درپي بروز سانحه‌ هواپيماي مسافربري درمشهد؛ سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور اعلام کرد: تا زمان اعلام نتايج تيم‌هاي بررسي هيچ گونه اظهارنظري نمي‌توان كرد

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري يکي از علت‌هاي مهم سانحه هواپيماي مسافربري در فرودگاه مشهد را سرعت بيش از حد هواپيما عنوان و اظهار كرد: تاكنون از علت سانحه اطلاعي در دست نداريم و هم‌اكنون 11 تيم در حال بررسي وضعيت موجود هواپيما و رسيدن به دليل يا دلايل اين سانحه هستند.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: هواپيماي ايلوشين متعلق به شركت هواپيمايي آريا كه در ساعت 18 و 5 دقيقه روز گذشته در فرودگاه بين‌المللي هاشمي‌نژاد مشهد دچار سانحه شد اجاره‌اي بوده و متعلق به كشور قزاقستان است.

وي افزود: هواپيما در انتهاي باند با ديوار فرودگاه برخورد كرده و دماغه آن دچار سانحه شده است.

جعفرزاده از تعليق مجوز پرواز شرکت هواپيمايي آريا تا اطلاع ثانوي خبر داد و گفت: هواپيماي ايلوشن 62 چارتر شرکت هواپيمايي آريا بوده که با 153 مسافر از تهران عازم مشهد بود و هنگام فرود دچار سانحه شد كه 16 نفر کشته شدند.

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري تعداد مصدومان اين حادثه هواپيماي را 29 نفر دانست و عنوان کرد: بسياري از مصدومان حادثه فوق سرپايي مداوا و مرخص شده‌اند.

وي درباره عدم ارائه دلايل سانحه هواپيماي ايلوشن، گفت: اخبار و اطلاعات بايد مستند و قطعي باشد و تا زماني كه تيم‌هاي بررسي نتايج خود را اعلام نكنند هيچ گونه اظهار نظري نمي‌توان داشت و در اين زمينه بعدا اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

جعفرزاده خاطرنشان كرد: در بروز سوانح هوايي سه عامل هواپيما، محيط و انسان دخيل هستند و در هر سانحه هوايي پس از آن كه علل سانحه به دست آمد يك نسخه از اين گزارش به "‌ايكا‌ئو " كه شامل 188 كشور جهان است فرستاده مي‌شود تا در اين زمينه ديگر كشورها نيز تجربه لازم را به دست آورند و هم در صورت مشكل در هواپيماها به كشور سازنده ابلاغ‌هاي لازم صورت ‌گيرد.

وي درباره سقوط هواپيماهاي روسي در ايران گفت: اينكه علت سقوط را به نوع خاصي از هواپيما ارتباط دهيم كار درستي نيست و آنطور كه گفته شد بايد هر سه عامل حادثه‌ساز را بررسي كرد.

جعفرزاده در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون در رابطه با علل سقوط هواپيما در كشور اطلاع‌رساني انجام نگرفته است، بيان كرد: اين مساله را قبول ندارم؛ پس از بررسي تخصصي سوانح، اطلاع‌رساني صورت گرفته است.

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور همچنين در پاسخ به اينكه آيا جعبه سياه پرواز توپولف تهران ـ ارمنستان از بين رفته است، گفت: به طور كل هر هواپيما داراي يك نوار مكالمات خلبان به نام CVR و ضبط پارامترهاي موتور بر روي FDR است كه هر دوي اين موارد در هواپيماي سانحه ديده در قزوين بازسازي شده و قابل استفاده است.

وي با تاکيد بر اينکه جعبه سياه يكي از پارامترهاي بررسي است و تمامي عوامل سقوط از آن به دست نمي‌آيد، ابراز كرد: در رابطه با سقوط هواپيماهاي توپولف قضاوت خوبي نمي‌شود، بايد در بررسي سانحه‌ها درصد عامل هواپيما را در بروز سانحه به دست‌ آوريم تا بعد بتوانيم به اين نتيجه برسيم كه آيا توپولف هواپيماي مطمئني است يا خير؛ عامل خطاي انساني را نبايد به پاي نوع هواپيما گذاشت.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8805-00591
  • خبرنگار :