عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي: مردم پس از سوانح هوايي قطارهاي اتوبوسي را ترجيح ميدهند
عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: پس از سوانح هوايي، قطارها خيلي شلوغ شدهاند و مردم حاضرند، حتا با قطارهاي اتوبوسي سفر كنند؛ اما از هواپيما استفاده نكنند. ناصر مرادي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: معمولا وقتي اتفاقي رخ ميدهد، همه ابتدا ميترسند؛ ولي به مرور زمان به اين وضعيت عادت ميكنند. روزهاي نخست كه اين اتفاقها در ناوگان هوايي افتادند، مسافران زيادي بليتهاي پرواز خود را پس دادند و دنبال قطار بودند و وقتي كه قطار پيدا نميكردند، دوباره از هواپيما استفاده ميكردند. وي بيان كرد: حدود 70 درصد هواپيماها در شركتهاي هوايي ايران، توپولف هستند و مردم مدام در حال پيگيرياند كه نوع پرواز خود را تغيير دهند؛ اما برخي افراد سفر ضروري دارند و مجبورند، از آنچه موجود است، استفاده كنند. اين فعال گردشگري ادامه داد: خارجيها روي پروازهاي ايراني خيلي حساسترند. بنابراين ما تلاش ميكنيم، در مسيرهاي داخلي آنها، خيلي از پرواز استفاده نكنيم. معمولا يك پرواز براي دورترين مسير درنظر گرفته ميشود و سپس ادامهي راه بهصورت زميني برنامهريزي ميشود، چون اگر همهي مسير را با پرواز انجام دهيم، بهدليل اينكه بيشتر هواپيماها توپولفاند و نسبت به زمان پروازها با توجه به تأخيرهاي موجود، مطمئن نيستيم، حتما دچار مشكل ميشويم. وي اظهار كرد: 90 درصد تورهاي ورودي بر اثر هجمهي تبليغات رسانههاي غربي دربارهي شرايط ايران لغو شدهاند و سقوط هواپيما نيز بر اين موضوع تأثير گذاشته است. در هر صورت، ايرانيها به اين موضوع عادت ميكنند؛ ولي خارجيها نسبت به هواپيماهاي توپولف خيلي حساساند. روسيه كه در مسير مسكو ـ تهران از توپولف استفاده ميكند، پروازهاي آمريكا را با هواپيماهايي مانند ايرباس انجام ميدهد. او با اشاره به محدوديت در تعيين قيمت بليتهاي پرواز، گفت: دولت بايد به اين فكر كند كه محدود كردن قيمتها را در بليت پروازها بايد حذف كند. در گذشته، درصد كمي از مردم از هواپيما استفاده ميكردند؛ اما اكنون شرايط تغيير كرده است. بايد قيمتها آزاد باشند تا شرايط رقابت براي شركتهاي هواپيمايي فراهم شود. مرادي ادامه داد: شركتهاي هواپيمايي بايد مطابق خدماتي كه ميدهند، پول دريافت كنند. بايد هواپيماهاي خوبي را خريداري كرد تا خدمات خوبي ارائه شود، نه اينكه هواپيماهاي اسقاطي آفريقا و تركيه خريداري و به خط وارد شوند و با عنوان خريد هواپيماهاي جديد، قيمتها را بالا ببرند. عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران افزود: چرخ برخي هواپيماها نخنما شده است. بايد به اين مشكلات هواپيماها در ايران رسيدگي شود و مطابق با امكانات و خدمات، قيمت تعيين شود؛ اما كنترل هم ضرورت دارد، چون برخي شركتها قيمت بالا ميگيرند، اما خدمات را ارتقا نميدهند. انتهاي پيام