به‌دليل دخل و تصرف در عرصه‌ي بقعه‌ي مشهد اردهال، شكايتي عليه سازمان اوقاف و امور خيريه‌ي كشور تنظيم شد

معاون ميراث فرهنگي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان كاشان از تنظيم شكايتي عليه سازمان اوقاف و امور خيريه‌ي كشور به‌دليل دخل و تصرف در عرصه‌ي اثر تاريخي بقعه‌ي مشهد اردهال برخلاف ضوابط و اصول ميراث فرهنگي خبر داد.

سيدعباس مصطفوي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: به‌دنبال پي‌گيري‌هايي كه در اين زمينه داشتيم، از فرمانداري كاشان درخواست پي‌گيري توقف دخل و تصرف در مشهد اردهال را كرديم.

وي در توضيح كارهاي انجام‌شده در صحن مشهد اردهال، گفت: پايه‌ي كار هيأت امنا در اين بقعه در سطح صحن انجام شده و هنوز چيزي در ارتفاع بالا نيامده است؛ ولي ميلگرد‌ها براي ستون‌ها جاگذاري شده و كار كف را در صحن به پايان رسانده بودند كه عمليات متوقف شد؛ ولي آسيبي به بقعه وارد نشده است.

او تأكيد كرد: متأسفانه مشكلي كه در دستگاه‌هاي قضايي داريم، اين است كه اين دستگاه‌ها هنوز توجيه نشده‌اند كه قوانين مربوط به ميراث فرهنگي نيز ضرورت و اولويت دارند و به‌دليل مهم بودن بحث زماني، بايد به آن‌ها رسيدگي فوري شود؛ ولي متأسفانه مانند بقيه‌ي نهادها فقط به اخطاريه‌ي نخست بسنده مي‌شود و با فرستادن اخطاريه، دست از كار مي‌كشند. در برخي موارد نيز زماني كه وقت دادگاه مي‌رسد، كار از كار گذشته است.

وي با بيان اين‌كه طرحي كه در بقعه‌ي مشهد اردهال در دست اجرا بود، براي تأييد به اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان داده نشد و حتا از اين اداره، اجازه هم گرفته نشد، بيان كرد: با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده قرار بود، مسؤولان اداره‌ي اوقاف و امور خيريه‌ي كاشان در جلسه‌اي دليل كار خود را توضيح دهند كه هنوز زمان برگزاري جلسه به فرمانداري كاشان اعلام نشده است.

هم‌چنين رييس ستاد بقاع متبركه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: با وقوع اين اتفاق، از طريق ابلاغ آن به واحد حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور پي‌گير اين قضيه بوديم و با اين سازمان در اين‌باره صحبت‌هايي انجام داده‌ايم.

فخر‌الدين صابري ادامه داد: متأسفانه در برخي از اين موارد، در استان‌ها شاهد اقدامات سليقه‌يي برخي افراد هيأت امناي بقعه، برخي خيران و توليت برخي از اين اماكن هستيم. غافل از اين‌كه بناهاي مذهبي كه در فهرست آثار ملي به ثبت مي‌رسند، واجد شرايطي به‌لحاظ معماري و هنري و دربردارنده‌ي پيشينه‌ي تمدن هنري و معماري در دوره‌اي خاصي از تمدن اسلامي‌اند.

وي با تأكيد بر اين‌كه بناهاي تاريخي ـ مذهبي بايد با همان وضعيتي كه در گذشته بنا شده‌اند، نگهداري شوند، اظهار داشت: متأسفانه معمولا اعضاي هيأت امناي اين بناها دنبال ساخت و ساز و ايجاد رواق و صحن براي بقاع متبركه هستند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8806-00189.106664
  • خبرنگار : 71191