مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت: لغو عمره‌ي رمضان را بعيد مي‌دانم

به‌دنبال شيوع آنفلوآنزاي خوكي در عربستان در موسم عمره و افزايش تعداد مبتلايان به اين ويروس در ميان زائراني كه از اين كشور بازگشته‌اند، كشورهاي اسلامي و اعزام‌كننده‌ي زائر به عربستان، براي جلوگيري از شيوع بيش‌تر اين بيماري در كشور خود، تمهيداتي را اتخاذ كرده‌اند و در اين بين، ايران نيز محدوديت‌هايي را براي اعزام قائل شده است؛ اما اكنون نگراني‌هايي براي برپايي عمره‌ي رمضان با توجه به ازدحام بيش از حد زائران در عربستان و افزايش شمار مبتلايان به اين ويروس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير بهداشت و درمان هفته‌ي پيش اعلام كرد: در موضوع عمره، بويژه عمره در ماه مبارك رمضان پيشنهادهايي شده‌اند. از آنجا كه در اين ماه، مسجدالحرام و مسجدالنبي بسيار شلوغ‌اند و جمعيت حتا از حج تمتع نيز بيش‌تر مي‌شود و هم‌چنين طول زمان عمره‌ي رمضان بيش‌تر است، شايد مجبور شويم، محدوديت بيش‌تري اعمال كنيم.

به گفته‌ي كامران باقري لنكراني، دوسوم مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي (نوع A) از سفر عمره بازگشته‌اند كه با توجه به اين شرايط، احتمال لغو يا ايجاد محدوديت شديد براي سفر عمره در ماه مبارك رمضان وجود دارد.

روز گذشته نيز دكتر امامي رضوي ـ معاون سلامت وزير بهداشت ـ از فرستادن نامه‌ي وزير بهداشت به رييس سازمان حج و زيارت و دكتر سعيدلو ـ رييس ستاد كشوري آنفلوآنزا ـ براي توقف عمره‌ي رمضان خبر داد و گفت: براي تصويب اين تصميم، تشكيل جلسه‌ي ستاد كشوري الزامي است؛ اما به نظر مي‌رسد، اين موضوع بايد در هيأت دولت مطرح شود تا درباره‌ي آن تصميم گرفته شود.

با اين حال، مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت بعيد دانست كه عمره‌ي رمضان لغو شود و افزود: ما هم‌چنان محدوديت‌ها را شديدتر اعمال مي‌كنيم.

عبدالله نصيري با اشاره به نامه‌ي وزير بهداشت، به خبرنگار ايسنا گفت: در اين نامه، مسأله‌ي بررسي اين موضوع مطرح شده است و بايد موضوع در ستاد كشوري آنفلوآنزا بررسي و درباره‌ي آن تصميم‌گيري شود.

وي درباره‌ي اعمال محدوديت‌هاي تعيين‌شده براي اعزام به عمره، اظهار كرد: سازمان حج و زيارت، محدوديت‌هاي سني و بيماري را اعمال مي‌كند؛ اما برخي بيماران براساس تمايلات شخصي و خوداظهاري، مسؤوليت اعزام به عمره را مي‌پذيرند.

او درباره‌ي اين‌كه آيا عربستان براي افرادي كه از سفر عمره محدود شده‌اند، رواديد صادر مي‌كند؟ گفت: عربستان رواديد مي‌دهد؛ اما اين مسايل توصيه‌هايي است كه تمام كشورها به زائران خود كرده‌اند و از سوي ايران و عربستان اعمال مي‌شود.

اعزام به عمره‌ تا 27 مردادماه ادامه دارد و معمولا ايراني‌ها 10 روز نخست ماه مبارك رمضان را در عربستان حضور دارند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-05062
  • خبرنگار : 71021