*نگاهي به عملكرد نه چندان موفق دو كشتيساز بزرگ ايراني* ايزوايكو و اروندان در 4ماه نخست امسال به برنامه توليدشان نرسيدند
دو شركت بزرگ كشتيسازي متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در سال جاري تاكنون عملكرد چندان موفقي را از خود نشان ندادهاند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اين اساس مجتمع كشتيسازي و صنايع فراساحل ايران تا پايان تيرماه سال جاري ساخت بيش از دو هزار و 663 تن كشتي و شناور را در دستور كار داشت كه از اين برنامه فقط 28.57 درصد آن (معادل 761 تن) محقق شد. اين شركت همچنين در زمينه ساخت سازههاي دريايي تا پايان تير ماه امسال برنامه ساخت سه هزار و 86 تن سازه دريايي را در دستور كار خود قرار داده بود كه از اين برنامه تنها معادل 43.13 درصد (هزار و 331 تن) تحقق پيدا كرد. در زمينه ساخت انواع شناور بارج كوچك نيز ساخت 884 تن تا پايان تير ماه در برنامه بود كه فقط 16.63 درصد (معادل 147 تن) محقق شد. مجتمع كشتيسازي و صنايع فراساحل ايران در زمينه تعمير انواع شناور كوچك نيز 18 هزار و 225 تن برنامه داشت كه تا پايان تير ماه فقط 40.09 درصد (معادل هفت هزار و 307 تن) از اين برنامه عملي شد. اما ديگر شركت كشتيسازي متعلق به ايدرو يعني شركت كشتيسازي اروندان نيز در دو بخش عملكرد ناموفقي را از خود در سال جاري نشان داده است. بر اين اساس شركت كشتيسازي اروندان در زمينه پروژههاي فولادي تا پايان تير ماه برنامه 970 تني داشت كه از اين برنامه تنها 1.12 درصد (معادل 10.8 تن) آن تحقق پيدا كرد. همچنين در زمينه پروژههاي آلومينيومي برنامه ساخت 23.39 تن بود كه تا پايان ماه تير 34.67 درصد (معادل 8.11 تن) تحقق پيدا كرد. * * فضاي نامناسب حاكم بر صنايع دريايي كشور عملكرد نامناسب شركتهاي كشتيسازي متعلق به ايدرو در حالي طي سال جاري اين چنين رقم خورده است كه هماكنون فضاي چندان مناسبي نيز بر صنايع دريايي كشور حاكم نيست. از يك سو اغلب شركتهاي ساخت شناور و كشتي در كشور با مشكلات مالي جدي روبهرو بوده و از سوي ديگر مالك جديد صدرا از قصد خود براي تعطيل كردن بخش ساخت كشتي اين شركت بزرگ خبر داده است. در چنين شرايطي نخستين کشتي اقيانوسپيماي ساخت ايران به نام ايران - اراک به دست متخصصان ايراني شرکت صنايع کشتيسازي فراساحل ايران ساخته و آماده به آباندازي شده است. ساخت اين كشتي نيز مدتها به دلايل مختلف مالي و غيرمالي با تعويق روبهرو شده بود. * * ايران-اراك آماده به آباندازي گفتني است، کشتي ايران-اراک در قالب همکاري با دو شرکت خارجي ساخته شده است. اين کشتي با 30 متر عرض، 185 متر طول و 18 متر ارتفاع بيش از 7 هزار تن وزن داشته و توانايي حمل 30 هزار تن بار معادل دو هزار و 200 کانتينر را داراست. موتور کشتي ايران-اراک با وزن 600 تن و قدرت 16 هزار و 700 کيلووات قادر است سرعت 21.5 گره دريايي را براي اين کشتي تامين کند. اين کشتي قادر است 25 روز بدون توقف و به صورت مستمر در اقيانوسها سفر کند. اين کشتي هماکنون در مرحله تست است و پس از اتمام مرحله تست قرار است طي مراسمي با حضور مسوولان ارشد كشور تحويل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران شود. براي ساخت اين کشتي نزديک به 50 ميليارد تومان هزينه شده است. کشتي ايران-اراک نخستين کشتي از پنج کشتي کانتيتربر اقيانوسپيمايي است که ايزوايكو كار ساخت آنرا به اتمام رسانده است. انتهاي پيام