فعاليت در دماوند پروژه‌اي گردشگري مصوب هيأت دولت در سفر به مازندران است رييس انجمن كوه‌نوردي ايران: متوليان درباره‌ي ساخت جاده در دماوند منفعل برخورد مي‌كنند

رييس انجمن كوه‌نوردي ايران گفت: متوليان درباره‌ي مسأله‌ي ساخت جاده در دماوند خيلي منفعل برخورد مي‌كنند و هيچ نيرويي از دستگاه‌هاي مسؤول، يعني سازمان‌هاي حفاظت از محيط زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري تا پنج‌شنبه (25 تيرماه) كه براي بررسي اوضاع به كوه دماوند رفته بوديم، براي تهيه‌ي گزارش و بررسي اوضاع به دماوند نيامده بود.

عباس محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به بازديدي كه از مسير ساخت جاده در كوه دماوند پنج‌شنبه‌ي هفته‌ي پيش داشته است، اظهار كرد: براساس بررسي‌هايي كه صورت‌گرفته متوجه شديم، اين طرح گردشگري در دور نخست سفر هيأت دولت به استان مازندران مطرح شده و اكنون معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران پي‌گير اين طرح است و بودجه‌ي آن از طريق استانداري مازندران تخصيص يافته است.

اين درحالي است كه مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از گذشت يك‌هفته از انتشار نخستين خبر جاده‌سازي و آسفالت بخشي‌ از اين اثر طبيعي ثبت‌شده در فهرست ميراث ملي كشور، تاكنون واكنش و اقدام صريحي را در اين‌باره نشان نداده‌اند و اعلام هر موضعي را به بررسي كارشناسان اين سازمان منوط دانسته و فقط به بيان اين نكته بسنده كرده‌اند كه با هرگونه آسيب به هويت بكر قله‌ي دماوند مخالفند. به گفته‌ي سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مطالعات و پي‌گيري‌هاي كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي آغاز شده‌اند تا چنان‌چه تعرضي به حريم ثبتي صورت گرفته باشد، اقدامات لازم براي جلوگيري از ادامه‌ي تعرض و حفاظت اثر انجام شوند.

اكنون اين پرسش از سوي كوه‌نوردان و طبيعت‌گردان كه درست يك‌سال پيش، ثبت اين اثر طبيعي را در فهرست ملي كشور همراه با مسؤولان كشور جشن گرفتند، مطرح است كه واقعا محافظت از سمبل طبيعي ايران به ارزيابي و بررسي اين اتفاق در حريم‌هاي ثبت‌شده و نشده بستگي دارد تا حد خطرآفريني آن مشخص شود؟!

به‌راستي ساخت جاده‌اي كه تا حدود ارتفاع سه‌هزار متري اين كوه پنج‌هزار و 671 متري مي‌آيد، حتما بايد در حريم باشد تا براي اين اثر طبيعي با گونه‌هاي گياهي و جانوري خاصي كه دارد، خطرآفرين باشد و مسؤولان را به هشدار و واكنش وا دارد؟!

اگرچه تاكنون دوبار خبر متوقف شدن جاده‌سازي در كوه دماوند منتشر شده است، اما نخستين خبر با قطعيت تمام رد و اعلام شد كه عمليات جاده‌سازي در اين كوه هم‌چنان ادامه دارد. با اين شرايط نمي‌توان مطمئن بود كه خبر توقف جاده‌سازي در كوه دماوند كه بار ديگر شنبه (27 تيرماه) از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست اعلام شد تا چه زمان با قوت پابرجا بماند.

رييس انجمن كوه‌نوردي ايران گفت‌وگوي خود را با خبرنگار ايسنا اين‌گونه ادامه داد: در صحبت با مردم بومي منطقه‌ي دماوند، متوجه شديم كه به نظر قرار نيست آسفالت در اين مسير ريخته شود، بلكه قرار است، جاده‌ شن‌ريزي شود.

محمدي بيان كرد: ما با شهردار رينه مذاكره كرديم تا جلوي اين كار گرفته شود؛ ولي به گفته‌ي اين مقام مسؤول، قرار است فقط اين جاده را از ارتفاع 2300 متر تا 3300 متر شن‌ريزي كنند. توجيه آن‌ها اين است كه با جاده‌سازي از بلند شدن گرد و خاك و آسيب‌ به گونه‌هاي گياهي جلوگيري مي‌كنند.

وي افزود: براي ساخت اين جاده، استانداري مازندران 80ميليون تومان بودجه اختصاص داده است.

رييس انجمن كوه‌نوردي ايران معتقد‌ است: ساخت جاده حتا با شن‌ريزي، زمينه‌ي ساخت پروژه‌هاي ديگري را مانند تله‌كابين و ساخت هتل و رستوران در اين ارتفاع فراهم مي‌كند.

محمدي گفت: با وجود اين‌كه اواخر هفته‌ي پيش از توقف ساخت اين جاده خبر داده شد، اما براساس مشاهده‌هاي ما، ساخت اين جاده هم‌چنان ادامه داشت.

وي اظهار داشت: بايد حواس‌مان جمع باشد، چون افرادي هستند كه از اين پروژه‌ها، سود كلان به‌دست مي‌آورند و مترصد فرصتي‌اند كه اين كارها را گسترش دهند و منظر طبيعي دماوند را مخدوش كنند.

محمدي با بيان اين‌كه به نظر مي‌رسد، به‌جز فدراسيون كوه‌نوردي هيچ دستگاه مسؤولي درباره‌ي مسأله‌ي دماوند گزارشي تهيه نكرده است، اضافه كرد: پس از بررسي‌ها و ارزيابي از وضعيت كوه دماوند، گزارشي را آماده كرده و هم‌چنين نامه‌اي را براي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده‌ايم و خواستار رسيدگي سريع‌تر به اين موضوع هستيم.

به گزارش ايسنا، متن نامه‌ي انجمن كوه‌نوردي ايران خطاب به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين شرح است:

پيرو نامه‌ي شماره‌ي 1331/88 مورخ 24/4/88 در مورد دماوند به اطلاع مي‌رساند، روز پنج شنبه 25/4/88 يك گروه هفت نفره از سوي اين انجمن به‌منظور مشاهده‌ي عمليات راه‌سازي در منطقه‌ي «گوسفندسراي احسان» به آن‌جا رفت.

جاده‌ي مورد نظر كه از ارتفاع تقريبي 2200 متري جاده‌ي پلور ـ رينه، به نقطه‌اي به نام گوسفندسراي احسان در ارتفاع تقريبي 3300 متر مي‌رود تا اندازه‌اي تعريض و تسطيح شده و در كنار آن، توده‌هاي شن ريخته شده است. در گفت‌وگوهايي كه با يكي از رانندگان كاميون‌هاي مشغول در عمليات و نيز چند نفر از رانندگان وانت داشتيم، به ما گفته شد كه فقط قرار است اين راه شن‌ريزي شود. هم‌چنين در گفت‌وگويي كه بعد از آن، با آقاي پناهي ـ شهردار رينه ـ داشتيم ايشان نيز همين مطلب را گفتند.

گويا اين پروژه به‌عنوان يكي از پروژه‌هاي توسعه‌ي گردشگري در سفر اول جناب آقاي احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ به استان مازندران تصويب شده و بودجه‌ي آن را استانداري تأمين كرده است.

اگرچه به نظر مي‌رسد كه مسأله‌ي آسفالت كردن اين راه، منتفي است؛ اما به عرض مي‌رساند كه معمولا اين‌گونه شن‌ريزي‌ها پس از مدتي و بر اثر اعمال نظر محافل خاصي تبديل به پروژه‌هاي بزرگ‌تر (آسفالت‌، تعريض، ‌ساختمان‌سازي، احداث تله‌كابين و معدن‌كاوي) مي‌شود.

نيازي به توضيح نيست كه دماوند به‌خاطر وضع طبيعي خود داراي جاذبه‌ي گردشگري است و هرگونه دست‌كاري در اين وضع، ‌آسيبي جبران‌ناپذير به اين جاذبه وارد خواهد كرد. در همين روز بازديد، چند كوه‌نورد خارجي را ديديم كه بدون استفاده از وسيله‌ي نقليه،‌ از نزديكي همين جاده به سوي «گوسفندسرا» در حركت بودند و ضمن گفت‌وگو با آنان دريافتيم كه ايشان هم از كشيده شدن جاده يا گسترش اين‌گونه راه‌ها ناخشنودند. هم‌چنين بيش‌تر اهالي منطقه، حتا رانندگان وانت و لندرور هم مخالف اين‌گونه عمليات‌اند و آن را مضر به حال طبيعت بكر دماوند مي‌دانند.

خواهشمند است با توجه به اهميت ملي دماوند و ثبت آن در فهرست آثار طبيعي ملي، ‌پايش مناسبي را در منطقه سازمان‌دهي فرماييد و بخصوص در جلسه‌هاي هيأت دولت موضوع را مطرح فرماييد تا از اختصاص بودجه در آينده براي هرگونه عمليات كه به وضع طبيعي و منظر دماوند آسيب برساند، جلوگيري شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8804-12805
  • خبرنگار : 71021