آنان خبر نداشته باشد.

او با بيان اين‌كه برنامه‌هاي پيش و پس از افطار بايد از دو ويژگي‌ برخوردار باشند، گفت: اين برنامه‌ها بايد با حال و هواي ماه رمضان و كاركرد‌هاي سيما تناسب داشته باشند البته برخي معتقدند كه بهترين اولويت براي يك برنامه خوب تلويزيوني اين است كه مورد پسند مخاطب باشد و من تا حدودي اين نظر را قبول دارم. از اين ديدگاه صحبت‌هاي كوتاه پس از افطار مراجع نظام بسيار مفيد است. چون هم با حال و هواي ماه رمضان تناسب دارد و هم از مخاطبان زيادي برخوردار است.

اين كارشناس مذهبي اضافه كرد: از ديدگاه برخي افراد، سخنراني جزو قالب‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني نيست اين درحاليست كه سخنراني برنامه‌اي گفت‌وگويي است و بخش انبوهي از برنامه‌هاي تلويزيوني را اين‌گونه آثار پر مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا در ادامه تعدادي از مخاطبان به اظهاراتي درباره‌ي ويژه‌هاي سحر و افطار پرداختند.

يك دانشجوي رشته علوم سياسي 21 پسر ، برنامه‌ي «ماه عسل» را به عنوان يكي از بهترين برنامه‌ها دانست و افزود: به دليل آن كه اين برنامه كليشه‌اي نيست و به حاشيه‌ها توجه مي‌كنند مورد علاقه‌ام است.

مردي 32 ساله ساكن تهران كه اصلا از ويژه برنامه‌ها رضايت ندارد و معتقد است اين برنامه‌ها سبك و سياق جديدي ندارد و اكثر آن ها تكراري شده‌اند و دراين چند سال اخير هيچ تغيير محسوسي در محتوا و قالب برنامه مشاهده نمي‌شود.

خانمي خانه‌دار 46 ساله از ويژه برنامه‌ها انتقاد كرد و گفت: اين برنامه‌ها به دليل آن كه مجريان توانمند و جديدي ندارند جذابيت خودشان را از دست داده‌اند.

يك خانم كارمند بانك 55 ساله، نيز از ميان اين ويژه برنامه‌ها برنامه «ماه عسل» را مي‌پسنديد و از اجراي مجري اين برنامه به دليل رك‌گو صحبت‌كردن رضايت دارد.

پسري 17 ساله نيز از برنامه «ماه عسل» بسيار استقبال كرده و عقيده دارد كه اين برنامه حاوي پيام اخلاقي فراوان است.

معلمي 30 ساله تكراري و كليشه‌اي بودن را از ضعف‌هاي اساسي اين برنامه‌ها دانست.

پسري 25 ساله‌اي به تبليغ‌نكردن و اطلاع‌رساني كافي‌ برنامه‌هاي ويژه رمضان انتقاد كرد و افزود: در برنامه‌هاي ماه رمضان هيچ تغيير محسوسي در محتوا و قالب برنامه‌ها مشاهده نمي‌شود و اين امر باعث مي‌شود مخاطبان برنامه كم شود.

خانمي خانه‌دار 50 ساله «درس‌هايي از قرآن» را كه دراين ايام هر روز از شبكه‌ي اول سيما پخش مي‌شود را نگاه مي‌كند و معتقد است آقاي قرائتي صحبت‌هاي خود را ساده و روان بيان مي‌كند.

مردي 45 ساله‌ كه در اداره پست مشغول به كار است هم گفت: من اصلا تلويزيون تماشا نمي‌كنم و تاكنون چنين برنامه‌هايي را از تلويزيون نديده‌ام.

زني 80 ساله با بيان آن كه فقط برنامه‌هاي سحر را تماشا مي‌كند افزود: قرائت دعاي سحر با مداحان مختلف ايده جديدي است كه در برنامه‌ي ««ماه خدا» ايجاد شده و باعث شده اين برنامه جذاب‌تر و زيباتر شود.

دانش‌آموز 15 ساله‌اي نيز در خصوص اين ويژه برنامه‌ها اظهار كرد: برنامه‌ي «ماه عسل» مورد علاقه من است زيرا مجري آن بر اجراي خود تسلط دارد و مهمانان دعوت شده به برنامه اشخاص جالب و استثنايي هستند.

زني بازنشسته‌ آموزش و پرورش ، برنامه «ماه عسل» را در مقايسه با ساير برنامه‌ها برنامه‌اي جذاب دانست و معتقد است مهمانان دعوت شده به برنامه افرادي خاص هستند كه جامعه به آنها چندان توجه ندارند.

پسري 21 ساله هم گفت: من به دليل آن كه اكثر اين برنامه‌ها تكراري و كليشه‌اي شده‌اند و برنامه‌ي جديدي وجود ندارد كه بخواهد مخاطبي جذب كند اصلا تلويزيون تماشا نمي‌كنم.

مردي 45 ساله با بيان آن كه من در موقع پخش اين برنامه‌ها خواب هستم و در موقع سحر «ماه خدا» را تماشا مي‌كنم زيرا صحبت‌هاي فرزاد جمشيدي بسيار دلنشين است.

دختري دانشجو ـ رشته روانشناسي 22 ساله ـ، معتقد است در برنامه «ماه خدا» در آن هيچ ظاهر‌سازي وجود ندارد. او از دكور اين برنامه بسيار رضايت داشت و گفت: از برنامه «ماه عسل» اصلا خوشم نمي آيد؛ مسايل ظاهري است و دكور ضعيف است.

مردي 70 ساله در خصوص ويژه برنامه‌هاي افطار و سحر تلويزيون گفت: اطلاع‌رساني و تبليغات درخصوص اين برنامه‌ها بسيار كم بود و البته محتواي برنامه‌ها تكراري است و با اين وجود اميدوارم در سال‌هاي آينده رسانه‌ ما در خصوص توليد برنامه‌هاي جديد كوشاتر بشود و مجريان توانمندي بتوانند پرورش دهد تا مخاطبان بيشتري بتواند جذب كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-04935
  • خبرنگار :