/در آستانه روز ملي سينما/ ميمي: جايگاه واقعي صنف دستياران كارگردان مشخص نيست

مسعود ميمي معتقد است: مهم‌ترين دغدغه كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان، مشخص نبودن جايگاه واقعي اين صنف است.

رييس كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان در آستانه روز ملي سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به ذكر دغدغه‌هاي صنف خود پرداخت و گفت: مهم‌ترين دغدغه ما اين است كه هنوز به جايگاه شايسته و واقعي خود نرسيده‌ايم، حال آن‌كه اگر زماني اين اتفاق بيفتد و ما به اين نقطه برسيم، مي‌توانيم بسيار كارآمدتر فعاليت كنيم.

او ادامه داد: در سينمايي مانند هاليوود، اولين فردي كه به تصميم‌گيري درباره پروژه‌هاي بزرگ مي‌پردازد، برنامه‌ريز است، اما در ايران هنوز به چنين مقامي نرسيده‌ايم. البته بخشي از اين مشكل به خود سينماگران بازمي‌گردد كه تعامل محدودي با اين صنف دارند اما با اين وجود، اگر مديران توليد و تهيه‌كنندگان به اهميت اين مسئله بيشتر توجه كنند، بسياري از مشكلات فعلي حل خواهد شد.

ميمي، در ادامه با بيان اين‌كه اين صنف تاكنون جلسات و مذاكراتي با صنف مديران توليد داشته عنوان كرد: قطعا اين‌گونه جلسات در حل مشكلات تأثير به‌سزايي دارد. تاكنون نيز در قالب اين مذاكرات ميان اين دو صنف تفاهم‌نامه‌اي امضا شده و قرار است كه اين جلسات ادامه داشته باشد.

او همچنين از برگزاري نشستي مشترك ميان اعضاي اين صنف با انجمن تهيه‌كنندگان در آينده نزديك خبر داد و گفت: از آن‌جا كه امنيت شغلي يكي از معضلات تمامي صنف‌ها و از جمله صنف ماست، ما در پي آنيم كه با آقاي منوچهر محمدي رييس انجمن تهيه‌كنندگان تفاهم‌نامه‌اي امضا كنيم تا در قالب آن، تهيه‌كنندگان براي عقد قرارداد به عضويت افراد در كانون ما توجه بيشتري نشان دهند و دستياران كارگردان و برنامه‌ريزان خود را از ميان اعضاي صنف انتخاب كنند.

رييس كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو هم به مسئله‌ي ساخت فيلم اول توسط اعضاي اين صنف اشاره كرد و گفت: ما معتقديم كه يك برنامه‌ريز و دستيار خوب بودن، بهتر از آن است كه فرد كارگرداني معمولي باشد. لذا صرفا رسيدن به جايگاه كارگرداني را توصيه نمي‌كنيم، اما به هرحال خواه ناخواه، نزديك‌ترين گروهي كه به كارگرداني وجود دارد، صنف ما است و بسياري كارگردانان خوب زماني عضو كانون ما بوده‌اند.

او ادامه داد: برخي از افرادي كه اكنون به عنوان كارگردان مشغول به كار هستند براي ما ناشناخته هستند، حال آن‌كه بنده بر اين باورم كه اظهارنظر درباره اين موضوع از حقوق كانون ما محسوب مي‌شود و هيچ صنفي به غير از ما و كارگردانان اجازه تصميم‌گيري و دخالت در اين زمينه را ندارد. به نظر بنده، سهم فيلم اول كارگردانان، متعلق به كانون ماست و فرد ديگري اجازه ندارد در اين زمينه حركت كند. اكنون هم تمام سينماي ايران را دستياران مي‌چرخانند و خود اين افراد در موارد متعدد سازندگان فيلم‌هاي كوتاه موفق هستند.

ميمي در ادامه از انجام برخي گفت‌وگوها با معاون سينمايي خبر داد و افزود: در اين زمينه ما به مذاكرات متعدد با معاونت سينمايي وقت پرداختيم و به نتايجي هم رسيده بوديم كه با توجه به تغيير مديريت‌ها بايد اين موضوعات يك‌بار ديگر هم مورد بررسي قرار گيرند.

رييس كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان همچنين به مسايلي مانند بيمه اشاره كرد و گفت: در دوره فعلي مديريت خانه سينما، اقدامات بسيار موثري در اين راستا صورت گرفته و تمام اعضاي خانه سينما بيمه شده‌اند. همچنين تدوين برخي برنامه‌هاي ديگر هم صورت گرفته كه در صورت عملي شدن نتايج مثبتي بر جاي خواهند گذاشت. درباره تعاوني مسكن هم خانه سينما كمك كرده و ما درحال پيگيري هستيم تا به نتيجه‌اي مطلوب برسيم و البته بحث بيمه‌ي بيكاري هم‌ اكنون توسط هيأت‌مديره خانه سينما در دست اقدام است.

ميمي در پايان صحبت‌هايش هم به انتخاب شدن كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان به عنوان صنف برگزيده خانه سينما اشاره كرد و افزود: امسال صنف ما دو اتفاق مهم را تجربه كرد كه يكي انتخاب به عنوان صنف برگزيده خانه سينما بود كه اين اتفاق به علت فعاليت‌هاي فرهنگي شوراي مركزي اين كانون بود و مسئله ديگر هم انتخاب يكي از اعضاي اين صنف به عنوان عضو علي‌البدل هيأت‌مديره خانه سينما مربوط مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00035.104445
  • خبرنگار : 71060