/ همزمان با روز ملي سينما/ گفت‌وگويي با توحيدي و مسئوليت سه جانبه‌اش در خانه سينما: توليدات سينماي ايران در كميت كاهش آشكاري پيدا كرده است

فرهاد توحيدي نائب رييس هيات مديره خانه سينما معتقد است: سال گذشته و امسال، جزو بدترين سالهاي سينما بود، از جهت اينكه توليدات سينماي ايران در كميت كاهش آشكاري پيدا كرد و بخش عمده‌اي از اين وضعيت برمي‌گردد به اينكه بنياد سينمايي فارابي به وظايف حمايتي‌اش بدرستي عمل نكرد.

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان خانه سينما همزمان با ـ 21 شهريور ماه ـ روز ملي سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: اين وضعيت در عدم توليد بسياري از پروژه‌ها موثر بود. تنگ‌تر شدن سياست‌هاي مميزي و فرهنگي و در واقع عدم تامين امنيت اقتصادي سينما، خيلي‌ از هنرمندان را نسبت به توليد فيلم دلسرد كرد.

توحيدي در عين حال شرايط اجتماعي و سياسي جامعه را نيز در كاهش تعداد توليدات سينماي ايران موثر دانست و افزود: آغاز زود هنگام مبارزات انتخاباتي و حركات سياسي مربوط به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري و حدس و گمانهاي كه بابت تغيير دولت و به تبع آن، تغيير سياستهاي فرهنگي وجود داشت هم در بوجود آمدن اين شرايط موثر بود.

او ادامه داد: تا الان كه شش ماه از ابتداي سال سپري شده است، واقعا تعداد توليدات سينما تاسف‌برانگيز است و گمان هم نمي‌كنم در مدت باقي‌مانده نيز بخواهد اتفاق خيلي عجيب و غريبي رخ بدهد. بنابراين اين دو سال را بايد سالهاي ركود سينما بگذاريم.

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان خانه سينما، اين شرايط را در وضعيت اشتغال و معيشتي فيلم‌نامه‌نويسان موثر دانست و افزود: وقتي توليدات كم بشود، فيلم‌نامه‌نويسان كه به هر حال يك سهم 15 تا 20 درصدي در توليدات سينماي ايران دارند و در اين ميان 15 تا 20 درصد فيلم‌نامه‌ها را فيلم‌نامه‌نويسان حرفه‌اي مي‌نويسند، تحت تاثير اين شرايط قرار مي‌گيرند، بنابراين با وجود اين شرايط طبيعي است كه تعداد كمتري از فيلم‌نامه‌نويسان اين فرصت برايشان فراهم شود كه فيلم‌نامه‌هايشان به فيلم تبديل بشود.

او خاطرنشان كرد: علاوه بر فيلم‌نامه‌نويسان،كارگردانان و ديگر حرفه‌هاي ديگر نيز در سينما از فرصتهاي كمتري براي كاركردن برخوردار شدند و بطور طبيعي نيروهاي سينما براي انجام فعاليتها به حوزه‌هاي ديگر همچون تلويزيون و يا احيانا مراكز ديگري كه توليدات ديگري را سامان مي‌دهند، همچون فيلم‌هاي تبليغاتي، يا كارهاي مستند رفتند.

توحيدي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با تاكيد بر اينكه؛ بحث عدم امنيت شغلي در صنف فيلم‌نامه‌نويسان بيداد مي‌كند، تصريح كرد: به دليل مباحث اقتصادي همچون سهم كمتري كه فيلم‌نامه‌نويسان در پروژه‌هاي سينمايي مي‌گيرند و اينكه معمولا كارگردانان، فيلم‌نامه‌ها را مي‌نويسند و خودشان هم پروژه‌هاي سينمايي را پيش مي‌برند؛ شرايط عدم امنيت شغلي براي فيلم‌نامه‌نويسان تشديد مي‌شود.

وي از گروه ديگري از فيلم‌نامه‌نويسان به عنوان فيلم‌نامه‌نويسان «تصادفي» نام برد و افزود: من اسم افرادي كه از حوزه‌هاي ديگر مي‌آيند و به غير از «كارگردانان ـ فيلم نامه‌نويس»، فيلم‌نامه مي‌نويسند را فيلم‌نامه‌نويسان تصادفي مي‌گذارم.

او تاكيد كرد بر اينكه؛ مساله عدم امنيت شغلي در تمام حرفه‌ها وجود دارد و افزود: اين موضوع يك بحث فراگيري است كه جايگاه پيش بردن اين بحث و بررسي ابعاد آن، به خانه سينما مربوط مي‌شود.

توحيدي يادآور شد: خانه سينما در زمينه‌ي امنيت شغلي، سالهاست كه بحث و بررسي كرده و گام‌هايي نيز برداشته است.

نائب رييس هيات مديره خانه سينما، به قدم‌ اول خانه سينما براي رسيدن به امنيت شغلي اشاره كرد و به ايسنا افزود: چند سال است كه پيگير صدور كارت‌هاي نظام صنفي هستيم. اولين سري اين كارت‌ها به زير چاپ رفته است و گروهي از هنرمندان كارت‌هايشان را گرفته‌اند يا تعدادي به زودي اين كارت‌ها را خواهند گرفت.

اگر اين شرايط فراهم شود، آن وقت انعقاد پيمان‌هاي جمعي، نظير آن پيماني كه بين كانون كارگردانها و تدوين‌گران بسته شد كه از نيروهاي يكديگر استفاده بكنند و در واقع نيروهاي آنها در حرفه خودشان شاغل باشند مي‌تواند بين صنوف ديگر هم منعقد بشود.

او حمايت‌هاي وزارت ارشاد را نيز در بحث امنيت شغلي موثر دانست و گفت: خوشبختانه از گذشته تاكنون دوستان در وزارت ارشاد با اين قضيه سَر ياري و همكاري دارند و اين آمادگي را نيز دارند كه آيين‌نامه‌هاي دولتي را به گونه‌اي تنظيم بكنند كه حمايت از آيين‌نامه‌هاي امنيت شغلي در آن امكان‌پذير باشد.

توحيدي يادآور شد: در اين راستا مثلا از يك دوره‌اي كه بانك فيلم‌نامه تاسيس شد، خواهش كرديم كه ثبت فيلم نامه‌ها، شكل رسمي‌تري به خودش بگيرد و مبناي صدور مجوز ساخت يك فيلم، بر اين اساس باشد كه فيلم‌نامه‌ آن حتما در بانك فيلم‌نامه ايران در خانه سينما به ثبت رسيده باشد. خوشبختانه وزارت ارشاد اين مقررات را گذاشت و الان شما هيچ پروانه ساختي را سراغ نخواهيد داشت كه صادر شده باشد و فيلم‌نامه‌ي مربوط به آن در بانك فيلم‌نامه به ثبت نرسيده باشد.

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان در ادامه با تاكيد بر اينكه؛ يك بخشي از تضمين اجرايي آيين‌نامه‌ها بر مي‌گردد به تدوين مقرراتي كه در وزارت ارشاد صورت خواهد گرفت، تصريح كرد: صدور پروانه‌هاي قانوني و مجوزهاي قانوني براي ساخت و مجوزهاي فيلم منوط بشود به اصولي همچون داشتن كارت حرفه‌اي با شماره نظام صنفي براي تمامي كساني كه در يك حرفه دخالت دارند.

فرهاد توحيدي همچنين به موضوع «بيمه بيكاري هنرمندان سينما» اشاره كرد و افزود: اين موضوع از سوي خانه سينما پيگيري مي‌شود و خوشبختانه در برنامه‌هاي توسعه كشور به عنوان قانون تكليفي ديده شده است؛ اما اينكه دولت اجرا نمي‌كند و عملا ناديده گرفته شده است، بحث ديگري است.

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان درباره‌ي پيگيري نتايج جلسه‌ي فيلم‌نامه‌نويسان با رييس سازمان صداو سيما نيز به ايسنا گفت: آقاي ضرغامي؛ آقاي فرجي را مامور رسيدگي به اين قضيه كردند و تا يك جايي هم ما پيش رفتيم.

او يادآور شد: درباره‌ي دريافت مجدد بابت پخش مجدد سريال‌ها و يا نوشتن آيين‌نامه و توافق بر روي دريافت‌هاي موردي مثلا اگر سريالي از يك درصدي بيشتر بيننده داشت و يا سريالي رضايت بينندگان حاصل كرده بود كه نويسندگان بتوانند منتفع بشوند؛ از خواسته‌هاي مطرح شده‌ي ما بود. طبيعتا از اين جا به بعد اداره حقوقي صدا و سيما بايد اين قضيه را پيگيري بكند كه هنوز ما به آن مقررات جامع و كامل نرسيده‌ايم.

او گفت: متاسفانه، حوادث اخير هم فاصله‌اي بين هنرمندان و صدا و سيما انداخته است. ما بايد ابتدا ليست ممنوع‌الكارها را ملغي كنيم. البته ما پيگيري كرديم پاسخي كه آقاي فرجي به نيابت از آقاي ضرغامي دادند، در واقع اين ليست ممنوع الكارها را تكذيب كردند اما اين ليست را ما رويت كرديم. شايد عملا رعايت نشود، البته برخي اخبار را داريم كه در برخي موارد عمل شده است.

توحيدي كه امسال دبيري جشن سيزدهم خانه سينما را نيز برعهده دارد، در بخش پاياني اين گفت‌وگو به ايسنا گفت: در كشور ما، سينما امر مهمي است و اگر بگوييم در حوزه فرهنگ و هنر فعلا از جمله مهم ترين حوزه‌هاست و در واقع 30 سال هنر بعد از انقلاب را بگونه‌اي نمايندگي كرده است، سخن بيهوده‌اي نگفته‌ايم. واقعيت اين است كه فيلم‌هاي ايراني سفيران فرهنگي ما هستند، الان آخرين سفيران ما همچون فيلم «درباره الي» اصغر فرهادي در نقاط مختلف دنيا مورد توجه قرار گرفته‌ است.

او تاكيد كرد بر اينكه؛ اعتبار و افتخارات سينماي ايران، آسان بدست نيامده است كه بخواهيم آن را آسان از دست بدهيم و اين افتخار متعلق به سينماگران ايراني و مردم ايران است.

توحيدي گفت: سينماي ايران و هنرمندان آن همواره كنار مردم بودند و روز ملي سينما از اين جهت اهميت دارد كه جشن ملي سينما است و نقطه پيوند ماست با مردمي كه هر سال به تماشاي توليدات سينماي ايران مي‌نشينند و از توليدات سينماي ايران حمايت مي‌كنند.

و در راستاي تقويت هم‌گرايي بين مردم و سينما امسال با نمايش‌فيلم‌هاي برگزيده‌ي جشن‌هاي خانه سينما، از 12 دوره‌ي جشن بزرگ سينما ياد مي‌كنيم و حاصل زحمات دوستان را يكبار بازبيني كنيم. از هم‌اكنون مشتاق هستيم كه در روزهاي 23 و 24 شهريور ماه، تماشگران را در سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم‌ها، ملاقات كنيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00782.110684
  • خبرنگار : 71091