• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8805-01291

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت: مصرف گاز سي.‌ان.‌جي در كشور طي چهار سال گذشته 14برابر شده است

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت:
مصرف گاز سي.‌ان.‌جي در كشور طي چهار سال گذشته 14برابر شده است
مصرف گاز سي.‌ان.‌جي در سبد سوخت كشور طي چهار سال گذشته 14 برابر شده و از نيم به 7 درصد افزايش يافته، در حالي كه ظرفيت استفاده از اين گاز در كشور هم اكنون 13 درصد است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد رويانيان ـ رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: برنامه‌ چهارم توسعه در حالي درصد مصرف گاز سي‌.ان‌.جي تا پايان سال گذشته را 30 درصد تنظيم كرده بود كه در آن زمان مصرف سي‌.ان‌.جي تنها 0.01 درصد بوده است. وي با اشاره به اين‌كه امسال نياز داريم بيش از هزار جايگاه بسازيم و انتظار داريم اين هدف عملي شود، تصريح كرد: تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز هم اكنون 1.4 ميليون دستگاه است. او با تاكيد بر اين‌كه وزارت نفت تمام تلاش خود را براي مستقل شدن در تامين انرژي بخش حمل و نقل طي سال‌هاي اخير انجام داده است، گفت: اگرچه ممكن است هر كدام از صنايع خود را براي دريافت انرژي مستحق‌تر بدانند، ولي حمل ونقل در هر كشوري كليد توسعه است، زيرا سالانه 30 هزار ميليارد تومان سوخت مصرف مي‌شود، حدود 10 هزار ميليارد تومان معادل اتلاف وقت، حدود 12 هزار ميليارد تومان خسارت آلودگي هوا در حوزه‌ي حمل و نقل و حدود 60 هزار ميليارد تومان هزينه چهار بخش از حمل و نقل در كشور است. رويانيان در دومين همايش ملي سي‌ان‌جي با تاكيد بر اين‌كه بيماري‌هاي قلب و عروق و همچنين تصادف دو عامل اصلي مرگ در كشور هستند، تصرحي كرد: با توجه به اين‌كه در زمينه‌هاي اقتصادي، توسعه وابسته به سيستم حمل و نقل است، بايد به اين بخش توجه ويژه‌اي شود؛ اگرچه در مرحله حمل و نقل عقب ماندگي‌هايي داريم، ولي تلاش مي‌كنيم به برنامه‌ها برسيم. وي با بيان اين كه در اين زمينه با وجود اين‌كه سياست دولت اين بوده كه در پايان سال قبل 60 درصد از خودروها گازسوز و 40 درصد بنزيني باشد، افزود: ولي به دلايل مختلف نتوانستيم به اين برنامه برسيم و مجبور شديم اصلاحيه‌اي بر آن اعمال كنيم. او با بيان اين‌كه آلودگي هوا، مصرف بيش از حد بنزين و وابستگي در بخش بنزين پايان‌پذير نخواهد بود، مگر اين‌كه سهم سي‌.ان.‌جي در سبد سوخت كشور اصلاح شود، گفت: كاهش سهم فرآورده‌هاي نفتي در سبد سوخت، افزايش سهم سي‌.ان.‌جي، تدوين سند ملي توسعه سي‌.ان.‌جي و حمايت از رشد كمي و كيفي صنعت داخل از جمله برنامه‌هاي مهم در بخش جايگاه‌ها بوده است. وي با اشاره به اين‌كه در طول 30 سال گذشته در بخش جايگاه‌هاي بنزين هيچ توسعه‌اي نداشته‌ايم، تاكيد كرد: ولي در تهران در حالي كه تا سال گذشته فقط 1200 نازل براي عرضه بنزين وجود داشت، طي 7 ماه اين تعداد به بيش از 2000 نازل رسيد كه نشانگر افزايش 60 درصدي ظرفيت عرضه‌ي بنزين در تهران است. در اين زمينه سياست توسعه‌ جايگاه‌ها در مجتمع‌هاي مسكوني نيز وجود دارد. او با اعلام آمادگي خودروسازان براي توليد خودروهاي گازسوز با شتاب بالا توضيح داد: نياز است علاوه بر توسعه جايگاه‌هاي سي‌.ان‌.جي جايگاه‌هاي بنزين و نفت گاز نيز افزايش يابد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha