مديرعامل شركت ملي گاز: 888 جايگاه سي.ان.جي در كشور مشغول سرويس‌دهي هستند از اين تعداد 510جايگاه تك منظوره است

تاكنون 888 جايگاه سي.ان.جي (تك منظوره و دو منظوره) در كشور راه‌اندازي شده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عزيزالله رمضاني - مديرعامل شركت ملي گاز ايران - با بيان اين مطلب اظهار كرد: شركت گاز خودرو ايران در سه بخش جايگاه‌هاي تك منظوره غير خصوصي، خصوصي و صنايع دفاع تاكنون 510 جايگاه راه‌اندازي كرده است. وي افزود: 227 جايگاه در سال 1386 و 244 جايگاه در سال 1387 راه اندازي شده است. به گفته او در كشور ما طرح گازسوز كردن خودروها در سال 1356 در قالب يك طرح آزمايشي در شيراز با تبديل 1200 دستگاه سواري به مرحله اجرا درآمد كه به اين منظور دو ايستگاه سوخت‌گيري سي.ان.جي براي سرويس‌دهي به اين خودروها ساخته شد. در سال 1366 اين طرح در مشهد اجرا شد كه دو ايستگاه سوخت‌گيري در سال‌هاي 1367 و 1374 در اين شهر تاسيس شد. در اين زمينه شركت واحد اتوبوسراني و حومه تهران نيز در سال 1371 تحقيقاتي در رابطه با گازسوز كردن اتوبوس‌هاي داخل شهري انجام داد كه در سال 1375 به بهره‌برداري رسيد. رمضاني با اشاره به اين‌كه گاز سي.‌ان.جي سوختي پاك، ارزان، كم صدا و كم خرج است كه سوخت‌گيري با آن آسان است، تصريح كرد: وجود شركت‌هاي سازنده تجهيزات و خودكفايي كشور تا حد 75 درصد در زمينه ساخت قطعات از جمله نتايج گسترش اين صنعت در كشور بوده است. همچنين نيروهاي متخصص در زنجيره ارزشي طراحي، ساخت و بهره‌برداري از جايگاه‌هاي سي.ان.جي و توليد خودروهاي پايه‌گازسوز و همچنين وجود تكنولوژي طراحي و ساخت خودروهاي پايه‌گازسوز از مزاياي كنوني صنعت سي.ان.جي در كشور است. به گفته او هم اكنون بيش از 1.5 ميليون دستگاه خودرو در كشور امكان استفاده از گاز سي.ان.جي را دارند كه سهم خودروهاي تبديل كارگاهي 525 هزار و خودروهاي كارخانه‌اي 975 هزار خودرو است. در حال حاضر حدود 30 درصد از توليد كارخانه‌هاي خودروسازي به خودروهاي دوگانه‌سوز اختصاص يافته كه اين مساله در كنار تبديل كارگاهي موجب رشد خودروهاي دوگانه‌سوز شده است. رمضاني در دومين همايش ملي سي.ان.جي با تاكيد بر تدوين استراتژي بلندمدت صنعت سي.ان.جي در كشور و افزايش بهره‌وري خودروها و جايگاه‌هاي سي.ان.جي تصريح كرد: تدوين و بهبود استانداردها، ارتقاي سطح ايمني، بهبود كيفيت تجهيزات و تاسياست و قطعات، تدوين سبد سوخت در بخش حمل و نقل كشور، مشاركت بيشتر بخش خصوصي و شهرداري‌ها، تشكيل انجمن‌هاي صنعتي تخصصي و كاهش هزينه‌هاي بهره‌برداري و تعميرات از جمله نيازهاي اين صنعت است. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۵ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8805-01846
  • خبرنگار :