در واكنش به اظهارات وزير صنايع ومعادن؛ ميشل كربل: حذف رنوپارس يك اشتباه محض است اگر ما كنار برويم ديگر چيزي از كيفيت تندر90 باقي نمي‌ماند

"اگر رنوپارس حذف شود، ديگر چيزي از كيفيت تندر 90 در ايران باقي نخواهد ماند." اين واكنشي است كه مديرعامل فرانسوي شركت رنوپارس نسبت به سخنان اخير وزير صنايع و معادن در خصوص احتمال حذف اين شركت از قرارداد توليد تندر 90 در ايران از خود نشان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قرارداد مشترك ميان ايران و دومين خودروساز بزرگ فرانسه (رنو) درباره توليد كم شدن تيراژ توليد تندر 90 در ايران هيچ ربطي به رنوپارس ندارد

تندر90 در ايران را مي‌توان جنجالي‌ترين و پرحاشيه‌ترين قراردادهاي صنعتي كشورمان با شركاي خارجي طي دهه‌هاي اخير دانست. قراردادي كه اگرچه قرار بود طبق وعده، به نفع مردم تمام شود و ايرانيان بتوانند بعد از وداع با پيكان صاحب خودرويي نسبتا ارزان‌قيمت با استانداردهاي روز شوند، اما در عمل به هيچ‌يك از اين وعده‌ها عمل نشد و در عوض اين حاشيه‌ها بودند كه سراسر فضاي كشور را در مورد اين قرارداد پر كردند.

تقريبا طي چند سال اخير اغلب مسوولان و فعالان مرتبط با صنعت خودروسازي كشور درباره قرارداد توليد تندر90 در ايران اظهارنظر كردند، اما به نظر مي‌رسد جنجالي‌ترين اظهارنظر در خصوص اين قرارداد را چندي پيش وزير صنايع و معادن در گفت‌وگو اختصاصي خود با ايسنا بيان كرد.

اظهارنظري كه در آن به صورت تلويحي از حذف شركت رنوپارس در قرارداد توليد تندر 90 حمايت شده بود. همين اظهارنظر كافي بود تا مديرعامل رنوپارس بعد از مدتي سكوت دوباره به ميان رسانه‌ها آمده تا به قول خودش به هجمه‌هاي اخير در مورد قرارداد توليد تندر90 در ايران پاسخ دهد.

ميشل كربل در ابتدا اين طور در مورد توليد تندر 90 توضيح داد: تندر90 تنها خودرو توليدي در ايران است كه در سطح خودروهاي وارداتي قرار دارد. ما توانسته‌ايم با استفاده از تيم‌هاي كاري مختلف در بخش‌هايي مانند مهندسي و كيفيت، اين خودرو را به سطح بالايي از داخلي‌سازي در ايران برسانيم.

به گفته وي رنوپارس برخلاف اظهارات برخي مسوولان ايراني و برخي رسانه‌ها فقط يك شركت خريدار قطعه نيست. رنو پارس پيشگام يك پروژه است. برخلاف تصورات موجود بيش از 80 درصد از نيروي كاري در اين شركت در قسمت خريد كار نمي‌كنند، بلكه در قسمت‌هايي مانند مهندسي فعاليت مي‌كنند.

او با بيان اين‌كه ما در ايران به طور دائم با شريكان خارجي خود در فرانسه و روماني در تماس بوده تا بتوانيم خودرو مناسبي را در ايران توليد كنيم، افزود: شما مي‌توانيد با يكي از قطعه‌سازان تندر90 صحبت كنيد تا وضعيت صنعت قطعه‌سازي ايران را پيش و بعد از ورود رنوپارس به ايران با هم مقايسه كنيد. اما شايد از ما بپرسيد كه چرا تندر 90 در ايران به توليد انبوه نرسيده است.

وي در اين باره توضيح داد: در اين مورد بايد بگويم كه ما بدهكار هستيم و علت اين بدهي نيز اين است كه خودروسازان ايراني به تعهدات خود در قبال پرداخت پول قطعات به ما عمل نكردند. طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده مالكان تندر90 در ايران همگي از خودرو خود راضي هستند، اما متاسفانه خودروسازان ايراني براي توليد خودروهاي فرسوده و خودروهايي كه 30 سال پيش در اروپا مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، همچنان به سرمايه‌گذاري ادامه مي‌دهند و اين در حاليست كه بدهي خود را به رنوپارس پرداخت نمي‌كنند و واقعا علت اين كار را نمي‌دانم!

او با تاكيد بر اين‌كه كم شدن تيراژ توليد تندر 90 در ايران هيچ ربطي به رنوپارس ندارد، خاطرنشان كرد: ما آمادگي داريم سالانه بيش از 100 هزار دستگاه از اين خودرو را در ايران توليد كنيم؛ به شرطي كه پرداخت‌ها به موقع انجام شود. شركت رنو را بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي را در صنعت خودروسازي ايران پس از انقلاب اسلامي انجام داده است. مهم اين است كه اين سرمايه‌گذاري براي رنو سودمند باشد، زيرا سرمايه‌گذاران خارجي ديگر نيز به ما نگاه مي‌كنند و اگر ما در ايران موفق نباشيم، آن‌ها نيز ديگر به ايران نخواهند آمد. البته در همين حال طرف ايراني نيز بايد در اين قرارداد سود كند.

وي افزود: در آخر بايد بگويم كه ما در حال حاضر براي صادرات سه هزار دستگاه تندر90 به كشور عراق در حال برنامه‌ريزي هستيم كه صادرات 500 دستگاه از آن قطعي شده است.

مديرعامل رنوپارس در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد كه متن اين سوال و جواب در ادامه مي‌آيد:

چه ضمانت‌هاي اجرايي در قرارداد توليد تندر 90 در ايران گنجانده شده است تا طرفين ايراني و فرانسوي به تعهدات خود در اين قرارداد پايبند بمانند؟

قرارداد مربوط به توليد تندر90 در ايران قرارداد خوبي بود و همه راضي بودند، اما در عين حال اين وضعيت را پيش‌بيني نكرده بوديم كه به خودروسازان ايراني قطعه بدهيم، اما آن‌ها پولي به ما پرداخت نكنند. طبق قرارداد قرار بود بعد از تحويل قطعه به خودروسازان ايراني حداكثر ظرف 10 روز آن‌ها پول قطعه را به ما بدهند، اما متاسفانه هم‌اكنون 70 روز گذشته و آن‌ها هنوز به تعهدات خود عمل نكرده‌اند.

من در اينجا مي‌خواهم اين سوال را بپرسم كه چرا خودروسازان ايراني روي توليد خودروهايي سرمايه‌گذاري مي‌كنند كه 30 سال پيش در كشورهاي اروپايي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است؟ آيا آن‌ها نمي‌توانند اين سرمايه‌گذاري را در زمينه توليد تندر90 انجام دهند؟

* * آيا فكر نمي‌كنيد كه مسائل سياسي روي قرارداد توليد تندر90 در ايران تاثير منفي گذاشته است؟

من يك خارجي بدبخت هستم كه نمي‌توانم به اين سوال پاسخ دهم! اما بايد بگويم كه امروز سياست صنعت خودروسازي جهان را مشتريان تعيين مي‌كنند و به تبع مشتري در ايران باهوش است و اگر مجبور نباشد، سوار خودروهاي فرسوده توليد داخل نمي‌شود.

نظر شما درباره صحبت‌هاي اخير وزير صنايع و معادن ايران در زمينه احتمال انحلال و حذف شركت رنوپارس از قرارداد توليد تندر90 در ايران چيست؟

ما يك قرارداد داريم و اگر قرار باشد اين قرارداد يك طرفه حذف شود، قطعا هزينه‌هاي زيادي را به طرفين و به خصوص طرف حذف كننده قرارداد تحميل خواهد كرد. همچنين حذف يك طرفه قرارداد به طرف حذف كننده از نظر پرستيژ خسارت زيادي وارد مي‌كند و پيغام بدي را به ساير سرمايه‌گذاران خارجي مي‌دهد. همانطور كه گفتم رنوپارس فقط يك شركت تامين‌كننده قطعه نيست. با تمام احترامي كه براي شركت‌هاي سازه گستر و ساپكو دارم، اما آن‌ها نمي‌توانند كاري را كه ما در حال حاضر انجام مي‌دهيم، در صورت حذف ما انجام دهند.

همانطور كه گفتم در حال حاضر كمتر از 20 درصد از نيروهاي كاري رنوپارس در بخش خريد كار مي‌كنند و مابقي نيروها در بخش‌هايي مانند مهندسي فعاليت مي‌كنند.

يك مثال انگليسي است كه مي‌گويد 20 درصد از كوه يخي روي آب است و 80 درصد آن زير آب و رنوپارس نيز تقريبا چنين وضعيتي دارد.

اما من اين سوال را نيز مي‌پرسم كه چرا تندر90 در ايران توانسته رتبه اول را در بين خودروهاي توليد داخل از نظر كيفيت كسب كند؟

تندر90 مانند مادر يك سري بچه است و تاكنون مدل‌هاي مختلفي از آن توليد شده است. به طور طبيعي وقتي مادر را بكشيد، بچه‌هايش را هم خواهيد كشت! بنابراين حذف رنوپارس يك اشتباه محض است.

به نظر شما ريشه مطرح شدن بحث‌هايي مانند حذف رنوپارس از قرارداد توليد تندر90 در ايران چيست؟

وقتي ما وارد ايران شديم قوانين بازي را عوض كرديم و مشتري مداري را در دستور كار خود قرار داديم. كيفيت فصل‌الخطاب توليد تندر90 در ايران بوده و شايد بعضي‌ها از اين قضيه خوشحال نباشند، اما بايد بگويم ما براي همين كار اينجا هستيم.

اگر حذف رنوپارس قطعي شود، واكنش شما به اين موضوع چه خواهد بود؟

ما روي فرضيات كار نمي‌كنيم. شكستن قرارداد به صورت يك طرفه هزينه‌هاي بسيار سنگيني خواهد داشت.

حذف رنوپارس بخشي از قرارداد توليد تندر90 در ايران است نه كل آن؟

نمي‌توانم متوجه اين موضوع شوم!

به نظر شما آيا حذف رنوپارس به معناي خداحافظي با توليد تندر 90 در ايران است؟

اين نيز يك فرضيه بوده و ما نمي‌توانيم روي فرضيات كار كنيم.

با اين روند آيا شركت رنو قصد ندارد براي تعيين تكليف موضوع توليد تندر 90 در ايران مهلت زماني تعيين كند؟

شايد رنو با موضوع حذف رنوپارس موافقت نكند، زيرا رنو 51 درصد از سهام شركت رنوپارس را در اختيار دارد. در هر صورت قرارداد توليد تندر 90 بين بالاترين مقامات طرفين بسته شده است و نقض آن به سادگي امكان‌پذير نخواهد بود.

نظر شما درباره اظهارات برخي از مسوولان صنعت خودروسازي ايران مانند معاون توليد تندر 90 ايران‌خودرو چيست كه انتقاداتي را نسبت به عملكرد رنوپارس عنوان كرده‌اند؟

به نظر مي‌رسد من از نظر مديريتي بايد خيلي چيزها از مديران ايراني ياد بگيرم! اين يك شوخي بود، اما بايد بگويم وقتي ما يك مساله داريم بايد آن‌را حل كنيم، نه اين‌كه صورت مساله را پاك كنيم. راه‌حل مشكل تندر90 در ايران فقط توليد انبوه است تا از اين طريق قيمت آن نيز پايين آمده و مشتريان راضي‌تر شوند. با كشتن رنوپارس پول بيشتري نصيب شركاي ايراني نخواهد شد، بلكه آن‌ها مجبور خواهند شد باز هم پول خود را دور بريزند و دوباره همان خودروهاي عهد دقيانوس را در ايران توليد كنند.

از شما مي‌پرسم تاكنون چقدر براي توليد خودرو فرسوده‌اي مانند روآ در ايران‌خودرو سرمايه‌گذاري شده است؟

در حال حاضر بدهي خودروسازان ايراني به رنوپارس به چه مقدار رسيده است؟

در حال حاضر بدهي خودروسازان ايراني به رنوپارس به بيش از 100 ميليون دلار رسيده است كه عمده اين بدهي نيز به شركت ايران خودرو مربوط است، اما بايد به مطلب جديدي نيز اشاره كنم و آن اين است كه متاسفانه ما تاكنون نصف قطعاتي را كه از شركت رنو دريافت كرده‌ايم، بابت آن به رنو پول پرداخت كرده‌ايم و در حال حاضر بدهي ما به رنو به حدود 100 ميليون يورو رسيده است.

مسوولان ايراني مي‌توانند مدام مصاحبه كرده و فرافكني كنند، اما در هر صورت مشكل پابرجاست و راه‌حل هم فقط اين است كه بايد آن‌ها براي پرداخت بدهي خود به رنوپارس تصميم‌گيري كنند.

در صورتي كه اين وضع ادامه پيدا كند و بدهي خودروسازان ايراني به رنوپارس تصفيه نشود، ممكن است اطمينان شركت رنو نيز به وضعيت توليد تندر 90 در ايران از بين برود و اگر اين اطمينان از دست رود، نمي‌دانم ديگر چه اتفاقي رخ خواهد داد. بايد بگويم كه صنعت خودروسازي در دنيا ديد كوتاه‌مدت نداشته، بلكه كاملا آينده‌نگر است.

اين احتمال نيز وجود دارد كه توليد تندر90 در يك كارخانه مثلا در پارس‌خودرو و يا در ايران خودرو متمركز شود. نظر شما در اين باره چيست؟

تاكنون هيچ پيشنهاد رسمي در اين زمينه نداشته‌ايم تا بتوانيم درباره آن اظهارنظر كنيم. قرارداد امضا شده ميان طرفين درباره توليد تندر90 با چنين پيشنهادي متفاوت بوده و در صورتي كه بخواهيم با چنين پيشنهادي موافقت كنيم، بايد در قرارداد نيز تغييراتي ايجاد شود.

آيا از امضاي قرارداد با ايران پيشيمان نيستيد؟

من قرارداد توليد تندر90 را در ايران امضا نكردم كه بخواهم پيشمان باشم يا نباشم. قرارداد توليد تندر90 در ايران قرارداد خوبي بود و فقط موضوع اصلي اجرايي شدن آن است.

قرار بود تندر 90 در ايران جايگزين پيكان شود و قيمت آن نيز به گونه‌اي باشد كه اغلب مردم قادر به خريد آن باشند، اما با گذشت زمان اين وعده به هيچ‌وجه محقق نشد، نظر شما در اين مورد چيست؟

براي مشتري قابل قبول نيست كه خودروهاي 30 سال پيش را سوار شود. تندر90 در حال حاضر در هشت كشور دنيا توليد مي‌شود كه در اغلب اين كشورها نيز موفق بوده است و دليل اصلي موفقيت آن قيمت مناسب آن است. تندر90 را نمي‌توان با پيكان مقايسه كرد. از سوي ديگر بايد بگويم در زماني كه قرارداد توليد تندر90 امضا شد، نرخ يورو در ايران 800 تومان بود و هم‌اكنون به 1400 تومان رسيده است. در واقع تغيير نرخ ارز در افزايش قيمت تندر90 در ايران موثر بوده است.

در هر صورت قرار بود كه اين خودرو در ايران به صورت ارزان‌قيمت به بازار عرضه شود و هم‌اكنون اين وعده عملي نشده است؟

به نظر من اگر قيمت تندر90 را به نسبت نرخ تورم و ديگر فاكتورهاي اقتصادي بخواهيم با قيمت پيكان در زمان خود مقايسه كنيم، تقريبا همان مي‌شود. امروز در هيچ بازاري از دنيا نمي‌توان با چنين قيمتي خودرو خريد. اغلب خودروسازان جهان قصد دارند از لوگان كپي‌برداري كنند. لوگان در ايران از همه كشورهاي ديگر ارزان‌تر است و در كشور روماني نيز تقريبا با همين قيمت عرضه مي‌شود. البته بايد توجه كنيد كه لوگان توليد شده در ايران داراي توان موتوري 1600 سي‌سي است، در حالي كه اين توان در كشورهاي ديگر 1400 سي‌سي است. در حال حاضر فرصت مناسبي پيش آمده تا خودرو با كيفيتي در ايران توليد شود كه از همه لحاظ وضعيت قابل قبولي دارد. از سوي ديگر 50 قطعه‌ساز ايراني نيز در اين پروژه فعاليت مي‌كنند و دو كارخانه خودروسازي نيز براي توليد انبوه اين خودرو آمادگي دارند. ادامه توليد تندر90 در ايران فقط به يك تصميم‌گيري نياز دارد كه آن تصميم‌گيري نيز مربوط به حل مشكلات مالي پروژه است.

به نظر شما اگر رنوپارس حذف شود، سرانجام پروژه توليد تندر90 در ايران به كجا خواهد انجاميد؟

اگر رنوپارس از قرارداد توليد تندر90 در ايران حذف شود، ديگر چيزي از كيفيت اين خودرو در ايران باقي نخواهد ماند. براي رضايت مشتري رنوپارس بايد در ايران بماند.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر توليد تندر90 در ايران (شركت‌هاي ايران‌خودرو و پارس‌خودرو) در تيراژ پايين انجام مي‌شود كه همين امر شرايط را براي اعتراض اين دو خودروساز مبني بر توجيه اقتصادي نداشتن توليد اين خودرو به دليل تيراژ كم درنتيجه عدم تامين قطعه از سوي رنوپارس ايجاد كرده است.  

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۶ تیر ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8804-11937
  • خبرنگار :