/در آستانه‌ي روز ملي سينما/ رييس انجمن عكاسان‌ : صرف ياد داشتن‌عكاسي، تضمين‌كننده عكاس سينمايي خوب نيست صنف‌سالاري باعث آسيب ديدن برخي صنف‌هاي ضعيف‌تر مي‌شود

رييس انجمن عكاسان سينما گفت: دغدغه‌ي اصلي اين صنف آن است كه افرادي كه وارد اين حرفه مي‌شوند از تخصص كافي برخوردار باشند و بتوانند تضمين‌كننده‌ي سينما باشند.

امير عابدي در آستانه‌ي روز ملي سينما، در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به بررسي دغدغه‌هاي اين صنف پرداخت و گفت: نتيجه و ماحصل كار عكاسان سينمايي بيشتر جنبه‌ي تبليغاتي دارد. كار اجرايي ما از پيش توليد و مراحل تست گريم آغاز مي‌شود و تا زمان اكران ادامه دارد، به همين دليل مي‌توان گفت كه عكاس از جمله افرادي است كه در تمام مدت ساخت و اكران فيلم حضور فعال دارد.

او ادامه داد: در اين ميان شايد مراحلي مانند تست گريم، حالتي حاشيه‌اي داشته باشند و كار عكاسي آنها بدون حضور عكاسان حرفه‌اي سينما هم انجام شود. اما در بقيه موارد، لازم است كه عكاس سينمايي علاوه بر تسلط كامل بر عكاسي، شناخت كاملي از تبليغات و به‌ويژه تبليغات سينمايي داشته باشد. اساسا صرف اين‌كه فردي عكاسي بلد است، نمي‌توان او را عكاس سينمايي خوب و موفقي دانست، چرا كه به هرحال بخش مهمي از عكاسي سينما را بحث تبليغات و تسلط بر آن تشكيل مي‌دهد.

عابدي در عين حال عنوان كرد: گاه ساده‌نگري دوستان تهيه‌كننده باعث مي‌شود كه كار تبليغات كه ضامن بازگشت سرمايه‌ي آنهاست به افراد مبتدي سپرده شود، حال آنكه اگر تهيه‌كننده‌اي حرفه‌اي باشد هيچگاه سرمايه خود را با چنين عملي به مخاطره نمي‌اندازد.

او ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر‌، به نظر مي‌رسد كه شناخت درستي از تبليغات وجود ندارد و حتي تهيه‌كننده‌ها و پخش‌كننده‌ها هم در اين زمينه تخصص ندارند، لذا همين مساله موجب شده است كه پوستر اكثر فيلم‌هاي ما شبيه يكديگر باشد و تنها تصويري از بازيگران فيلم را در برگيرد و هيچ نشانه‌اي از محتواي فيلم نداشته باشد.

رييس انجمن عكاسان سينمايي در ادامه عكاسي فيلم را تابعي از بافت و ساختار آثار سينمايي دانست و گفت: هنگامي كه نگاه بسياري از كارگردانان ما به چهره افراد محدود شده، طبيعتا عكاسي هم به بازتاب همين مسائل مي‌پردازد. بين نگاه فيلم و عكس آن، ارتباطي ارگانيك وجود دارد و نمي‌توان اين دو را تفكيك كرد. با اين وجود از نظر بنده، عكاسي موفق خواهد بود كه اين مسائل را حل كند و به زواياي جديد برسد. اين اتفاق هم تنها زماني صورت مي‌گيرد كه عكاس علاوه بر عكاسي برسينما هم تسلط داشته باشد. در واقع اصل هم برهمين نكته است و اصلا معني ندارد كه عكاس سينما با سينما ناآشنا باشد.

عابدي در ادامه به ذكر تعريفي از عكاسسي سينمايي پرداخت و تصريح كرد: وظيفه‌ اين حرفه اين است كه در ذهن تماشاچي سوال، جذابيت و وسوسه ايجاد كند و به نوعي منعكس‌كننده‌ي محتواي فيلم باشد. حال آنكه انجام چنين كاري به هيچ عنوان ساده نيست و تنها كساني مي‌توانند به اين هدف برسند كه راجع به سينما، عكاسي و تبليغات تخصص داشته باشند.

اين عكاس در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، به ورود نيروهاي تازه نفس به رشته‌هاي مختلف اشاره و عنوان كرد: ورود افراد جديد به رشته‌ها، صنف ما را نيز درگير كرده و اكنون بسياري افراد تنها با داشتن يك دوربين خود را عكاس مي‌دانند. گاه برخي از اين افراد بر سر صحنه فيلم مي‌روند و با گرفتن دهها هزار عكس، بالاخره چند عكس قابل قبول ارائه مي‌كنند، اما بايد توجه داشته باشيم كه عكاسي سينما كاري نيست كه بتوان در آن از شيوه‌ي آزمون و خطا بهره گرفت. ما در انجمن عكاسان سينمايي به كرات شاهد اين بوده‌ايم كه تهيه‌كننده به شكايت از يك عكاس مي‌پردازد، اما آن عكاس عضو انجمن ما نيست. ما براي عضويت در صنف خود داراي شرايطي خاص هستيم و براي عضويت لازم است كه افراد استاندارد‌هاي خاصي داشته باشند. اگر ما در پذيرش عضو تا اين ميزان حساسيت به خرج مي‌دهيم، نبايد تصور شود كه علت اين مساله به مواردي مانند بيمه و مسائل مالي بر مي‌گردد. ما اگر چه دوست داريم كه تمام عكاسان شرايط رفاهي مناسب داشته باشند، اما با اين حال دغدغه مهم ما اين است كه افرادي وارد اين حرفه و صنف شوند كه بتوانند تضمين‌كننده‌ي حيات اقتصادي سينما باشند.

او ادامه داد: فروش بالا در واقع روشن نگاه داشتن چراغ سينما است و براي تمام صنف‌هاي سينمايي مهم محسوب مي‌شود. قطعا استقبال خوب مخاطبان از سينما وپر مخاطب بودن فيلم‌ها مايه دلگرمي تمامي اهالي سينما خواهد بود و در رسيدن به اين نقطه، عكاس فيلم نقش موثري ايفا مي‌كند.

عابدي، در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به بحث تبعيض ميان صنوف پرداخت و به ايسنا گفت: يكي از بحث‌ها و معضلات‌ ما به مساله‌ي تبعيض ميان صنوف باز مي‌گردد. گاه فردي يك يا دو فيلم بازي مي‌كند و پس از آن همان فرد به عنوان يك بازيگر شناخته مي‌شود و در موارد متعدد، سازندگان فيلم با اين نيروي تازه وارد به نوعي برخورد مي‌كنند كه شايد با يك صدابردار يا فيلم‌بردار حرفه‌اي هم‌چنين برخوردي نداشته باشند. اين تبعيض‌ها از مسائل بسيار ابتدايي شروع مي‌شود و در نهايت هم به بحث دستمزد‌ها مي‌رسد.

او ادامه داد: متاسفانه به دليل نگاه عوامانه‌اي كه تلويزيون هم در گسترش آن بي‌تاثير نبوده، سريال‌ها و يا افرادي كه حتي كوچكترين مسائل تكنيكي را هم رعايت نمي‌كنند، پرمخاطب شده‌اند. متاسفانه اكنون براي بسياري از تهيه‌كنندگان تنها فردي كه جلوي دوربين قرار مي‌گيرد، اهميت دارد و اهميت چنداني ندارد كه چه افرادي پشت دوربين فعاليت مي‌كنند. حال آنكه بنده فكر مي‌كنم كه بايد براي تجربيات تمام افراد احترام قائل شويم چرا كه سينما هنري جمعي است.

به هر حال اين شرايط حتي در سطح خانه سينما و يا وزارت ارشاد هم ادامه دارد و به عنوان مثال، در جشنواره‌هاي مختلف جوايز و سيمرغ‌ها به دو بخش اصلي و فرعي تقسيم مي‌شوند و به عنوان جايزه به يك فرد خودرو هديه مي‌دهند و به ديگري يك هديه كوچك.

تمام اين موارد جزء تبعيض‌ها محسوب مي‌شوند و در نهايت ما را به سمت سينمايي ستاره سالار سوق مي‌دهند و باعث مي‌شود كه فيلم‌ها به سمت سينمايي نحيف پيش روند و عوامل آنها هم به چند بازيگر خاص با دستمزد‌هاي بالا محدود شوند.

عابدي با تاكيد بر لزوم توجه به سابقه، دانش و تخصص افراد خاطرنشان كرد: لازم است كه در سينما همه‌چيز براساس قاعده و عُرف پيش برود. به نظر بنده اين معنا ندارد كه فردي كه سال‌هاست در سينما فعاليت مي‌كند دستمزدش يك بيستم، يك بازيگر جوان و كم‌تجربه باشد. تمام اين موارد اكنون تبديل به دغدغه‌هاي سينماگران شده و گريبان بخش‌هاي متعدد را گرفته است.

رييس انجمن عكاسان سينمايي در بخش ديگري از صحبت‌هايش هم به مساله‌ي صنف سالاري در خانه سينما اشاره كرد و اين نگاه را باعث آسيب ديدن برخي صنف‌هاي ضعيف‌تر دانست.

عابدي در ادامه مساله‌ي دسترسي به امكانات پيشرفته عكاسي را از ديگر مشكلات صنف خود برشمرد و اذعان داشت: متاسفانه همه فكر مي‌كنند كه ما با دوربين‌هايمان متولد شده‌ايم. اكنون تهيه يك دوربين عكاسي مناسب و ساير لوازم مرتبط با آن نزديك به ده ميليون تومان هزينه مي‌خواهد. عكاس هنگامي كه به صحنه فيلم مي‌رود تمام اين موارد را همراه خود مي‌برد، اما هيچ‌گاه كسي به فكر استهلاك اين وسائل يا خطراتي مانند مفقود‌شدن يا ضربه‌ ديدن آنها نيست. نكته‌ي جالب اين‌كه، پيش از ورود ديجيتال، ما با مبلغي نزديك به يك دهم مبلغ فعلي

يك سِت حرفه‌اي داشتيم و دستمزدهايمان هم درهمين حد بود. اكنون ما با ورود و استفاده از اين تجهيزات بسياري از هزينه‌هاي مربوط به تهيه نگاتيو و چاپ را از فيلم حذف كرده‌ايم، اما در نهايت دستمزد ما هيچ افزايشي نداشته است.

عابدي در ادامه، بحث امنيت شغلي را هم يكي از ديگر نگراني‌هاي صنوف مختلف و صنف عكاسان دانست و افزود: در دوره‌ي مديريت آقاي عسگر‌پور ما اميدواريم كه برخي از اين مسائل حل شود. اكنون هم طرح نظام سينمايي اميد ما را قوت بخشيده و ما اميدواريم كه اين طرح در همين دوره عملي شود. به‌هيچ عنوان دوست نداريم كه در سينما مافيا داشته باشيم، اما اگر برخي اقدامات صورت نگيرد، بسياري از صنف‌ها به سمت مافيايي شدن پيش خواهند رفت.

او ادامه داد: ما دوست داريم كه سينمايي سالم داشته باشيم و بر اين باوريم كه از تفكر سالم، فيلم سالم ساخته مي‌شود، لذا اميدواريم كه عملي‌شدن اين طرح كمك كند تا افراد از اين به بعد با آرامش خاطر به فعاليت بپردازند و امنيت شغلي به عنوان يكي از دغدغه‌هاي مهم صنوف مختلف مورد توجه جدي قرار گيرد.

رييس انجمن عكاسان سينما در پايان صحبت‌هايش هم به تاكيد بر اهميت بحث آموزش عنوان كرد: فكر مي‌كنم كه همه ما نياز به آموزش داريم و با ورود ديجيتال اين موضوع جدي‌تر هم شده است. البته خود عكاس‌ها همواره به دنبال آموزش هستند، اما ديجيتال ظرفيت‌هاي بسياري دارد كه دانسته‌هاي ما در اين زمينه بسيار اندك است. البته در بخش‌هاي ديگر سينما هم بحث آموزش به دست فراموشي سپرده شده و به اعتقاد بنده لازم است كه صاحبان حرفه‌هاي مختلف سينما، نيازمند آموزش‌هاي مستمر هستند.

عابدي در پايان صحبت‌هايش هم از تلاش انجمن عكاسان سينمايي در راستاي آموزش ديجيتال خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه اين تلاش‌ها در سال جاري به نتيجه برسد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00001.101548
  • خبرنگار : 71060