در پي بروز دو سانحهي هوايي در كشور طي كمتر از 10 روز اخير 184 نفر كشته و بيش از 30 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حاليكه هنوز تعدادي از باقيمانده اجساد قربانيان سقوط يك فروند هواپيماي مسافربري توپولوف 154 متعلق به شركت هواپيمايي كاسپين - كه چهارشنبه هفته گذشته (24 تيرماه) از تهران عازم ايروان بود و در قزوين سقوط كرد - در پزشكي قانوني است و دفن نشدهاند و همچنين CVR هواپيما (نوار مكالمات كابين خلبان) به طور كامل و قابل استفاده پيدا نشده و بازسازي و بازخواني FDR هاي اين هواپيما با همكاري كارشناسان روس و تيم بررسي سازمان هواپيمايي كشوري در حال انجام است، عصر روز گذشته (جمعه - دوم مرداد ماه) در نهمين روز پس از سانحه قبلي و كشته شدن 168 سرنشين آن؛ يك فروند هواپيماي ايلوشين 62 (ساخت روسيه) كه در اختيار شركت هواپيمايي آريا قرار داشت، هنگام فرود در فرودگاه بينالمللي هاشمينژاد مشهد از باند خارج و با ديوار فرودگاه برخورد كرد كه در اين سانحه 16 نفر جان باختند و بيش از 30 نفر مجروح شدهاند.
اين اتفاقات در حالي رخ داده كه مسوولان وزارت راه چندي پيش وضعيت ايمني حمل و نقل هوايي كشور را بسيار بالا عنوان و اظهار كرده بودند كه بيش از 95 درصد ايمني در صنعت حمل و نقل هوايي كشور وجود دارد و پنج درصد هم دستهاي مافوق بشر در آن تاثيرگذار است.
درحاليكه سخنگوي كميسيون عمران مجلس از اينكه تعداد حوادث هوايي كه در ايران رخ ميدهد بيش از ساير كشورهاست، انتقاد كرده و گفته است: اين مساله بايد مورد بررسي دقيق و كارشناسي قرار گرفته و راههاي جلوگيري از آن در دستور كار دولت قرار گيرد؛ براي جلوگيري از به وجود آمدن اين سوانح، بايد به هر نحوي اقدام به خريد هواپيماي نو كنيم.
هنوز بررسي فني علت بروز حادثه هفته اخير پايان نيافته و شوك حاصل از مرگ 168 هموطنمان برطرف نشده كه حادثه جديد رخ داده كه البته علت آن تا كنون سرعت بالا تشخيص داده شده و مجوز شركت هواپيمايي انجامدهنده پرواز هم لغو شده است. مجوزي كه لغو شدنش در حال حاضر التيامبخش داغ خانوادههاي جانباختگان نيست و شايد لغو مجوز هم نوعي پاك كردن صورت مساله باشد؛ زيرا در سانحه رخ داده هفته گذشته شركت هواپيمايي مشكلساز تشخيص داده نشده و باز هم يك هواپيماي ساخت روسيه (توپولوف) حادثه آفريده بود.
البته ضرورت نظارت مستمر و شديد بر ايرلاينها با اين اتفاق پررنگتر ميشود و نياز به ادغام ايرلاينها كه بارها و بارها از سوي كارشناسان صنعت هوايي مطرح شده هم نمود بيشتري مييابد؛ زيرا داشتن تعداد كم ايرلاين اما قوي بودن آنها مهمتر و كاراتر از داشتن تعداد انبوه ايرلاين و ضعيف بودن آنهاست؛ اما نكته مهمتر، فرسودگي ناوگان صنعت هوانوردي كشورمان است كه به دلايل مختلف، اين نكته را به ذهن متبادر ميكند كه ضعف نظارت بر ايرلاينها و فرسودگي ناوگان هوايي همچنان سايه شوم سوانح هوايي را بر سر مسافران ايراني نگه ميدارد.
لازم به ذكر است كه 10 شهريور ماه 1385 ( يك سپتامبر 2006) نيز يك فروند هواپيماي توپولوف 154 با 148 نفر مسافر كه از بندرعباس عازم مشهد بود، ساعت 13:45 در اين فرودگاه (هاشمي نژاد مشهد) در حادثهاي مشابه، از باند خارج و دچار سانحه شد كه در آن حادثه 28 نفر جان خود را از دست دادند و 54 نفر نيز زخمي شدند و اين دومين سانحه هوايي رخ داده در فرودگاه مشهد هنگام فرود هواپيماست.
البته در اين زمينه محسن اسماعيلي - مديركل فرودگاه بينالمللي هاشمينژاد مشهد تصريح دارد: آن حادثه طبق نتيجهي مشخص شده قضايي به علت خطاي خلبان رخ داده بود و ارتباطي به فرودگاه نداشته است. از طرف ديگر باند اين فرودگاه از استاندارد و ايمني لازم برخوردار است و هيچ مشكلي ندارد. ساليانه بيش از 30 هزار پرواز در اين فرودگاه انجام ميشود كه اگر فرودگاه مشكل داشته باشد بايد ساليانه شاهد حوادث عديدهاي باشيم.
همچنين در اين ميان سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري مجوز پرواز شركت هواپيمايي آريا را كه هواپيماي آن روز گذشته در فرودگاه بينالمللي هاشمينژاد مشهد دچار سانحه شده بود، لغو كرد.
آيا با لغو مجوز يك شركت هواپيمايي ايمني در پروازها برقرار و مشكلات رفع ميگردد؟! آيا با توجه به اينكه در خريد هواپيماي نو و تامين قطعات يدكي با مشكلات عديده مواجه هستيم ايرلاينها نيازمند نظارت بيشتر و دقيقتري نيستند؟
نگاهي به چهار حادثه هوايي رخ داده در كمتر از چهار سال گذشته
*سال 1385 پرواز بندرعباس ـ مشهد
هواپيما توپولوف 154 (ساخت روسيه)
علت وقوع حادثه: خروج از باند فرودگاه مشهد هنگام فرود، بهدليل خطاي خلبان.
تعداد مسافران 148 تن كه 28 نفر آنها كشته شدند.
اين پرواز متعلق به شركت هواپيمايي «ايران ايرتور» بود.
*سال 1387 پرواز بيشكك ـ تهران
هواپيما بويينگ 737
علت وقوع حادثه: برخورد با باند فرودگاه كمي پس از برخاستن، با خطاي خلبان.
تعداد مسافران 90 تن كه 68 نفر آنها كشته شدند. در بين جانباختگان 42 نفر ايراني بودند و اعضاي تيم ملي بسكتبال جوانان قرقيزستان هم در اين سانحه بههمراه اتباعي از قزاقستان، كانادا، تركيه و چين جان باختند.
هواپيماي سانحه ديده متعلق به شركت هوايي «ايتك اير»، از شركتهاي خصوصي قرقيزستان بود كه سازمان هوايي اتحاديه اروپا تمامي پروازهاي اين شركت را ممنوع اعلام كرده بود.
*سال 1388 پرواز تهران ـ ايروان
هواپيما توپولف (ساخت روسيه)
علت وقوع حادثه و سقوط در حوالي قزوين (16 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه امام) هنوز مشخص نشده است.
تعداد مسافران 168 نفر ايراني، ارمني (3نفر) و گرجي (2نفر) كه همگي جان باختند و در ميان كشتهشدگان اعضاي تيم ملي جودوي نوجوانان ايران هم حضور داشتند.
اين هواپيما در اختيار شركت هوايي بخش خصوصي «كاسپين» بود.
*سال 1388 پرواز تهران ـ مشهد
هواپيما ايلوشن 62 (ساخت روسيه)
علت وقوع حادثه (خروج از باند فرودگاه مشهد هنگام فرود) تاكنون خطاي خلبان قزاق و سرعت بالا عنوان شده است.
تعداد سرنشينها 152 نفر بوده كه 16 نفر كشته و 33 نفر مجروح شدند. در اين سانحه بيشتر تيم پروازي اهل قزاقستان و ايران كشته شدند.
اين هواپيماي متعلق به كشور قزاقستان، در اختيار شركت هوايي بخش خصوصي «آريا اير(قشم)» ايران بود.
انتهاي پيام