/جهاد دانشگاهي، تجلي‌گاه علم و فرهنگ/‌ رييس سازمان همياري اشتغال جهاد دانشگاهي خبرداد: تشكيل مركز آزمون كارآفريني تدوين اولين فرهنگ تخصصي و توصيفي اشتغال

رييس سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان به مناسبت بيست و نهمين سالگرد تشكيل جهاد دانشگاهي و نهمين سال تاسيس سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان از تشكيل مركز آزمون كارآفريني، راه‌اندازي مركز تربيت مربي و مشاور، اجراي طرح پژوهشي شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني و تدوين اولين فرهنگ تخصصي و توصيفي اشتغال و كارآفريني خبر داد.

علي احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره ‌اهداف و برنامه‌هاي انجام شده در سال 87، در دست اجرا و آتي اين سازمان در بخش توانمندسازي و كارآفريني بيان كرد: بخش توانمند‌سازي و كارآفريني يكي از حوزه‌هاي مهم فعاليتي اين سازمان مي‌باشد و با توجه به گستره وسيع آن، پياده‌سازي برنامه‌هاي توانمندسازي و كارآفريني، نيازمند فرهنگ‌سازي، ترويج، مهارت آموزي، مشاوره، هدايت و حمايت از كارجويان مي‌باشد.

مركز آزمون كارآفريني تشكيل مي‌شود

وي افزود: در اين راستا برنامه‌هايي از جمله تدوين دوره‌هاي جديد آموزشي متناسب با نيازهاي ملي و منطقه‌اي، برگزاري 650 دوره كارآفريني و مهارتهاي كسب و كار براي 19 هزار نفر از كارجويان و متقاضيان، راه‌اندازي كسب و كار در سراسر كشور، برگزاري 6 دوره تربيت مربي كارآفريني در 6 استان كشور براي 172 نفر، ارائه خدمات مشاوره اشتغال و كارآفريني براي 17 هزار نفر، طرح ايجاد مركز آزمون كارآفريني، تدوين طرح رتبه‌بندي از اهم طرح‌ها و برنامه‌هاي در دست اجرا و آتي اين حوزه فعاليتي است.

اجراي دوره‌هاي كارآفريني و مهارتهاي كسب وكار به صورت متمركز و غيرمتمركز

احمدي ادامه داد: اين سازمان به اجراي دوره‌هاي كارآفريني و مهارتهاي كسب وكار به صورت متمركز و غيرمتمركز در سراسر كشور براي40 هزار نفر از دانش‌آموختگان متقاضي راه‌اندازي كسب و كار، اجراي دوره‌هاي تربيت مربي كارآفريني براي1500 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد با قرارداد منعقد شده با كانون فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد، اجراي طرح رتبه‌بندي مدرسان و مربيان كارآفريني و مهارت‌هاي كسب و كار در سراسر كشور اقدام كرده است.

راه‌اندازي مركز تربيت مربي و مشاور

وي با اشاره به اجراي آزمون‌هاي كارآفريني براي فراگيران دوره‌ها در مركز آزمون كارآفريني و ارائه خدمات مشاوره به50 هزار نفر از متقاضيان و فراگيران دور‌ه‌هاي كارآفريني، اظهار كرد: از ديگر عملكرد‌هاي سازمان، راه‌اندازي مركز تربيت مربي و مشاور و راه‌اندازي مركز مشاوره اشتغال و كارآفريني است.

نقش و اهميت پژوهش‌هاي كاربردي در حوزه اشتغال و كارآفريني

رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌ آموختگان در رابطه با نقش و اهميت پژوهش‌هاي كاربردي در حوزه اشتغال و كارآفريني و اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي اشتغال‌زا، عنوان كرد: يكي از بخش‌هاي كليدي فعاليتهاي سازمان انجام پروژه‌هاي مطالعاتي و تحقيقات كاربردي است كه نقش مهمي در پشتيباني علمي ساير فعاليت‌هاي سازمان دارد.

وي افزود: بطور كلي سياست اصلي ما در انجام طرح‌هاي مطالعاتي اجراي پروژه‌ها به صورت پايلوت است. همچنين توليد و عرضه دانش تخصصي اشتغال و كارآفريني و توسعه ارتباطات و همكاري‌هاي علمي در سطح ملي و بين‌المللي از جهت‌گيري‌هاي اصلي اين حوزه فعاليتي به حساب مي‌آيد.

شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني

احمدي در خصوص اهم فعاليت‌هاي انجام شده در بخش مطالعات و تحقيقات كاربردي عنوان كرد: اجراي دو طرح پژوهشي «شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني» و دو طرح پژوهشي «مدلسازي توسعه روستايي با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني» در استان‌هاي ايلام و بوشهر به صورت پايلوت و طرح مقدماتي اشتغال و كارآفريني در فناوري‌هاي نوين از جمله فعاليت‌هاي سازمان به شمار مي‌آيد.

تدوين اولين فرهنگ تخصصي و توصيفي اشتغال و كارآفريني

وي ادامه داد: تدوين اولين فرهنگ تخصصي و توصيفي اشتغال و كارآفريني، تاليف سه عنوان كتاب در حوزه اشتغال و كارآفريني، تدوين بيش از 100 عنوان گزارش علمي، تخصصي و طرح پيشنهادي در حوزه اشتغال و كارآفريني،اجراي 20 طرح پژوهشي و تحقيقات كاربردي در حوزه اشتغال و كارآفريني توسط واحدهاي جهاد دانشگاهي در استان‌هاي آذربايجان‌شرقي، الزهرا، قزوين، تربيت معلم، سمنان، فارس، اصفهان، مشهد، استان مركزي و مازندران، راه‌اندازي فاز دوم شبكه پژوهشگران و خبرگان حوزه كار و تدوين و چاپ بيش از10 عنوان مقاله علمي از ديگر فعاليت‌هاست.

احمدي با اشاره به برنامه‌هاي در دست اجرا و آتي اين حوزه، تصريح كرد: امكان‌سنجي صدور خدمات علمي و فني در حوزه اشتغال و كارآفريني به 6 كشور منطقه و گسترش ارتباطات براي اجراي طرح‌ها در كشورهاي مذكور، تهيه و تدوين 40 عنوان طرح تيپ شغلي براساس مزيت‌هاي نسبي استانها، تهيه و تدوين 15 طرح تيپ شغلي نوين، تدوين، چاپ و انتشار15عنوان كتاب علمي و تخصصي در حوزه اشتغال و كارآفريني، راه‌اندازي و توسعه كتابخانه‌هاي تخصصي اشتغال و كارآفريني در10 شعبه سازمان و واحدهاي جهاد دانشگاهي از جمله اين برنامه‌هاست.

احمدي در رابطه با اهداف سازمان در حوزه اطلاع‌رساني بازاركار و برنامه‌هاي اجرا شده اين سازمان در حوزه اطلاع‌رساني شغلي و بازاركار، اظهار كرد: سايت jobiran اولين و قديمي‌ترين سامانه اطلاع‌رساني شغلي دانش‌آموختگان كشور محسوب مي‌شود و در سال 87 وارد نهمين سال فعاليت خود شد.

هدف اصلي ما توسعه نظام خدمات اطلا‌ع‌رساني شغلي در سراسر كشور است

وي با بيان اينكه هدف اصلي ما توسعه نظام خدمات اطلا‌ع‌رساني شغلي در سراسر كشور و بر اساس مزيت‌هاي نسبي استان‌ها مي‌باشد، تصريح كرد: معرفي 4 هزار فرصت شغلي جديد سازمان‌ها، نهادها و شركت‌ها‌ به كارجويان، جمع‌آوري و ثبت 1712 منبع علمي، گزارش، مقاله، كتاب، نشريه، آگهي، قوانين و مقررات در jobportal ، راه‌اندازي مركز آزمون و سنجش به‌ صورت مجازي، راه‌اندازي زير سايت فرصت‌هاي آموزشي، راه‌اندازي 3 زيرسايت تخصصي، راه اندازي10 سايت jobiran استاني در 10 استان كشور، برگزاري بيش از 35 جشنواره، نشست علمي و تخصصي، تور شغلي، نمايشگاه تخصصي و برنامه‌هاي ترويجي از اين برنامه‌ها است.

رئيس سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان در رابطه با چشم‌انداز بخش اشتغال و كارآفريني جهاد دانشگاهي و سياست‌هاي راهبردي سازمان براي رسيدن به چشم‌انداز ترسيم شده، گفت: به اعتقاد ما اشتغال و كارآفريني در طول فعاليت‌هاي كاربردي بخش‌هاي پژوهش و فناوري، آموزش و فرهنگي جهاد دانشگاهي قرار مي‌گيرد.

اشتغال بخشي از فرآيند تجاري‌سازي دانش در جهاد دانشگاهي محسوب مي‌شود

وي افزود: بطور كلي فعاليت‌هاي بخش اشتغال بخشي از فرآيند تجاري‌سازي دانش در جهاد دانشگاهي محسوب مي‌شود كه خروجي آن تبديل ايده‌هاي علمي پژوهشي به نتايج ملموس اقتصادي و نهايتاً توليد و راه‌اندازي بنگاه‌هاي اقتصادي است.

احمدي با بيان اينكه خوشبختانه ما در زمينه اشتغال، همسو با ساير بخش‌هاي اصلي فعاليتي نهاد جهاددانشگاهي از سال 1387 به تدوين چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه اقتصادي پرداختيم،اظهار كرد: در اين راستا برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي عملي كردن آن نيز انجام شده و با مشاركت 16 شعبه سازمان همياري اشتغال در استان‌ها و ساير واحدهاي جهاددانشگاهي برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهي در بخش اشتغال در حال اجرا است.

وي در خصوص چشم‌انداز ترسيم شده در اين بخش عنوان كرد: پيشگام بودن در توسعه توانمندي‌هاي شغلي دانش‌آموختگان و مؤثر بودن در هدايت و حمايت از سرمايه‌هاي انساني بازاركار كشور با قابليت مؤثر در كشورهاي منطقه، ايجاد سازمان مؤثر در طراحي و اجراي طرح‌هاي جامع، طرح‌هاي تيپ كسب و كارهاي نوين و تعامل سازنده ملي و بين‌المللي در حوزه‌هاي كار، اشتغال و كارآفريني، الهام‌بخش در نوآوري، اطلاع‌رساني، ترويج، تصميم‌سازي و ارائه خدمات علمي در حوزه كارآفريني و اشتغال دانش‌آموختگان در قالب برنامه چهارم توسعه نيز كه از سال 1387 شروع و تا پايان سال 1389 تدوام خواهد داشت.

نيروي انساني متناسب با ساختار جديد سازماندهي خواهد شد

وي با اعلام اينكه سياست اصلي ما در اجراي برنامه‌ها و رسيدن به چشم‌انداز، متناسب‌سازي و همسو كردن ساختار سازماني با برنامه‌ها مي‌باشد، گفت: در اين زمينه تلاش‌هاي گسترده‌اي براي تجديد ساختار سازمان انجام گرفته كه خوشبختانه با تصويب ساختار جديد توسط مجمع عمومي سازمان و تصويب و ابلاغ هيات امناء جهاد دانشگاهي، پست‌هاي سازماني نيز تدوين شده و نيروي انساني متناسب با ساختار جديد سازماندهي خواهد شد.

رييس سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان ادامه داد: از ديگر سياست‌هاي راهبردي سازمان، تدوين و اجراي طرح‌ها به صورت پايلوت و واگذري آن به شعب و واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور است، چرا كه بار اصلي اجراي برنامه بر دوش شعب و واحدهاي جهاددانشگاهي است و اين سازمان صرفاً در حوزه ستادي به مديريت و راهبري امور خواهد پرداخت.

احمدي در خاتمه اظهار كرد: توسعه و گسترش همكاري‌ها با سازمان‌ها و نهادهاي داخلي و مشاركت در اجراي پروژه‌هاي ملي و صدور خدمات علمي و فني به كشورهاي منطقه و اجراي پروژه‌هايي با مشاركت نهادهاي بين‌المللي از ديگر سياست‌هاي سازمان است كه مي‌تواند برنامه‌هاي بخش اشتغال جهاددانشگاهي را با چشم‌انداز 20 ساله كشور در بخش اشتغال و اهداف چشم‌انداز جهاددانشگاهي همسو كند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8805-05325
  • خبرنگار :