قائم‌مقام وزير راه در گفت‌وگو با ايسنا: درسانحه توپولوف كابين خلبان قبل از سقوط آتش گرفته بود افزايش قيمت بليت از سال گذشته تصويب و بخشي از آن اعمال شده بود

در سقوط هواپيماي توپولوف (پرواز تهران ـ ايروان)، آتش‌سوزي در داخل كابين و قبل از سقوط و جدا شدن يك قطعه از هواپيما در بالا اتفاق افتاده و نشان‌دهنده آن است كه نقص فني در داخل هواپيما وجود داشته است.

مهدي هاشمي ـ قائم مقام وزير راه و ترابري ـ در گفت‌وگو با خبرنگار راه ايسنا، اظهار كرد: به‌طور كلي در بروز سوانح هوايي يك سوم خطاي انساني، يك سوم وسيله نقليه و يك سوم شرايط محيطي موثر است كه در حادثه سقوط هواپيماي ايلوشين در مشهد، خطاي انساني عامل اصلي بوده است.

وي ادامه داد: در حادثه سقوط هواپيماي توپولوف در قزوين كه هم‌اكنون علل آن در كميته مربوطه بررسي و در حال نهايي شدن است؛ آنچه كه تاكنون مسلم است آتش‌سوزي را قبل از سقوط هواپيما داشته‌ايم، يعني آتش‌سوزي در داخل كابين و قبل از سقوط و جدا شدن يك قطعه از هواپيما در بالا اتفاق افتاده و نشان‌دهنده آن است كه يك نقص فني در داخل هواپيما وجود داشته است.

هاشمي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا افزايش20 درصدي قيمت بليت هواپيما به منظور ارتقاي ايمني پرواز توجيه‌پذير است يا خير؟ گفت: بحث افزايش قيمت بليت هواپيما چيزي بوده كه از سال گذشته تصويب و درصدي از آن اعمال شده است اما اين به معناي آن نيست كه كاهش قيمت بليت منجر به عدم رعايت استانداردها شده است.

وي درعين حال افزود: طبعا اگر هزينه‌ها چه در بحث عرضه و چه در بحث تقاضا منطقي باشد، مي‌تواند كيفيت و كميت كار را به شكل مناسب‌تري به وجود آورد.

قائم‌مقام وزارت راه و ترابري درباره بهبود و ارتقاي ناوگان حمل و نقل هوايي كشور گفت: هرجا كه عرضه كمتر از تقاضا باشد، دچار ضعف و نقص و كاهش كيفيت مي‌شويم. اگر تاكيد و اصرار بر افزايش ايمني داريم نبايد به حداقل ايمني‌ها اكتفا كنيم؛ بلكه بايد ايمني را به حداكثر برسانيم.

وي تصريح كرد: اگرچه در صنعت هواپيمايي تمام استانداردها رعايت شده است ولي قائل به اين هستيم كه حداكثر استانداردها و كيفيت مورد بهره‌برداري قرار بگيرد.

هاشمي با اشاره به بالا بودن مصرف سوخت بسياري از هواپيماها در كشور اظهار كرد: به دليل آنكه عمده سوخت و ساز هواپيماها بالا است تلاش اين است كه از سيستم‌هايي كه كمترين مقدار مصرف سوخت را دارند، استفاده شود؛ زيرا اين مساله سبب مي‌شود كه هم هزينه كمتري پرداخت شود و هم هواپيما سبك‌تر باشد و طول مسير بيشتري را طي كند.

قائم‌مقام وزارت راه و ترابري گفت: متاسفانه به لحاظ ارزان بودن سوخت در كشور، بعضا از هواپيماهايي استفاده شده كه مصرف سوخت بالايي دارند و چون سوخت ارزان است به كارگيري آنها توجيه اقتصادي داشته است، درحالي كه اگر قيمت سوخت به قيمت واقعي خود برگردد، شركت‌هاي هواپيمايي ديگر از اين نوع هواپيماها استفاده نخواهند كرد هرچند كه داراي ايمني و استاندارد هستند.

وي در پايان به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي روز در هواپيماها را از جمله راهكارهاي افزايش كيفيت ناوگان حمل و نقل هواپيمايي در كشور ذكر كرد.

لازم به ذكر است 24 تير ماه سال جاري يك فروند هواپيماي توپولوف با 168 سرنشين كه تهران را به مقصد ايروان ترك كرده بود، در 20 كيلومتري قزوين سقوط كرد و تمامي سرنشينان و خدمه آن كشته شدند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8805-04904
  • خبرنگار : 71282