كارشناس هوانوردي: ادغام ايرلاين‌ها پروازها را ايمن نمي‌كند‌ فرسودگي ونبود نظارت سبب سوانح هوايي شده‌ است هواپيماهاي روسي قدرت رقابت دربازار جهاني راندارند

يك كارشناس امور هوانوردي اظهار كرد: فرسودگي ناوگان و نبود نظارت كافي بر ايمني هواپيماها و رعايت استانداردهاي پرواز عامل اصلي بروز سوانح هوايي هستند، چراكه سيستم‌هاي نظارتي به طور شايسته عمل نمي‌كنند و لازم است نظارت‌ها دقيق‌تر و سخت‌گيري بيشتر براي رعايت ايمني پروازها اعمال شود.

اين كارشناس حمل و نقل هوايي در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ادغام شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌تواند عامل افزايش ضريب ايمني باشد و تنها راهكار براي داشتن ايرلاين‌هاي‌ قوي و ايمن اين است كه دولت خطوط هوايي را با برنامه پرسنلي، آموزشي، ايمني و استاندارد مشخص، تعداد و نوع هواپيما، ميزان و شرايط پروازها و ... تشكيل دهد و سپس سهام آن را به بخش خصوصي واگذار كند؛ نه اينكه به هر شركتي با تعداد انگشت شماري هواپيما كه نيمي از آن هم استيجاري است مجوز فعاليت و پرواز صادر كند.

وي با انتقاد از اينكه اغلب ايرلاين‌ها هم اكنون انضباط كاري ندارند و استانداردها را به طور شايسته اعمال نمي‌كنند، اظهار كرد: ادغام ايرلاين‌ها جوابگوي ايمني پروازها نيست بلكه بايد شايسته سالاري در كادر پروازي ايرلاين‌ها باشد و نظارت دقيق سازمان هواپيمايي براي رعايت ايمني اعمال گردد.

اين كارشناس اظهار كرد: صنايع هواپيمايي روسيه تا دهه 90 بسيار قوي و توليدات خوبي داشت اما به دليل مشكلات مالي از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي روبه افول رفت.

وي افزود: هواپيماهاي روسي بازار اقتصادي خارج از كشور خود را ندارند و هواپيماهاي غربي بازارهاي خوبي در جهان براي رقابت و فروش دارند؛ به طوري كه حتي 90 درصد هواپيماهاي مورد استفاده در كشورهاي آفريقايي هواپيماهاي ساخت غرب است يا كشور چين كه خود توليدكننده هواپيماست از هواپيماهاي غربي استفاده مي‌كند و خريدهاي كلاني از بوئينگ آمريكا دارد.

اين كارشناس حمل و نقل هوايي با بيان اينكه هواپيماي ايلوشين 62 مدرن ترين هواپيماي دهه 70 و 80 روسيه بوده است، گفت: اين نوع هواپيماها امروزه فرسوده و كهنه هستند و بايد آرايش هاي فني بهتري در آن صورت گيرد و به روز شوند.

وي تصريح كرد: شرايط اقتصادي روسيه از دهه 90 اجازه فعاليت و پيشرفت در صنايع هوايي مسافربري را سلب كرده و هواپيماهاي اين كشور قدرت رقابت در بازارهاي جهاني را ندارند.

اين كارشناس امور هوانوردي تاكيد كرد: بايد بررسي شود آيا ناظران كه هواپيماها را هنگام خريد شركت‌ها از كشورهاي گوناگون تحويل مي‌گيرند افرادي ذي صلاح هستند يا خير؟ آيا تخصص و شناخت كافي از نوع هواپيماي خريداري شده و وضعيت فني آن دارند؟ بر چه اساسي مجوز پرواز و تحويل هواپيما از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به شركت‌ها صادر مي‌شود؟

وي خاطرنشان كرد: سازمان هواپيمايي كشوري سالانه گواهي‌نامه نوع دو و مميزي هواپيماها را ارائه مي‌كند اما مهر ايمني براي انجام پروازهاي روزانه از سوي كادر فني شركت مربوطه صادر مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۵ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8805-01724
  • خبرنگار : 71251