معاون سازمان حج و زيارت: عراق بايد بفهمد قيمت پرواز چارتر نصف نرخ پرواز عادي است پرداخت پول بيشتر براي پروازهاي عراق برخلاف قوانين بينالمللي دليل ندارد
معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت گفت: بهطور طبيعي و براساس قوانين ياتا، قيمت مسير هوايي ايران ـ عراق 200 دلار است؛ ولي ما با درنظر گرفتن تمام هزينههاي جانبي و شرايط عراق با قيمت توافقي 230 دلار، عمليات پروازي را تاكنون انجام ميداديم. با اين حال، طرف عراقي براي دريافت پول بيشتر همواره در اينباره با ما ناهماهنگي داشته و اكنون مدعي است، سازمان حج و زيارت نميخواهد قيمت آنها را بپذيرد! حسين اكبري در گفتوگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مطلبي كه از سوي مسؤولان هوايي عراق دربارهي توقف پروازهاي زيارتي دو كشور در روزنامههاي عربي منتشر شده است، اظهار كرد: براساس مطالب مطرحشده، قيمت مسير هوايي دو كشور، نخست 375 دلار بود كه پس از تخفيف به 300 دلار رسيد. نوري مالكي ـ نخستوزير عراق ـ هم روي اين مبلغ به ايران تخفيف داد تا قيمت به 280 دلار كاهش يافت. سپس معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت ايران در نشستي اين قيمت را به حدود 230 دلار رساند كه در نشستي توافق كرديم، اين قيمت 280 دلار شود؛ اما اكنون پروازها انجام نميشوند و اين رفتارها نشان ميدهد، سازمان حج و زيارت ايران به اين همكاري علاقه ندارد. وي بيان كرد: طرح اين مطالب از سوي طرف عراقي درحالي است كه قيمت مسير هوايي ايران و عراق براساس قوانين ياتا 200 دلار است كه با درنظر گرفتن شرايط اين كشور از نظر جنگ و گراني سوخت، دو طرف روي قيمت 230 دلار توافق كردند؛ اما چون عراق در گذشته هر چقدر ميخواست از مردم ايران براي پروازها دريافت ميكرد، بهنظر ميرسد اكنون نيز براساس همان ذهنيت، تمايل دارد رفتار كند. معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت ادامه داد: زماني كه پروازهاي دو كشور با نرخ حدود 400 دلار انجام ميشدند، ظرفيت بيشتر هواپيماهاي عراقي خالي بود. اين درحالي است كه پروازهاي مورد استفادهي ما چارترند و هميشه ظرفيت آنها تكميل است و عراق بايد بفهمد، قيمت پروازهاي چارتر نصف قيمت پروازهاي عادي و داراي سود بيشتري است. وي گفت: ايران از خيلي وقت پيش با عربستان و سوريه در بخش پرواز همكاري دارد. ما براي رفتوبرگشت شش ساعته به عربستان 280 دلار و براي رفتوبرگشت پنج ساعته به سوريه 175 دلار پرداخت ميكنيم. حال چه دليلي دارد براي مسير 2/5 ساعتهي رفتوبرگشت به عراق برخلاف قوانين بينالمللي، پول بيشتري پرداخت كنيم؟! او افزود: در عراق سوخت گران بود؛ اما اكنون ارزانتر شده است، ولي ما با درنظر گرفتن تمام شرايط اين كشور و هزينههاي جانبي، 230 دلار را تعيين و با عراق روي آن توافق كرديم؛ ولي در اين مدت، طرف عراقي براي دريافت پول بيشتر خيلي ما را اذيت كرد. در واقع، رفتار آنها نشان ميدهد به اين همكاري علاقه ندارند. اكبري گفت: ما با طرف عراقي در نشستي روي قيمت 230 دلار توافق كرديم؛ اما بعد، وزير راه اين كشور به موضوع وارد شد و قيمت 280 دلار را درخواست كرد. با اين وضع، توافقها مختل شدند، اگر عراق با همان قيمت 230 دلار كار ميكرد، سود قابل توجهي تاكنون بهدست آورده بود. معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت اضافه كرد: اگر عراقيها از زمان توافقهاي پروازي با قيمت 230 دلار كار ميكردند، براي هر پرواز ميليونها دلار سود بهدست ميآوردند. درحاليكه با اين پروازهاي آزادي كه دارند، بسيار ضرر ميدهند، چون اين پروازها معمولا خالياند؛ اما پروازهاي چارتر همواره تضميندهندهاند كه اگر خالي هم باشند، خسارت پرداخت ميكنند. با وجود اينكه ايران و عراق در آخرين مذاكرات براي انجام چهار پرواز در روز توافق كرده بودند؛ اما طرف عراقي در اين مدت به بهانهي دريافت پول بيشتر از ايرانيها، مجوزهاي پرواز را روزانه و نامنظم صادر ميكرد، بهطوري كه فقط براي دو پرواز در روز، اين مجوزها صادر ميشدند و در آن شرايط هم هيچ اطميناني نسبت به انجام پروازها نبود. بهدنبال تقاضاي عراق براي افزايش هزينههاي پرواز ايران و عراق و صادر نشدن مجوزهاي پيدرپي اين پروازها از سوي عراق، سازمان حج و زيارت تصميم گرفت تا روشن شدن وضعيت و بهبود اوضاع، از مسير هوايي براي اعزام به عتبات عاليات عراق استفاده نكند. بنابراين براي دور بعدي ثبت نامها مسير هوايي را حذف كرد. البته اگر ايران هم علاقهمند بود كه كاروانهاي بازمانده از سفر هوايي به عراق را اعزام كند، نميتوانست، چون در اين مدت عراق براي پروازهايي هم كه توافق كرده بود، مجوزي صادر نكرده است. انتهاي پيام